Bevar plejehjemmet Birkebo i Bryrup

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar plejehjemmet Birkebo i Bryrup.

Brian Pedersen
Underskriftindsamleren

#1

2015-09-23 18:05

Fordi jeg er imod den evige centralisering og kortsigtede kassetænkning i dansk politik. Det er med til at forstærke "udkants Danmark effekten". Politikerne skal gå forrest og erkende Deres ansvar over yderområderne, udover hvad der måske er mest rentabel her og nu.


Gæst

#2

2015-09-24 14:11

Det er så trist at de små hyggelige plejehjem bliver lukket. Alt skal være så stort, så hyggen og charmen forsvinder. Det er også trist for de ældre, som har levet måske, hele deres liv, på egnen, at de nu skal væk fra deres egn.

Gæst

#3 Flytning af beboere

2015-09-24 14:39

jeg har oplevet på tætteste hånd hvor vigtig det er at de er i de vante omgivelser og ikke bliver flyttet rundt som en flok små børn man ikke tror kan tage stilling. Jo mere initativ løse vi gør ældre jo mere læner de sig tilbage og opgiver livet, er det virkelig sådan vores samfund skal være


Gæst

#4

2015-09-24 17:05

Jeg har arbejdet der i 16 år og det har Været mit andet hjem både beboerne og personalet og man er der for de mennesker der behøver hjælp med kærlig omsorg i stedet for et koldt sted så lad vores hjem leve

Gæst

#5

2015-09-24 17:16

Jeg har selv været i første praktik på plejehjemmet, og synes det er så hyggeligt et sted med dejlige beboer og kollegaer. Det er deres egen lille verden derude, og beboerne har boet i Bryrup siden altid. Det er deres egen gode lille landsby. Den skal ikke fjernes fra dem. Deres hjem.

Gæst

#6

2015-09-24 18:02

Jeg kommer selv fra Bryrup og er opvokser i den lille hyggelig by! - på et tidspukt har jeg en drøm at vende tilbage til bryrup, hvor største delen af min familie stadig opholder sig. 

- jeg har selv stået i den sitation hvor min bedstemor skulle flyttes fra et hjem til et andet.

Det var svært at se en man har så tæt på sig, blive tvunget til noget som egentlig ikke var hendes valg, til at starte med !

Hun vil være der hvor hun følte sig tryggest. Hvilket var forståligt! Hun havde desværre ikke noget valg. 

Jeg mener vi skal give vorers ælder deres eget valg "det kan muligvis være deres sidste rejse " vi skal behandle dem med respekt!

- jeg håber og krydser finger for at bevare det dejlig plejehjem med de søde mennesker, som arbejde der.

Jeg håber ikke der er ander, som kommer til at opleve det jeg har oplevet. 

Vi må ikke tag den sidste glæde fra dem


Gæst

#7

2015-09-24 19:21

Jeg syntes at det er meget synd at alle ældrecenter og plejehjem snart bliver nedlagt. Der er brug for disse steder til vore borger som ikke kan klare sig selv hjemme. Ældre som måske også er eneboer har langt bedre livskvalitet ved at være sammen med andre på disse plejehjem hvis ellers borgeren selv ønsker dette. Vi skal bevare disse steder som fungere både for borgerne og også for at bevare arbejdspladser for fremtiden. Jeg er selv uddannet indenfor sundhedssektoren og har arbejdet på mange forskellige plejehjem. Med venlig hilsen Inge Lise S. Madsen

Gæst

#8

2015-09-24 20:27

Fordi ældre skal sikres en alderdom i nærheden af hvor de har boet. Og fordi jeg ønsker service i lokalsamfundet.

Gæst

#9

2015-09-24 22:19

Bevar de små byer. Deres arbejdspladser og deres sociale og kulturelle liv også for de gamle.

Gæst

#10

2015-09-25 05:58

Fordi det er vigtigt med et plejehjem i nærområdet. Jeg har passet b.b. der har været tvunget til at ende deres dage langt fra hvor de bor og netværket har svært ved at komme på besøg. Det er forfærdeligt at se nogen i den situation, være så ulykkelig.

Gæst

#11

2015-09-26 17:47

Det er en rigtig dårlig afviklings model af de mindre byer , der finder sted i dagens Danmark . Så lille et land og vi skal alligevel deles op!!!

Gæst

#12

2015-09-29 13:06

jeg ønsker vi skal bevare Birkebo

Gæst

#13

2015-09-29 17:17

Det er sørgeligt, at Silkeborg kommune har så travlt med at afvikle Bryrup, i stedet for at satse på udvikling. Der bør være plads til alle i Bryrup - både unge som ældre! 

F J brunbjerg

#14 lukning af Birkebo i Bryrup

2015-10-03 21:15

Fordi der Fortsat vil være stor behov for plejehjem i nærområdet. For de  som måske har levet hele livet i dette område. og har den sidste smule netværk.

med venlig hilsen

F J

 


Gæst

#15

2015-10-05 17:46

For at støtte bevarelsen af arbejdspladser i Bryrup.

Gæst

#16

2015-10-06 17:30

Synes absolut vi skal bibeholde nogle af plejehjemmene i de små byer. Det bliver svære for den efterladte kone/mand der tit bliver efterladt i hjemmet. At de skal køre langt for at besøge vedkommende. Giver mindre besøg. Og det kan få folk til at flytte fra de mindre små byer. Det er et stort problem.
Vil ved gud aldrig glemme da de lukkede Marienlund. Hvor de ældre beboer der skulle flytte ud derfra. Endte rundt i hele Danmark. Det kan man heller ikke byde nogen .hvordan de efterladte mand/kone simpelthen ikke kunne besøge deres kære el ægtefælde. Der er rigtig mange ting der taler imod dette projekt. Der bliver godt nok tit sparet de forkerte steder. De lukkede Marienlund pga.Det var for dårlig at bo i .Hvad skete der sports og idræts efterskolen flyttede ind. Hvad var meningen med det . Forstår simpel hen ikke vi vil blive ved med at forringe kvaliteten for vores ældre medborger. Jeg har nu arb.Inden for dette fag i 40 år.Og ser det går den gale vej. jeg bliver efterhånden mere og mere nervøs for at blive gammel .Og skal bo på plejehjem evt.

Gæst

#17

2015-10-07 16:31

Silkeborg bryster sig af: Verdens bedste ældrepleje  - med hjerne, hjerte og holdning.....

Der er ikk meget hjerne: Byen lukker, lokale arbejdspladser/ praktikpladser forsvinder, kommunen kommer til at gå glip af turisme kroner når campingpladser lukker og der ikke længere er folk til frivilligt at passe veteranbanen - som i dag er på forsiden af midtjyllands avis. Bryrup bliver først en udørk hvor folk er gift med deres huse - siden en en øjebæ, der kommer til at koste kommunen knapper at få revet ned  (det første hus er røget ud) -osv, osv

Der er ikk meget hjerte: Vores gamle får revet deres relationer itu, når de sider isolerede på Toftevang - eller i Silkeborg - eller i kjellerup - Tænk at kommunen vil byde mennersker og skatteydere det !

Hvad er det for en holdning? -  der ligger til grund for at kun stordrift betaler sig? Småt er godt  - alle kender alle, Birkebo er blandt det personale der har det laveste sygefravær, fordi personalet tager ansvar for hinanden og beboerne. I stordrift findes ikke det samme kendskab til og omsorg for hinanden og dermed er det lettere at sygemelde sig. Sygefravær og vikarer er noget der koste på bundlinien.

Silkeborgs værdier er: Dialog - dynamik - kvalitet  og sammenhæng

Hvor blev Dialogen af da om- og udbygningsplanen blev et lukket punkt på dagsordnen ?

Der er ikke meget dynamik i at alt centraliseres i Silkeborg - Vi kan ikke være alle sammen i Silkeborg  og hvor er det frie valg?

Kvalitet: -  er for borgere der har råd til at bo i alt det nye byggeri ..... i Silkeborg

Sammenhæng- er svær at får øje på: Medborgerhuset i Them skal lukkes - istedet river man Nordreskole ned og bygger et nyt aktivitetshus på 500 m2 -  i  - Silkeborg. Stadion vil man ha for en hver pris - for ikke at tale om P- kælderen. Ikke underligt at skole ældre skal spare! Man vil bruge 40 mio kr på et to-strengs-system i Bryrup .... Hvorfor ? Byen affolkes jo !

Sidst men ikke mindst; hvor er sammenhængen i at man vil ha plejecentre  på mindst 24 enheder, når Birkebo på 15 pladser skæres m 3 pladser -og skal lægges sammen m 25 pladser på Toftevang i Them= til 37 pladser? Man kun jo vælge at sige at Toftevang så reelt set ville kunne være selv, i fht de mindst 24  enheder der kræves.  Men nej - der skal være 37 pladser i Them. Når så Birkebo er flyttet til  Them, så  efterader det  10 pladser i Bryrup på Skovly, (der er et særligt demens afsnit til mennesker der kræver særlig pleje, -  og som rekruterer borgere fra HELE kommunen)... de 10 pladser, er jo ikke stor drift, så hvor længe mon det holder?

Det giver bare ikk mening, det der er gang i - Ja, undskyld mig!

Charlotte Lohals

 

 


Gæst

#18

2015-11-08 22:25

Fordi jeg mener at plejehjemmet Birkebo skal bevares