Nej til linjeføring A Beder Bering vejen
Korrekt grundlag? |
/ #37 Hvilken baggrund tages beslutningen på?2015-02-17 14:26Hej alle. Jeg har med interesse læst de forskellige indlæg hér på siden. Der er ingen tvivl om, at der er mange følelser involveret, og naturligvis mange særinteresser. Det kan ikke undgås. Personligt synes jeg det er svært at vurdere, om vi skal have en linjeføring A, B1, C (eller 0). Jeg synes dog det er endnu mere skræmmende, at beslutningsgrundlaget ser ud til at være forældet. Jeg kan se af diverse tråde, at der i VVM-redegørelsen bl.a. ikke ser ud til at være taget højde for følgende: 1. Fortsat byudvikling i det sydlige Aarhus (en BB-vej vil nok både blokere for en fortsat udvikling nogle steder, men naturligvis også bidrage til udvikling andre steder). 2. Er dette "bare" et Aarhus-projekt? Vejen vil jo praktisk også hjælpe andre kommuners pendlere mellem Oddervej og motorvejen. Generelt spås der om øget udvikling og vækst (og dermed også byudvikling) i Storaarhus og Østjylland, såeh, burde projektet ikke hellere betragtes som en tværkommunal satsning? 3. Folketinget vedtog sidste år loven om Togfonden.dk, som bl.a. involverer projektering af en ny højhastighedsjernbane mellem Hovedgård og Aarhus. Tidligere skitser har angivet, at denne meget vel kan komme til at krydse en mulig BB-vej, og desuden give helt andre trafikale udfordringer. 4. Budgettet for BB-vejen har svinget noget (den er ikke blevet billigere med tiden), og bl.a. flytning/sikring af eksisterende infrastruktur (vandindvinging?, elmaster m.m.) kan virke lidt lavt sat ift. at der skal anlægges en 12 km lang vej. 5. Er det reelt blevet undersøgt ordentligt, hvordan vi bedst muligt kan aflaste de eksisterende bysamfund UDEN at gennempløje disse? Hvad vil det evt. koste at opgradere udvalgte af de eksisterende strækninger? 6. Der lægges op til, at en BB-vej skal være 2-sporet - men breddemæssigt forberedes på 2+1-løsninger, som det bl.a. kendes fra Sverige. Det giver fin mening, men i min vurdering ikke på korte delstrækninger, der afbrydes af rundkørsler (godt nok med to spor). Samlet set er der tale om et ret stort anlæg med kraftig barriereeffekt (1,25 gange Genvejen). VVM-redegørelsen er meget kortfattet på redegørelsen af, hvad de menneskelige konsekvenser vil være. 7. Der er kun redegjort "detaljeret" for vurderinger af ændrede trafikale mønstre internt i især Mårslet for A-løsningen inklusive mulige tilvalg for denne. Ikke for B- og C-løsningen. Ét af hovedargumenterne må være, at der redegøres tilsvarende for øvrige løsningsforslag - og i øvrigt også for andre muligt berørte bysamfund udover Mårslet.
Så, hvor står vi henne? Skal vi lade 650 mio kr bl.a. skattepenge (samt sikkert flere) gå til vejprojekt, der er baseret på et tvivlsomt beslutningsgrundlag, eller ofre lidt flere ressourcer for at få bragt dette up to speed? Jeg er ked af at skulle forsinke en proces (som enhver anden politiker), men kan i dette tilfælde se flere fordele end ulemper ved at gøre dette.
Hvad siger I?
Mvh. en Mårslet-borger, der IKKE vil blive nabo til en evt. BB-vej, og som DAGLIGT kører på vores middelalderveje i sydbyen for at komme til Aarhus/motorvejen. |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Åbent brev fra akademikere til den danske regering om Gaza
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Bevar Palads
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar Lucernevejens specialbørnehave
1502 Oprettet: 2025-09-01
Bevar Asylcenter Jelling – mere end et center: børns hjem, menneskers tryghed og et kraftcenter for integration og fællesskab
1184 Oprettet: 2025-09-05
Protest mod Solcellepark syd for Vestbjerg by
670 Oprettet: 2025-08-08
NEJ til energianlæg ved Overgaard og Sødring
674 Oprettet: 2025-08-18
Restriktionsområde vedr. politiets brug af drone til grænsekontrol
470 Oprettet: 2025-08-21
Islandip Kulusullu akornanni timmisartuussineq attatiinnarli / Keep the flight connection between Iceland and Kulusuk / Bevar flyforbindelsen mellem Island og Kulusuk
388 Oprettet: 2025-09-10
STOP Forskelsbehandlingen af Danske Udlandspensionister udfra geografisk bosted.
854 Oprettet: 2025-07-04
Bevar trygheden for børn i BUM: Nej til politisk spareplan
335 Oprettet: 2025-08-27
Bedre busforbindelse mellem Veddelev og Himmelev
309 Oprettet: 2025-08-28
NEJ TAK til VE anlæg i Stenstrup/Lunde/Høje
300 Oprettet: 2025-08-29
Mótmæli av samferðsluni um Suðuroyarfjørð í 2025
297 Oprettet: 2025-09-17
NEJ TAK til Energiø i Ryådalen og Store Vildmose
762 Oprettet: 2025-06-23
Master ud af sårbare naturområder
238 Oprettet: 2025-09-08
Cykelsti på Mimersgade NU!
647 Oprettet: 2025-08-15
STOP 42-METER MASTEN VED SOLBAKKEVEJ 36A
406 Oprettet: 2025-08-14
Nej tak til privat poolbar ved Havnegade.
2053 Oprettet: 2025-07-20
NEI TIL TALGILDA GÍSLATØKU Á SUÐUROYARLEIÐINI OG ØÐRUM LEIÐUM VIÐ
156 Oprettet: 2025-09-15
Bevar Familieboden
364 Oprettet: 2025-08-12
Støt op om større trafiksikkerhed på Odensevej, Kerteminde
122 Oprettet: 2025-09-01
Hurtig ambulancehjælp til Jelling og omegn
117 Oprettet: 2025-08-29