Det skal være frivilligt at betale til det danske kongehus


Gæst

#1

2016-03-29 10:56

Fordi jeg er enig i synspunktet.

Gæst

#2

2016-03-29 11:33

Skrev under fordi skattepenge skal gå til forbedre samfundet og de svage og syge og ikke til overklasse-rotte-avle-kongehuset.

Gæst

#3 Re:

2016-03-29 16:08

#2: -  

 Enig! 


Gæst

#4

2016-03-29 16:15

Det er mest et spørgsmål om demokratiske principper - ikke så meget økonomien sig selv.

Gæst

#5

2016-03-29 16:46

Man kan vælge, hvad ens ATP betalinger skal investeres i og om man vil betales kirkeskat. Hvorfor så ikke dette? I disse digitale tider må det da bare være et tryk på en knap, så kører det. Det handler ikke om at slippe for at betale skat. Det handler om at ens skat skal bruges til noget, som giver mening for skatteyderne. Jeg vil f.eks. gerne slippe for at betale til monarkiet, folkekirken, militæret og helt ublu ministerpensioner. Til gengæld vil jeg gerne overføre pengene til sundhedssektoren, uddannelsesinstitutionerne og miljøforbedringer. Hhhhhmmmmm. Det er da en tanke, det er værd at lege videre med...........Skriver gerne under :-)


Gæst

#6

2016-03-29 16:53

Fordi kongehuset er overflødigt.

Gæst

#7

2016-03-31 03:51

Fordi jeg via ran. Er blevet frataget flere penge end man næsten kan forestille sig. Og at det er tydeligt at familiens indavlsretardering , forhindrer dem i at tage reelt intelligente beslutninger. Og at konsekvenserne af dette kommer til at ramme den danske befolkning. Iøvrigt har dronningen Været tronafsat og tilbudt repræsentationsrolle, men det udmøntede sig i enevælde tvang, fra hendes side . Og på nuværende tidspunkt Gør hun sig som international kriminel, og dyrker pengeafpresning af danske og udenlandske privat ejede firrmaer. Jeg kunne skrive en meget tyk bog om den families kriminalitet. Og vil gerne sikre at ingen af hendes unormale sønner kommer til at sidde med enevælde. Det er slemt nok hvad hun har forgjort.

Gæst

#8

2016-03-31 07:40

Jeg er anti-royalist, og jeg synes ikke at vi har brug for en kongefamilie, altså mener jeg ikke at de er mit ansvar eller at de bør være hævet over andre.

Gæst

#9

2016-03-31 13:49

Fordi jeg er enig i den

Gæst

#10 Re:

2016-03-31 14:40

#6: -  

 Lidt af en glidebane hvis vi skal til at diskuterer hvem eller hvad der er overflødigt i vores samfund. hvilke gruppe mennesker er så overflødige.


Gæst

#11 jm

2016-03-31 15:21

Dem der vil kongehuset kan betale en særskat på 1,6% lige som kirkeskat 


Gæst

#12 Stakkels nasserøv

2016-04-01 17:42

En forrygende fødselsdagsfejring og dyr vedligeholdelse af gamle bygninger har givet kongehuset røde tal på bundlinjen

Sidste år fik dronning Margrethe 78,4 millioner kroner i apanage, men det høje beløb, der godt nok også er blevet brugt på at aflønne den nu pensionerede prins Henrik og søsteren prinsesse Benedikte, var alligevel ikke nok til at sikre sig mod underskud på den kongelige kistebund.

Således endte året med et minus på 4,2 millioner kroner, viser årsrapporten fra 2015, som kongehuset udsendte i går.

»Underskuddet er et udtryk for, at vi har haft nogle aktiviteter, der ligger ud over, hvad årets statsstøtte kan dække. Først og fremmest fyldte Dronningen 75 år den 16. april, så der har vi haft nogle større udgifter,« fortæller Søren W. Kruse, der er økonomichef i kongehuset, til BT.

Omkostningerne til repræsentation steg sidste år til knap 5,8 millioner kroner, mod 3,9 millioner kroner året før.

Mange fødselsdagsfester

Da Dronningen fyldte år, blev hun fejret ved flere lejligheder. Både ved en festaften i Musikhuset Aarhus, en officiel gallamiddag på Christiansborg Slot og til slut en privat middag på Fredensborg Slot på selve dagen.

Kruse oplyser, at den største post på fødselsdagsregnskabet var fejringen af Dronningen i Aarhus, men man ønsker ikke at komme ind på præcis, hvor meget den halvrunde fødselsdag har kostet i alt. Han understreger dog, at kongehuset havde forudset udgifterne og sparet op i de foregående år. Underskuddet bliver derfor dækket af kongehusets egenkapital, der var på 20,4 millioner ved årets begyndelse og altså endte på 16,2 millioner kroner. 

Modernisering

De mange festlige arrangementer i anledning af majestætens store dag kan dog ikke alene forklare de røde tal.

Den store synder er ’modernisering og vedligehold’, der steg fra 3,9 millioner kroner i 2014 til knap 5,8 millioner kroner sidste år. Det skyldes, at Gardestaldene bag Det Gule Palæ bag ved Amalienborg er blevet sat i stand indvendigt til brug for Kabinetssekretariatet og Ordenskapitlet, der tilsammen tæller omkring ti ansatte, oplyser Søren W. Kruse.

»Derudover har vi også haft udgifter til vinduesmaling på Fredensborg Slot, og der er også lavet en del indvendigt vedligehold i Christian d. 9.s Palæ, der alligevel ikke er blevet benyttet til residens, fordi det lige har fået skiftet tag,« forklarer økonomichefen.

Den største post i Dronningens regnskab er udgifter til hoffets omkring 100 ansatte. Knap 50 millioner kroner koster det at aflønne dem.

De ter da ynk af værste slags.

Når vi andre skal holde fødselsdag så så skal vi også selv spare op til det

 


Gæst

#13 Liv i sus og dus fra nasseprinsen

2016-04-01 17:44

Dankortet gløder i luksusvillaen nord for København, som prins Joachim købte for knap halvandet år siden.

Prins Joachims fik sidste år knap 900.000 i momsrefusion - en stigning på over 300 procent i forhold til 2014, viser Kongehusets årsregnskab. 

For selv om den 344 kvadratmeter store villa var nyistandsat, ønskede prinsen og hans hustru, prinsesse Marie, alligevel at sætte deres eget præg på huset, der siden er blevet udvidet med 76 kvadratmeter.

Ombygningen, nye møbler og en et frisk lag maling kan måske forklare, hvorfor prins Joachim har haft et rekordhøjt privatforbrug sidste år sammenlignet med året før. Det viser kongehusets netop offentliggjorte årsrapport for 2015.

I 2014 modtog den 46-årige prins 269.376 kr. i momsrefusion, hvilket svarer til, at han og prinsesse Marie har shoppet for 1.346.880 kr.

En tredobling af beløbet 

Men sidste år er det beløb røget betragteligt i vejret. Hele 852.872 kroner fik han nemlig i momsrefusion i 2015 – altså mere end en tredobling i forhold til året før. Det beløb svarer til, at han har shoppet for svimlende 4.264.360 kr.

Alle medlemmer af den kongelige familie, der er på finansloven, har ret til momsrefusion for varer, der belagt med moms. Det gælder altså både på mærkevaretøj og -tasker, hvor prins Joachim og hans franskfødte hustru, prinsesse Marie, sparer 25 procent, men også på dagligvarer og tjenesteydelser.

Når prins Joachims forbrug er steget så markant, skyldes det ifølge kongehusets økonomichef Søren W. Kruse, at prinsen og prinsesse Marie har haft udgifter i forbindelse med deres nye hus, hvor de bor med deres to fælles børn, seksårige prins Henrik og fireårige prinsesse Athena.

© Bax Lindhardt Da lille prins Henrik havde første skoledag i august 2015, inviterede hans forældre pressen helt tæt på de private gemakker på Emiliekildevej i Klampenborg. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix)

Parret overtog i oktober 2014 Danmarks dyreste villa på Emiliekildevej i Klampenborg nord for København. 34,5 millioner betalte prinsen for pragtvillaen– kontant vel at mærke. Forinden havde de solgt Schackenborg Slot i Møgeltønder til en fond, hvilket indbragte dem 100 millioner kroner.

’Det koster jo’ 

»Det koster jo at flytte ind i en ny ejendom, og det har prinsen så brugt sine penge på. Når prinsen får malet, køber møbler, sikringsudstyr og så videre, kan der gives momsrefusion for det. Det er han i sin gode ret til,« forklarer Søren W. Kruse til BT.

De enkelte medlemmer af kongehuset kan maksimalt modtage momsrefusion svarende til 25 procent af beløbet af deres apanage – og den regel har prins Joachim udnyttet og modtager det absolut maksimale, nemlig de 852.872 kroner, der svarer til præcis en fjerdedel af hans apanage på 3.411.486 kroner.

Hvor tit bruger medlemmer af den kongelige familie deres maksbeløb?

»Jeg tror ikke, det er sket før. Der er ikke noget mærkeligt i det, det gør prinsen jo ikke hvert år. Hvis man selv flytter ind i en villa, vil man have en større udskrivning, men det gør man jo heller ikke hvert år,« slår han fast.