knallertreglerne-Eu-eller-ej

T-Rex

/ #20 Mange danskere hader knallerter

2014-07-03 17:55

Knallerters hastighedsbegrænsninger har ikke meget med logik at gøre. I Italien må 14-årige køre på de samme knallerter/scootere som bliver plomberet til danskerne. Forskellen er at italienerne må køre det som scooteren oprindeligt er konstrueret til. Dels er der ikke meget forskel på hvor mange der forholdsmæssigt kommer til skade her og derned og dels forurener scooterne i Italien ikke nær så meget. I Danmark begrænser man tophastigheden bl.a. ved at ødelægge resonnancen i udstødningen (lidt teknisk, men jeg ved hvad jeg taler om. Har gokart-erfaring!) Det betyder at benzinen ikke bliver forbrændt ordentligt og det kan lugtes og ofte ses som blå røg. Næppe noget som miljøfolket er klar over.
Endvidere må italienerne køre på 125 ccm som 16-årige. Italienerne aner dårligt nok hvad plomberinger betyder, måske på nær at det bruges til tænder. Mærkeligt at der findes levende italienere.

Tilbage til Danmark. Det ville da være mere sikkert såfremt knallerterne skulle køre på vejbanen og med en hastighed som passer til trafikken her. Næppe noget der ville rykke noget ved ulykkestallene, men det ville være i orden at kræve at knallerterne skal køre med dæk af gummi. Det gør de jo dårligt nok i dag. Der sidder patetiske nuprede nylondæk uden vedhæftningsevne og desuden er bremserne uvirksomme. Bent betjent - check disse ting i stedet.
I øvrigt skal man naturligvis ikke køre med hovedet under armen, for det er næsten altid tankeløse manøvrer der koster liv og helbred, - ikke farten!

Danskerne hader knallerter fordi de har denne aversion mod to-taktslyden. Kædesave er også upopulære. Og så kan de ikke lide lugten. Som nævnt kunne lugten reduceres ved at undlade at plombere motoren og desuden kunne brugerne vælge at hælde er kvalitetsolie på såsom Castrol TTS eller R45. Det dufter ligefrem!