Stop Hærvejsmotorvejen

Torben T.

/ #46 Kopi af personlig indlæg fra, DNs klimanetværk

2014-11-25 15:27

God nyhed. Siden Vingstedmødet og HBs beslutninger, er der kommet nyt til. Da Tyskland nu har besluttet at indføre kørselsafgifter på deres motorveje. Dette kunne også udbredes til Danmark. Kørselsafgifter giver mulighed for at differencer afgifter i forhold til strækninger og tidspunkter.
Den største andel af godstrafikken på E45 er lokaltrafik, disse kunne flyttes til landevejene. En mindre del af godstrafikken er over 200 km. Kørselsafgifter vil flytte en større andel af godstransport fra lastbiler til jernbanerne. Derudover ligger landeveje og motorveje øde hen om natten, og trafik på disse tidspunkter kunne fritages for afgifter. Kort sagt kan lastbiltransporterne gøres mere effektive og de nuværende vejsystemer udnyttes bedre. Godstransport på vejene er simpel hen blevet for billigt og lastbilerne betaler ikke for deres andel af sliddet på vejene. Jeg vil nævne at transport, ikke er værdiskabende, men er en omkostning i fremstilling af varer og tjenesteydelser. 
Når DNs repræsentanter til sin tid skal fremføre argumenterne mod Hærvejsmotorvejen for politikerne. Kan man henvise til hvordan landskabet er skåret i stykker af den nye motortrafikvej imellem Vejle og Billund. Samt motorvejen omkring Silkeborg. Man gør den fejl at betragte trængslen på E45 som et lokalt problem. Det er et nationalt og internationalt problem. En ny Hærvejsmotorvej flytter blot ”proppen” til Tyskland. Men de har derimod ført en ny parallel motorvej op til Heide og mod Husum. Man kunne fremføre at Danmark kunne videreføre denne linje med en motortrafikvejsløsning der heder Niebøl- Tønder – Ribe – Varde – Herning – Viborg. Ved genbrug af A11 og A12. En sådan vej vil opsuge trafik fra det midt-vestjyske område, som ellers skulle bruge E45. En sådan vej vil gavne egnsudviklingen, den berører ikke værdifulde naturområder og den vil aflive ønsker om en ny motorvej langs Vadehavskysten.