Nej tak til Gensidig Forsørgelsespligt!


Gæst

/ #885

2015-06-09 12:34

DEN GENSIDIGE FORSØRGERPLIGT.
⛔⛔ Vi frygter ikke systemets løgne, de bør frygte folkets sandhed. ⛔ ⛔

Folketingsvalget står for døren, man hører konstant folketingskandidaterne argumentere for, at det skal kunne betale sig, at arbejde, i den forbindelse nævnes de såkaldte høje ydelser i kontanthjælps systemet, man finder eksempler frem med eksempelvis en enlig mor med 2 børn der får mere end 20.000 kr. før skat.

Man bør kigge på helheden bag disse tal, for jo der er jo en årsag beløbenes størrelse, hvis man eksempelvis bor i en 4 værelses lejlighed i Farum midtpunkt, fordi man ikke kan få noget der er mindre, sidder man med en fast månedlig husleje på 10.000 kr. plus diverse andre nødvendige faste udgifter, det ligger i sagens natur, at kontanthjælps satsen på 14.416 kr. før skat for enlige forsørgere med børn, ikke kan dække udgifterne under de forudsætninger.

Det skal selvfølgelig kunne svare sig, at arbejde, derfor skrottede man den gensidige forsørgelsespligt i den nye kontanthjælpsreform for 2015/2016, så den ene bofælle ikke bliver trukket i kontanthjælp, hvis den anden får et arbejde, dette giver et incitament for, at tage et arbejde, så det er et godt og fornuftigt initiativ.

Hele det gensidige forsørgerprincip stammer fra 1925, den burde afskaffes for gifte, som for samboende, for kontanthjælpsmodtagere, pensionister og førtidspensionister, det hører ikke hjemme i et moderne samfund, at man på denne måde lægger et menneskes selvstændighed og økonomi ind under en partner eller en samboende, samfundet bør bestræbe sig på, at skabe ligeværdighed for borgerne og familierne og det gør man ikke med gensidig forsørgerpligt, man splitter familier, man smadrer det Danske familie mønster, hvilket kan aflæses direkte i Danmarks statistiks fødselstal som falder kraftigt i disse år.

Gensidig forsørgerpligt er Grundlovstridigt ifølge Kirsten Ketscher der er professor i socialret ved Københavns Universitet, hun udtalte i Jyllandsposten:

”Her laver man en lovændring, der berører grundlovens garanti til hver enkelt om, at den, der ikke kan forsørge sig selv, eller hvis forsørgelse ikke påhviler andre, har ret til hjælp,”

Grundlovens § 75

Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for at arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse.

Stk. 2.
Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder.

Dette medførte et gruppesøgsmål imod staten i 2014 for brud på Grundloven, upåagtet at regeringen siden hen har fjernet den gensidige forsørgerpligt fra kontanthjælpsreformen, har man valgt, at gå videre med søgsmålet, der er jo andre end folk på kontanthjælp, der er ramt af den gensidige forsørgerpligt.

Og det er helt rigtigt set, for mit eget vedkommende blev jeg arbejdsløs i februar 2015, jeg er på dagpenge og min samlever er førtidspensionist på mellemste trin, hun bliver trukket ca. 3.000 kr. om måneden p.gr. af min understøttelse.

For mit eget vedkommende resulterer det i, at det ikke kan svare sig for mig, at tage et arbejde til under 34.000 kr. i forhold til understøttelsen, hvis man medregner kørsels og mad udgifter.

Hvad værre er, at hvis jeg ikke finder et arbejde indenfor de 2 år, ændrer det ikke vores økonomi, hvis jeg havner på kontanthjælp, man skal huske på, at samleveren er på førtidspension.

Mit spørgsmål er ganske enkelt, har jeg noget incitament for, at tage et arbejde til 30.000 kr., når det vil koste familien 3.000 kr. om måneden ?, NEJ.

Er det rimeligt, at man forskelsbehandler pensionister, førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere og folk A-Kasse ?, NEJ.

Er det rimeligt, at man baserer par forhold på en lovgivning der stammer fra 1925, hvor man havde nogle helt andre arbejds og samfunds mønstre ?, NEJ.

Er det rimeligt, at staten, folketingsmedlemmerne og ministrene kan bryde Grundloven efter godt befindende, den Grundlov de selv har underskrevet, at de ærbødigt ville overholde ?, NEJ.