Mod gigantiske havvindmøller i Jammerland Bugt


Gæst

/ #19

2015-04-26 19:00

Mit barndomshjem ligger på halvøen Asnæs ud til Jammerlandbugten. Der er stillet 6 monsterstore kæmpevindmøller op på Asnæs efter en høringsfase og et forløb, hvor der ikke blev ændret et komma, men tværtimod blev stillet 1 mølle mere op end planlagt. Der blev dispenseret fra afstand til kyst, offentlig vej og møllerne var ikke typegodkendt fra starten. Paradoksalt i forhold til, at der ikke bygget et hus på Asnæs i de sidste 60 år, og der ikke må plantes en busk 300 m og bygges nye huse fra kysten. Erstatningerne var afmålt på forhånd, besigtigelserne vedrørende erstatning blev klaret på 3 timer for 12 ejendommes vedkommende, og begrundelserne er behæftet med fejl og usande påstande (f.eks. ejendommenes placering i forhold til møllerne og hvad man kan se og høre). Efterfølgende er der selv om det modsatte blev påstået en "fantastisk" udsigt til 3 kæmpevindmøller, og de forpester luften vildt i forhold til støj. En henvendelse til Kalundborg Kommune for 2 år siden om en støjmåling er blevet ignoreret. Der burde efter min mening være en kontrol af støj mm. EFTER vindmøllerne er sat op. Der tages udgangspunkt i støjniveauet ved 6m/s og 8m/s, men underlig nok ikke når vinden er over disse vindhastigheder. Så er støjen faktisk helt vanvittig høj. I mellemtiden er mit barndomshjem blevet til et dødsbo, og en valuar spurgte om det var fly der var i luften, men det er altså vindmøllerne, og det hjalp kun på vurderingen i nedadgående retning, selv om erstatningen var 0 kr. Alternativ energi kan være godt, og vindmøllerne skal ud i havet, men ikke så tæt på kysten. Jeg glæder mig altid over vindmøllerne der står i havet, hvor de ikke generer nogen. Eksempelvis Storebæltsbroen og Øresundsbroen. I Jammerland Bugt vil de både genere sommerhusejere, men så sandelig også de folk, som bor fast ved Jammerland Bugt. Det er svært at forstå, at Kalundborg Kommune først voldtager Asnæs med placeringen af 6 kæmpevindmøller på land, men også pludselig skal have vindmøller til havs i det samme område. Pudsigt er det at de store godser, her Lerchenborg, altid tilgodeses. I afslaget på erstatning stod der, at man bare kunne kigge ud over vandet, bort fra vindmøllerne. Lerchenborg har pudsigt nok efterfølgende fået godkendt placeringen af Danmarks største solcelleanlæg til 800 mio. kr. Så udsigt til kæmpemøller og udokumenteret infernalsk larm og et solcelleanlæg til nordsiden samt 80 kæmpehavmøller mod syd det bliver "dejligt" i politikernes iver efter at få alternativ energi.