Tivoli Gardens PROTEST GRUPPE,at TG´s leder Sven er blevet opsagt

Thomas Anton Jensen

/ #63 Forudsigeligt og gå efter bolden?

2014-01-22 18:35

Ja, undskyld mig, men lige dé to indlæg er overordentligt malplacerede. Gæsterne i Tivoli kommer der blandt andet for at opleve traditionerne, som knytter sig til den gamle Have. Og en af de traditioner er Tivoligarden, der såmænd i år runder de 170 år og således har været med fra noget nær starten af, da Tivoli åbnede for snart 171 år siden. Jo, bevares - der er mange forældre og tidligere gardister, som kommer ind for at se på Tivoligarden. Men der kommer også turister langvejs fra, for at se en af verdens ældste drenge-garder.

Og de kommer lige præcis for at se børn, der går i cirkler og spiller gammel militærmusik. For at se dem spille på Plænen, traske rundt med forskellige andre parader, dukke op som gæster til diverse koncerter på Plænen, i Glassalen og i Koncertsalen, være med til små og store begivenheder under besøg fra kongehuset eller af udenlandske statsoverhoveder og lignende. For slet ikke at tale om de mange forskellige opgaver, Tivoligarden også laver for Tivoli rundt omkring i Danmark og på rejser til udlandet.

Desuden er manden med de over 40 års trofast arbejde hos Tivoligarden ikke hverken idoliseret eller gavmild. Han er en levende legende, der har venner og bekendte, samt tilhængere og kontakter ud over hele den ganske verden. Blandt andet i kraft af sit engagement, sine evner, sin ledelse og ikke mindst sit væsen og sin personlighed. Så, jo - det er forudsigeligt, at mange mennesker reagerer på den måde, som de gør. For det er ikke på nogen måde acceptabelt at nærmest bogstaveligt talt smide manden på porten, fra den ene dag til den anden. Og det sjofle ved håndteringen af hans fyring er helt klart detaljen om, at han selv skulle underskrive fyresedlen som en "frivillig opsigelse".....hvis han altså var interesseret i at få en ordning for en rigtig afvikling af hans arbejde og dermed en overdragelse af jobbet til efterfølgeren.

De ærgerlige økonomiske beslutninger i Tivoli går som regel ud på, at man sparer på lønudgifterne, ved at skære ned på personalet. Og her er umiddelbare fyringer et af de foretrukne midler, man gerne tager i brug. Begrebet "delayer" eksisterer i bedste velgående i Tivoli. Man ansætter gerne ledere, der skal effektivisere arbejdsgangen og afskedige andre ledere. Fælles for disse er, at de altid selv ryger med i købet, når afskedigelserne tager deres begyndelse.

Tjene penge, det skal et aktieselskab selvfølgelig. Og det kan Tivoli også godt. Men gennem de seneste år er det efterhånden blevet sådan, at jagten efter de pæne tal på bundlinjen har betydet, at besparelser og fyringer er et af midlerne til at høste overskud på. På bekostning af serviceniveauet for gæsterne, samt i den grad både gæsternes og de ansattes personlige sikkerhed. Og topstyringen af Haven gør, at der blandt lederne er opstået en frygt for ikke at gøre tingene rigtigt - for så får man direktionen og direktøren på nakken. Fyringer og afskedigelser, så at sige fra hoften af, er blevet en del af spillet. Igennem de 7 år, jeg selv har arbejdet på stedet, har jeg oplevet adskillige ledere blive udsat for nøjagtig samme behandling, som Sven har fået det i denne omgang. Ud af klappen, fra den ene dag til den anden. Ingen overlevering, ingen afvikling, ingen snak med afløseren. Bare ud. Nu. Så opfinder Tivoli selv den dybe tallerken, igen-igen.

Der er ikke nogen leder i Tivoli, der er hævet over sådanne mekanismer.....måske lige med undtagelse af direktøren selv. Og at kalde Sven for en unødvendig arbejder er noget nær det mest sjofle, jeg nogen sinde har hørt i en sådan sammenhæng. Tivoligarden er ikke blandt de tiltag i den gamle Have, som trækker ned i billetsalget - tværtimod. Og en omstrukturering ville sagtens have kunnet lade sig gennemføre med Sven ved dirigentstokken et par år endnu, så en ny leder ville kunne komme rigtigt på plads og få del i den enorme portion rutine, indsigt, indblik og erfaring, man fra Tivolis side af endnu en gang har smidt på gaden.

Så forudsigeligt og gå efter bolden? Helt ærligt, så vidner de udtalelser kun om en total mangel på forståelse for, hvad der vitterligt rør sig bag kulisserne i Tivoli. Sven er måske ikke uundværlig for hverken Tivoligarden eller Tivoli - men hans manglende tilstedeværelse vil kunne mærkes i meget lang tid fremover og ingen kommer nogensinde i nærheden af det, som han har gjort for Tivoligarden. Han har på ingen måde fortjent den behandling, man har givet ham i den her sag - tværtimod.

Jeg mødte Sven første gang i marts 2006 og hilste sidst på ham i december 2013. Jeg vil savne ham.