Luk Mariakirkeplads på Istedgade

Kontakt forfatteren af dette andragende

Så er der kommet svar fra rådhuset

2023-08-15 17:50:43

Tak for henvendelsen vedr. ønske om lukning af Maria Kirkeplads og underskrifterne fra borgere, der tilslutter sig ønsket. Vi deler den frustration, jer der bor tæt ved Maria Kirkeplads har, og som til daglig er vidne til, at fattige og udsatte migranter tager ophold på Maria Kirkeplads, hvorfra en mistrøstig livssituation udspiller sig.   Udfordringerne og generne er særlig udtalte her i sommerperioden, hvor der er flere hjemløse migranter i København end i vinterhalvåret. Det er svært at være vidne til som københavner og især som nabo. Vi er begge optaget af at hjælpe de mennesker, vi kan indenfor lovens rammer. Kort fortalt betyder det borgere, der har lovligt ophold i Danmark og som ønsker vores hjælp. Vi har en række tiltag, vi kan sætte ind ift. problematikken på og omkring Maria Kirkeplads:Renhold af pladsen er en kommunal opgave, som varetages af Teknik- og Miljøforvaltningen. Socialforvaltningen samarbejder i denne tid med Teknik- og Miljøforvaltningen om, at pladsen renholdes løbende. Konkret bliver pladsen ryddet og grundigt rengjort en gang ugentligt. Det løser ikke den generelle situation, men reducerer gener i området.Socialforvaltningen understøtter oprydningen ved at have tilknyttet en særlig gadeplansindsats med tolkebistand tilstede under rengøringen.Socialforvaltningens primære indsats til migranter er Transitprogrammet, som er et tilbud til marginaliserede arbejdsmigranter og særligt sårbare hjemløse migranter, der har eksisteret siden 2015. Formålet med Transitprogrammet er at give udsatte migranter med lovligt ophold i Danmark et mere værdigt liv ved:•     Opsøgende gadeplansindsats, som udfører relations- og motivationsarbejde, hvorigennem der skabes kontakt til migranter, der typisk ikke selv opsøger sociale tilbud.•     Rådgivning og vejledning, der kan hjælpe borgere til afklaring og hjælp om hjemrejse, beskæftigelse, lovgivning og sociale tilbud.•    Omsorg og stabilisering for at borgere kan træffe mere langsigtede beslutninger vedr. deres situation, fx hvilesteder som Kompasset (Kirkens Korshær) og Grace (Blå Kors).•    Hjælp til hjemrejse, fx motiverende samtaler, praktisk hjælp og kontakt til familie og myndigheder i hjemlandet.Det er Socialforvaltningens Hjemløse- og Udsatteenhed og syv frivillige foreninger, herunder Blå Kors Danmark, Hugs and Food, Internationalt Kristent Center, Kirkens Korshær, Mændenes Hjem, Projekt Udenfor og Vendepunktet, som står for at udføre indsatsen. Endelig er der under Sikker By-samarbejdet etableret et ”Migrantforum”. I dette forum, der går tværs af kommunens forvaltninger, deltager desuden politiets udlændinge-sektion, nærpolitiet, DSB og frivillige organisationer. Her drøftes løbende problemstillinger omkring migranter i byen. Der afholdes faste møder i marts og september, samt ad hoc efter behov. Seneste er der afholdt et ekstraordinært møde d. 19. juni 2023.Københavns Kommune ejer en lille del af Maria Kirkeplads, som er den del, der ligger til højre for kirken, og her er der allerede sat et hegn op mod nabogrunden. Hvorvidt det giver mening at hegne hele den kommunale del ind, vil vi vurdere på baggrund af drøftelser med Maria Kirken. Resten af Maria Kirkeplads tilhører kirken og det er kirkens vurdering, om der skal sættes et hegn op om kirkens del eller ej. Vi vil gerne bakke op om at finde løsninger for de udsatte migranter på og omkring Maria Kirkeplads, både med og uden hegn. Vi er begge meget optagede af at finde løsninger, både kortsigtede og langsigtede, på situationen omkring hjemløse migranter i København, herunder dem på Maria Kirkeplads. Vi har i slutningen af september flere møder med menighedsrådsformanden fra Maria Kirkeplads, hvor også integrations- og beskæftigelsesborgmester Jens Kristian Lütken deltager.   Vi vil også gerne se på, om der er mere, som kan gøres for at afhjælpe situationen.  Fx er Socialforvaltningen ved at undersøge, hvorvidt Sikker by-akutpuljen under Økonomiforvaltningen kan tages i brug for at løse midlertidige udfordringer med hjemløse migranter. Ligeledes bliver der lagt et budgetforslag op til budgetforhandlinger om at afhjælpe situationen på Maria Kirkeplads. Det er en kompleks problemstilling, som ingen instans kan løse alene. Vi håber og tror på, at vi kan finde løsninger sammen, på tværs af forvaltningerne på rådhuset, med andre myndigheder og i et tæt samarbejde med frivillige og NGO´er, som gør et kæmpe stykke arbejde. Mvh Line Barfod og Karina Vestergård Madsen

AB Rosenåen

Indsamlingen er afsendt

2023-07-07 07:59:20

Kære alle,

Tak for jeres underskrifter og mange kommentarer. De er nu sendt til de relevante borgmeste samt politikere, som har ytret sig om emnet.

I er meget velkomne til at melde jer ind i gruppen "Naboer til Maria Kirkeplads" på facebook, for at følge opdateringer og udvikling/ debat om pladsens fremtid.

AB Rosenåens bestyrelse

AB Rosenåen

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.