Stop Hærvejsmotorvejen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop Hærvejsmotorvejen.


Gæst

#26

2014-05-20 11:48

Jeg er opvokset i Midtjylland - og tænker med glæde tilbage på naturen som gav mig så meget. Lad den nu være natur - og i fred for den "hellige" bil.

Gæst

#27

2014-05-21 11:37

Natur tak, vi er stadig nogle som gerne vil køre en tur på Margerit Ruterne og se den dejlige natur, der er MOTORVEJE NOK her i dette land, brug pengene på MILJØET og DE SVAGE i samfundet

Gæst

#28

2014-05-21 11:43

Nej til flere MOTORVEJE hvorfor skal det gå så helvedes stærkt, lær at leve livet langsomt, bevar den smule natur og de dejlige fugle og dyr der er tilbage, brug pengene på Miljøet og DE Svage i samfundet.

Gæst

#29

2014-05-21 11:49

Find en bedre løsning.

Gæst

#30

2014-05-21 12:15

Randbøl Hede: Er den sidste rest af et meget større hedeområde, der blev dyrket op i slutningen af 1800-tallet. Arealet, der er tilbage, blev fredet i 1932 for at bevare naturtypen. Udover fredningen er Randbøl Hede og klitterne i Fredrikshåb Plantage omfattet af Natura 2000, habitat og fuglebeskyttelsesområdet. Området er på grund af den særegne natur et yndet sted for vandre- og rideture. Det meste tilhører staten, og der gøres meget ud af naturplejen. En motorvej i udkanten af dette område vil få meget store konsekvenser for naturoplevelserne og den rekreative værdi i området.

Vejle Ådal: Vejle Ådal er med i den naturkanon, der blev lanceret i 2010. Begrundelse for at udvælge Vejle Ådal :
Vejle Fjord og Vejle Ådal er den mest imponerende af de dale, der præger Jyllands østkyst. Dalkomplekset er dannet som en bred tunneldal under sidste istids største isfremstød. Fjordens nordkyst har stejle klinter med plastisk ler og spændende plante- og insektsamfund, samt skove med gammel bøg.
I sydkystens klinter findes miocæne lag, og skovene omkring Munkebjerg rummer bevoksning af taks. Sidedalen, Grejs Ådal, med omgivelser virker nærmest som et bjerglandskab. Langs å-systemerne udspringer mange kilder og væld. Ådalene rummer bestande af den sjældne pattedyrart, birkemus.
Desuden er Vejle Ådal et meget stort område, som i dag er relativt uberørt af tekniske anlæg. Faktisk valgte man i 60’erne at skåne netop ådalen for motorvej ved at bygge Vejlefjordbroen.

Motorvejen vil med stor sandsynlighed komme til at gå i udkanten af fredede områder som Hald Ege og Dollerup Bakker ved Viborg, Bølling Sø, Hampen Sø og en række andre kulturhistoriske steder med gravhøje samt selve Hærvejen, som tusindvis af mennesker årligt traver og cykler på.

Gæst

#31

2014-06-02 20:32

Vi oplever at trængslen omkring Vejle er lettet efter at E45 har fået 3 spor omkring Vejle.
forlag. der laves 3 spor på hele E45

Gæst

#32

2014-06-02 20:36

Drop det, eller 3 spor på E 45 lige efter Århus
Hasse

#33 Det er sørgeligt...

2014-07-03 09:13

at man ikke tænker mere på naturen. Ny bro over Vejle Fjord...motorvej gennem Hærvejs-landskabet. Jeg bliver oprigtig trist ved tanken. Lange korridorer af planede skråninger med hegn og kloakering og lys. De afstande vi har i Danmark berettiger ikke hertil.

Vi har ikke brug for de veje. Og at tro vejene skaber vækst? ...det er på tide andre tager over fra de gamle antagelser.

Transportbehov og muligheder herfor ændrer sig i fremtiden. El cykler, elbiler, elfly osv.
Jeg tror ikke, vi kan forestille os, hvordan "en bil" ser ud om 20 år, men jeg er ret overbevist om, at vi vil tænke tilbage med foragt/forundring på dengang, vi kørte rundt i tunge miljøbelastende metalkasser. Nogle endda markeret således at de var billigere at anskaffe og drifte, NÅR der kun var 2 personer i dem...

I mit lokal område (Hærvejsområdet) er der fornylig netop åbnet en omfarts/motortrafikvej. På de godt 8 km, der er mellem de to rundkørsler kører folk ifølge min daglige observation ofte mellem 100-130 km/t. Så reelt er der tale om en tidsmæssig motorvej.

Tænk: hvis biler om nogle år kan accelerere, køre og bremse ekstremt hurtigt i forhold til idag. Hvis de vha. sensorer eller lign. styrer sikkerheden for føreren, så alt fra bløde trafikanter til haren der løber ud foran bilen kan føle sig sikker. Også gældende for lastbiler.
Hvordan vil det så ændre mulighederne for brugen af den intrastruktur vi allerede har nu?
Radikalt tør jeg godt sige

Jeg glæder mig til det og håber vi i mellemtiden besinder os, og alene udfra natur og miljø, fravælger at ændre og asfaltere mere af vore dejlige landskab.

vh



Gæst

#34

2014-07-07 08:29

En eventuel motorvej ned gennem jylland kan med fordel føres lidt længere mod vest (Billund).Derved bliver der bedre adgang til lufthavnen og naturmæssigt set er det en langt bedre løsning.

Gæst

#35

2014-07-07 18:20

Er det sådan at I har et bedre kortmaterialer
end man kan finde på nette. Jeg betaler gerne for både kort og porto.
mvh

Holger Sloth Nielsen
Tågelundvej 11
, 6040 egtved
Per Delphin

#36 Re: Forløb af motorvejskorridor

2014-07-08 12:54

http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/?Project=53bf39aa-a091-4842...

#35: -

Kære Holger Sloth Nielsen

Jeg har i den senere tid "moret" mig med at tegne forløbene af de tre motorvejskorridorer, der er behandlet i Vejdirektoratets rapport, den såkaldte strategiske analyse "Midtjysk Motorvejskorridor" fra 2013, ind på GIS-kort på Miljøportalen ud fra de ganske "små" kort i rapporten. Ved at zoome ind på disse GIS-kort er det muligt at se i ret stor detalje, hvad de forskellige korridorer går gennem og tæt på af naturområder og beboelse. Jeg kan se, at traceen for korridor A, delstrækning 4, går gennem noget af Tågelundvej. Jeg har markeret Tågelundvej med røde prikker på kortet. Jeg kan ikke her "få lov til" at kopiere  linket til kortet på Miljøportalen ind, så jeg skriver det ind pr. håndkraft:

http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/?Project=53bf39aa-a091-4842-a3e6-c89b632fcbe1

Hvis du hellere vil have tilsendt et udprintet kort, så giv lige "lyd" her, så sender jeg et.

Mvh. Per Delphin


Gæst

#37

2014-08-30 10:00

Vi ligger jo ikke langt fra en motovej i forvejen . Og ser ikke grund til I nu en motovej .!

Gæst

#38

2014-09-14 10:15

I stedet for flere motorveje så kunne pengene bruges til forbedring af offentlig transport (og her tænker jeg ikke på hastighedstog og ny bro over vejle fjord men på f.eks at lave dobbelt spor flere steder (det kan mindske ventetider og togskift) og på at lave cykelstier over Storebælt reparationer og lignende og på at fremme el-biler.

Gæst

#39

2014-09-16 13:11

dobbeltmoralen lever i bedste velgående i Vejle kommunes holdning til naturpark og motortrafikvej over Vejle Ådal.
Stå sammen om moralsk og natur helbredelig folke medicin så der ikke udbredes mere af denne pest.
mvh F.Troelsen

Gæst

#40 Re: Flot at alle i der skriver under ikke bor i Viborg

2014-09-17 20:37

Mulle

#41

2014-09-17 20:42

Hvorfor vælger man altid motorvejen?

Jeg kører ofte mellem Kolding og Århus ikke ad E45, men ad den gamle fredelige landevej. Det tager ca 20 minutter mere - og hvad så? Når der er så mange fordele ved det? Mindre stress, tid til at lade tankerne flyve, flottere natur etc.

 


Gæst

#42

2014-09-19 06:45

Danmark har et folketing, der ikke er i takt
befolkningen i Vejle Ådals område.
Området der har så meget natur og kultur,
bør gå fri af fremtidig miljø og støj forurening.
Anders Pedersen

Gæst

#43

2014-10-07 09:32

Stemmer for option udvid i stedet eksisterende motorvej

Gæst

#44

2014-10-30 20:10

Naturen är viktig för själens frid.

Gæst

#45

2014-10-31 21:59

Hvad blev der af H-løsningen, vejføringsforslaget fra begyndelsen af 1990 ernes debat om en kommende motorvej til Herning/Holstebro?
Torben T.

#46 Kopi af personlig indlæg fra, DNs klimanetværk

2014-11-25 15:27

God nyhed. Siden Vingstedmødet og HBs beslutninger, er der kommet nyt til. Da Tyskland nu har besluttet at indføre kørselsafgifter på deres motorveje. Dette kunne også udbredes til Danmark. Kørselsafgifter giver mulighed for at differencer afgifter i forhold til strækninger og tidspunkter.
Den største andel af godstrafikken på E45 er lokaltrafik, disse kunne flyttes til landevejene. En mindre del af godstrafikken er over 200 km. Kørselsafgifter vil flytte en større andel af godstransport fra lastbiler til jernbanerne. Derudover ligger landeveje og motorveje øde hen om natten, og trafik på disse tidspunkter kunne fritages for afgifter. Kort sagt kan lastbiltransporterne gøres mere effektive og de nuværende vejsystemer udnyttes bedre. Godstransport på vejene er simpel hen blevet for billigt og lastbilerne betaler ikke for deres andel af sliddet på vejene. Jeg vil nævne at transport, ikke er værdiskabende, men er en omkostning i fremstilling af varer og tjenesteydelser. 
Når DNs repræsentanter til sin tid skal fremføre argumenterne mod Hærvejsmotorvejen for politikerne. Kan man henvise til hvordan landskabet er skåret i stykker af den nye motortrafikvej imellem Vejle og Billund. Samt motorvejen omkring Silkeborg. Man gør den fejl at betragte trængslen på E45 som et lokalt problem. Det er et nationalt og internationalt problem. En ny Hærvejsmotorvej flytter blot ”proppen” til Tyskland. Men de har derimod ført en ny parallel motorvej op til Heide og mod Husum. Man kunne fremføre at Danmark kunne videreføre denne linje med en motortrafikvejsløsning der heder Niebøl- Tønder – Ribe – Varde – Herning – Viborg. Ved genbrug af A11 og A12. En sådan vej vil opsuge trafik fra det midt-vestjyske område, som ellers skulle bruge E45. En sådan vej vil gavne egnsudviklingen, den berører ikke værdifulde naturområder og den vil aflive ønsker om en ny motorvej langs Vadehavskysten.


Gæst

#47

2014-11-29 14:34

Det glade vandvid - der er ikke brug for en motorvej i midt Jylland. Jeg har boet i området i 2 år og der er jo ingen trafik problemer, der. Jeg tænker først og fremmest på naturen, lad for filen da være med og spolere den på grund af en gang valgflæsk...

Gæst

#48 Re:

2014-12-02 10:19

#47: -  

 Det har du lidt ret i, men humlen er at en del trafik i Midtjylland nu bruger E45. Denne og en del af den gennemgående trafik kunne lige så godt køre i Vestjylland. Jeg er ikke varm på en ny motorvej, men jeg omtaler, at genbruge A11 og A12 som en gennegående motortrafikvej. Der skal en brugbar løsning på bordet. Politikerne er vandt til "nej til dit og nej til dat"  

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-02-26 14:46



Gæst

#50

2015-03-05 13:08

Det er en stor gene at der kører en hoppende annonce på underskriftsiden her. Kan I evt få nogen til at finansiere en annoncefri tjeneste til formålet?