Etablering af fibernet i Jernalderen/Korshaveparken

En investering i fremtiden - én gang for alle
Kun få havde for 10 år siden forestillet sig det elektroniske forbrug, som vi har i dag.
I dag er internet en selvfølgelighed og der hentes musik og handles på nettet som aldrig før. Ligeledes har de fleste boliger mere end et tv og udbuddet af tv-kanaler har aldrig været større. Det kan være vanskeligt at spå om fremtiden, men udviklingen ser ud til at fortsætte. Internettet og teknologien kender ingen grænse.
Bliv klar til alt det nye med en fiberforbindelse, der har plads til det hele. Så undgår du at skulle skifte forbindelse og installationer, hver gang der kommer nyt på markedet.

Fiber skaber merværdi for boligen
Allerede nu ser man, at ejendomsmæglerne fremhæver en fiberforbindelse som et plus i salgsopstillingerne. På fremtidens boligmarked bliver en optisk fiber i jorden en lige så værdifuld faktor for dit hus, som gode el-ledninger, kloakrør eller mursten er i dag. Undgå en parabol eller antenne på taget. Få i stedet den diskrete fiberboks på husmuren og vær klar til fremtidens netværk.

Udtalelse fra Lokalbolig Indehaver, Ejendomsmægler MDE Thomas Gyldholm
omkring betydningen af fibernet ved huskøb og salg:

“Vi har ingen statisk på hvor mange, der fravælger en ejendom.

Men 70-80% af køberne spørger om netforbindelse. Og for nogle købere kan en dårlig forbindelse godt være det der gør at de fravælger ejendom.

Nærmere kan jeg nok ikke komme det. Men hvis der er medlemmer i Jeres forening, der er meget imod må du gerne henvise til mig”

“Vi oplever jævnligt købere der vælger boliger fra pga. dårlig internetforbindelse. Årsagen er, at mange mennesker har mulighed for at arbejde hjemmefra. Så det vil være en rigtig god ide, at få fibernet”

SAMTLIGE HUSSTANDE SKAL GODKENDE AFTALEN

Tal sammen i gårdene, og del evt. økonomien hvis enkelte ikke har råd.

Alfa og omega er, at ALLE godkender kabeltrækket på loftrummet

Der er ikke krav om at fiberforbindelsen skal tages i brug efter etablering. Man vil stadig kunne bruge sin nuværende forbindelse.

Tilbuddet fra Skywire lyder således:

Det er en individuel aftale, dvs. at det kun er selve etableringen af fiberen, som alle skal gå med til.
Når kablet er etableret, er det som sagt helt frivilligt om man vil købe vores ydelse over kablet. Kablerne ejes fremadrettet af Skywire.

Der vil være et krav om at vi kan få lov at føre kablet over loftet/taget, sådan at vi indfører det i gavlen. Hvis det er ejerboliger, skal den enkelte husstand give tilladelse til det og ”tåle” kablet. Dvs. at ønsker ejendommen senere at udnytte loft, skal vi kontaktes for at finde en løsning, som gør at kablet fortsat kan føres over loft/tag, og forsyning til efterfølgende ejendomme opretholdes.
Der vil derfor blive tale om at kablerne skal tinglyses på ejendommen.

Hovedkablet føres over loft/tag og der laves breakout til den enkelte husstand

Det betyder også, at hvis bare én husstand siger nej til at få føre kabel over deres loft/tag, så falder hele projektet.

Stort set alle steder, vil vi føre kablet ind fra gavl og videreføre over loft. Kun der, hvor der allerede er etableret udnyttelse af loft/tag til beboelse, vil vi føre kablet ind anderledes.
Hvis vi skal føre kablet ind anderledes til hver ejendom, vil projektet blive for dyrt.
Vi udnytter at I har fælles græsareal rundt om hele bebyggelsen.

Anders Ellegaard Hansen    Kontakt forfatteren af dette andragende