Forlæng dagpengeretten

Én blandt de mange arbejdsløse

/ #76 Man betaler selv sine dagpenge...

2013-04-30 14:52

gennem sit medlemskab hos A-kassen.

Jeg forstår ikke hvorfor dagpengene skulle tages fra os til at starte med. Alle der er med i en A-kasse betaler jo sådan set for at få den sikkerhed at man ikke ryger på kontanthjælp - som er for dem som ikke har nogen andre muligheder for indtægt - når man bliver arbejdsløs.

Vi betaler for at kunne få dagpenge hvis uheldet skulle være ude - penge, som nemt kunne gå til andre formål end til at sikre os selv økonomisk og undgår at samfundet skal betale for os. Desværre træffes disse beslutninger af folk, der ingen jordforbindelse har med resten af befolkningen, som jo er afhængige af udbud-efterspørgsels-princippet i forbindelse med arbejde - en efterspørgsel som ganske logisk falder i krisetider. Hvordan halveringen af dagpengeperioden skulle være en hjælp til at få Danmark på benene igen går over mit hoved, og jeg håber at dem der bestemmer får hovederne ud af skyerne og fjerner begrænsningen.

I min - indrømmet begrænsede - erfaring, vil folk hellere arbejde end gå arbejdsløs, men at fjerne den økonomiske sikkerhed gør det ikke just mindre stressende at være jobsøgende, og den desperation man kommer ud i dér kan jo netop være med til at gøre det endnu vanskeligere at finde arbejde...