Rusforløb

Christian Bruun Boysen

/ #8

2013-05-16 15:54

Det undrer mig at ledelsen ønsker at vælge tutorerne selv, samt lave om på forløbets struktur, og derved risikere en forringelse af et ellers så yderst velfungerende rustursforløb.

Første studiedag, blev vi jo netop gjort bevidste fra lektorerne selv, om vigtigheden af det sociale samvær og dets indflydelse på den studerendes 'overlevelseschancer'.
Hvis dette er sandt, synes jeg det er højt spil at vurdere rustursbudgettet op i mod universitets bevillinger, som langt overvejende direkte afhænger af antallet af beståede eksamener per år, samt en færdiggørelsesbonus. Især når bevillingerne for medicin er nogle af de højeste af alle uddannelser og udgør langt størstedelen af universitetets indkomst for de studerende.

Hvis det er fordi der fra fakultetets side hersker tvivl om kvaliteten af rustursforløbet for medicin og biomek, synes jeg bestemt man burde kigge på rustursforløbet for andre uddannelser på SDU, og i det hele taget den samlede kvalitet af medicinuddannelsen. Jeg tror sjældent man finder andre studier med så mange sociale og faglige muligheder, og det ville være utrolig ærgerligt hvis en studerende skulle gå glip af denne verden, alene på grund af et dårligt førstehåndsindtryk, forårsaget af økonomiske lige-nu-og-her-besparelser.

Det burde være muligt at foretage kompromisbaserede besparelser, uden at skulle diktere rustursforløbet i sådan grad som er blevet vedtaget. Er det ikke muligt at lade en person med direkte administrativ og økonomisk forståelse af fakultetet, aktivt deltage i nogle af styregruppens møder, så der kan skabes nogle fælles løsninger, som er mere økonomisk hensigtsmæssige, men stadig opretholde samme overordnede kvalitet og oplevelse af rustursforløbet? Der må findes en anden og bedre løsning på dette problem!