Nej tak til Gensidig Forsørgelsespligt!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til Gensidig Forsørgelsespligt!.


Gæst

#876

2015-02-02 06:57

Jeg synes bestemt at folk skal skrive under lige meget hvad.
Jeg er selv single. Men derfor skriver jeg under alligevel for at hjælpe alle dem som er bor sammen eller ej.
Den lov skal bare laves om. Det ødelægger og har ødelagt så meget for mange familier med børn. Synes det er så uretfærdigt gjort... så skriv under og hjælp familier eller personer som bor sammen.

Gæst

#877

2015-02-02 07:59

Jeg skiver under her fordi vi selv er ramt af Det .synes er noget være møg de har lavet det er ikke nemt at får det hele til at løbe rundt

Gæst

#878

2015-02-02 09:22

Det er en dum lovgivning. Og den rammer alt for mange familier. Ved at bo sammen har man ikke sagt ja til at tage sig af hinanden.

Gæst

#879

2015-03-02 09:42

syntes vi skal støtte både førtidspensonister og pensonister alle ikke kun den der får kontanthjælp

Gæst

#880

2015-03-03 17:31

Godt, Danmark !!

Gæst

#881

2015-03-12 18:48

Det er imod grundloven DERFOR!

Gæst

#882

2015-04-11 11:09

Den eneste reelle måde at spare på offentlig forsørgelse er de tilfælde, hvor borgerne kan tjene deres penge selv. Der er ikke nogen genvej.

Gæst

#883

2015-04-11 14:37

Har venner der lider hårdt under denne latterlige lov.
Derfor ønsker jeg den ophævet.

Gæst

#884

2015-04-11 17:36

Det kan ramme os alle, og ved fælles hjælp kan vi hjælpe hinanden.

Gæst

#885

2015-06-09 12:34

DEN GENSIDIGE FORSØRGERPLIGT.
⛔⛔ Vi frygter ikke systemets løgne, de bør frygte folkets sandhed. ⛔ ⛔

Folketingsvalget står for døren, man hører konstant folketingskandidaterne argumentere for, at det skal kunne betale sig, at arbejde, i den forbindelse nævnes de såkaldte høje ydelser i kontanthjælps systemet, man finder eksempler frem med eksempelvis en enlig mor med 2 børn der får mere end 20.000 kr. før skat.

Man bør kigge på helheden bag disse tal, for jo der er jo en årsag beløbenes størrelse, hvis man eksempelvis bor i en 4 værelses lejlighed i Farum midtpunkt, fordi man ikke kan få noget der er mindre, sidder man med en fast månedlig husleje på 10.000 kr. plus diverse andre nødvendige faste udgifter, det ligger i sagens natur, at kontanthjælps satsen på 14.416 kr. før skat for enlige forsørgere med børn, ikke kan dække udgifterne under de forudsætninger.

Det skal selvfølgelig kunne svare sig, at arbejde, derfor skrottede man den gensidige forsørgelsespligt i den nye kontanthjælpsreform for 2015/2016, så den ene bofælle ikke bliver trukket i kontanthjælp, hvis den anden får et arbejde, dette giver et incitament for, at tage et arbejde, så det er et godt og fornuftigt initiativ.

Hele det gensidige forsørgerprincip stammer fra 1925, den burde afskaffes for gifte, som for samboende, for kontanthjælpsmodtagere, pensionister og førtidspensionister, det hører ikke hjemme i et moderne samfund, at man på denne måde lægger et menneskes selvstændighed og økonomi ind under en partner eller en samboende, samfundet bør bestræbe sig på, at skabe ligeværdighed for borgerne og familierne og det gør man ikke med gensidig forsørgerpligt, man splitter familier, man smadrer det Danske familie mønster, hvilket kan aflæses direkte i Danmarks statistiks fødselstal som falder kraftigt i disse år.

Gensidig forsørgerpligt er Grundlovstridigt ifølge Kirsten Ketscher der er professor i socialret ved Københavns Universitet, hun udtalte i Jyllandsposten:

”Her laver man en lovændring, der berører grundlovens garanti til hver enkelt om, at den, der ikke kan forsørge sig selv, eller hvis forsørgelse ikke påhviler andre, har ret til hjælp,”

Grundlovens § 75

Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for at arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse.

Stk. 2.
Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder.

Dette medførte et gruppesøgsmål imod staten i 2014 for brud på Grundloven, upåagtet at regeringen siden hen har fjernet den gensidige forsørgerpligt fra kontanthjælpsreformen, har man valgt, at gå videre med søgsmålet, der er jo andre end folk på kontanthjælp, der er ramt af den gensidige forsørgerpligt.

Og det er helt rigtigt set, for mit eget vedkommende blev jeg arbejdsløs i februar 2015, jeg er på dagpenge og min samlever er førtidspensionist på mellemste trin, hun bliver trukket ca. 3.000 kr. om måneden p.gr. af min understøttelse.

For mit eget vedkommende resulterer det i, at det ikke kan svare sig for mig, at tage et arbejde til under 34.000 kr. i forhold til understøttelsen, hvis man medregner kørsels og mad udgifter.

Hvad værre er, at hvis jeg ikke finder et arbejde indenfor de 2 år, ændrer det ikke vores økonomi, hvis jeg havner på kontanthjælp, man skal huske på, at samleveren er på førtidspension.

Mit spørgsmål er ganske enkelt, har jeg noget incitament for, at tage et arbejde til 30.000 kr., når det vil koste familien 3.000 kr. om måneden ?, NEJ.

Er det rimeligt, at man forskelsbehandler pensionister, førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere og folk A-Kasse ?, NEJ.

Er det rimeligt, at man baserer par forhold på en lovgivning der stammer fra 1925, hvor man havde nogle helt andre arbejds og samfunds mønstre ?, NEJ.

Er det rimeligt, at staten, folketingsmedlemmerne og ministrene kan bryde Grundloven efter godt befindende, den Grundlov de selv har underskrevet, at de ærbødigt ville overholde ?, NEJ.

Gæst

#886

2015-06-09 13:27

Fordi jeg mener det er grundlovsstridigt...: § 75
Stk. 1.
Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for at arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse.
Stk. 2.
Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder.

Gæst

#887

2015-06-14 18:34

Ved mange er ramt og er det også selv

Gæst

#888

2015-06-14 19:18

Fordi den lov er grundlovsstridigt.

Gæst

#889

2015-06-14 20:55

Alt for mange familier det er gået ud over. Både dem med børn og uden.

Gæst

#890

2015-06-15 08:21

Det umuligt at leve.og købe medesin . Så holde et hus holdning

Gæst

#891

2015-06-15 09:05

Vi har selv været ramt af den rafom

Gæst

#892

2015-06-15 14:19

Fordi jeg syntes, at det er DYBT uretfærdigt og nedværdigende at regeringen gør et menneske økonomisk afhængigt af et andet menneske. Et menneske på KH er på ingen måde mindre værd end andre og er stadig et selvstændigt individ.
Det har regeringen frataget dem!!!!!!!!!!!

Gæst

#893

2015-06-26 12:38

Hverdagen kan være hård nok, pga mange personlige ting.... Men har ikk brug for at skal vælge mellem penge og ens partner....

Gæst

#894

2015-06-26 12:50

Man kan ikke stille sådanne krav til folk uden at give dem tilsvarende rettigheder, så som skattefradraget. Samt det rammer SÅ meget de forkerte, der nu dårligt tør overnatte hos kæresten. Aldrig har noget været mere uretfærdigt.

Gæst

#895

2015-06-26 19:23

Fordi gensidig forsørgerpligt har ødelagt og forpestet mit liv i 1,5 år nu!!

Gæst

#896

2015-06-27 19:18

jeg er på kontanthjælp og er meget ramt af den reform

Gæst

#897

2015-08-19 08:44

Gælder vel også for Førtidspensionister

Gæst

#898

2015-11-28 10:34

Der er jo sindsygt. At en formilie der kæmper for at få det til at køre. Skal splittes ad på det grundlag.
kurt

#899

2015-12-02 05:19

Reglen kan omgås ved en proforma skilsmisse. Regler, som kun er der for reglernes skyld, er overflødige. Nød bryder alle regler og det er der ikke sparet penge ved, tværtimod.


Gæst

#900

2016-03-28 06:34

Fordi jeg er syg og på pension og jeg er kun 53 år