Luk Mariakirkeplads på Istedgade

IMG_0019.jpeg

Vi har som Maria Kirkeplads nærmeste naboer med stor interesse læst Menighedsrådsformand i Vesterbro Sogn Jens Andersens mail til socialborgmester Karina Vestergård Madsen og teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

Dog kan vi ikke genkende det billede Jens Andersen maler vedr. brugen af kirkepladsen. Vi oplever udelukkende at pladsen bruges af fattigdomsmigranter og ikke altså ikke kirkegængere eller lokale udsatte. Fattigdomsmigranterne skaber ekstrem utryghed i kvarteret ved støjende adfærd, tricktyveri, overfald og de truer endda os lokale for at tiltvinge sig adgang til vore baggårde. Deres ophobning af cykler, barnevogne, fladskærme, affald og andre effekter medfører desuden store gener – ikke blot rent æstetisk, men i form af lugt, rotter og måger. I sommermånederne overnatter op til ti personer desuden på pladsen hver eneste nat.

Vi har desuden den klare opfattelse af denne gruppe presser de lokale udsatte væk fra kirken og dermed forhindrer kirken i at fungere som oprindeligt tiltænkt for lokale nødstedte. Vi har endda hørt om, at fattigdomsmigranterne forlanger penge fra de lokale udsatte for at benytte kirkens gratis tjenester, som f.eks. maduddeling.
I løbet af de seneste 20 år har vi forsøgt at få Maria Kirken til at tage ansvar for kirkepladsen, men det er til vores store ærgrelse ikke lykkedes. Maria Kirken har gennem årene kommunikeret, at de ikke har ressourcer til at tage sig af pladsen – derfor kan de ikke tage ansvar for pladsen og de massive udfordringer fattigdomsmigranterne skaber i kvarteret. Vi er som naboer meget kede af kirkens manglende ansvarstagen for pladsen, da det udelukkende er pga. kirken, at fattigdomsmigranterne tager ophold på pladsen og netop derfor udviser kirken ansvarspådragende adfærd.
Vi anerkender, at Maria Kirken har en romantisk vision om, at pladsen kan forvandles til et ”… byrum, som udover de udsatte også skal tilbyde sig til kirkegængere, naboer og byens øvrige brugere” Det har indtil videre kostet 8.800.000 kroner!!

Vi tror absolut ikke på, at anderledes kunst end den eksisterende skulle kunne gøre pladsen attraktiv for naboer og byens øvrige brugere. Pladsen er mørk og gold og har kun sollys om morgenen. Vi synes, det er naivt at tro, at den kan trække turister og naboer væk fra de solbeskinnede byrum som findes nær Maria Kirkeplads som f.eks. Halmtorvet, Kødbyen, Søerne etc. og skulle kunne fungere som alternativ til solbeskinnede og grønne baggårde for de lokale beboere.

Derfor kan vi ikke støtte op om Maria Kirkens ønske om endnu en renovering af pladsen. Derimod ønsker vi, at pladsen indhegnes, således at den kun er tilgængelig i kirkens åbningstid og at kirken fremover kan drages til ansvar for de hændelser og den ophobning af effekter og affald på Maria Kirkeplads som vi pt. som naboer og erhverv døjer med.

Så kunne vi måske fremover nøjes med at tackle den omfattende prostitution og narkotikasalg som også tynger området.

Venlige hilsener

Maria Kirkens Naboer

PS: Meld dig ind i facebook gruppen Maria Kirkens Naboer, hvis du er nabo til pladsen, for opdateringer.

Jeg giver med min underskrift AB Rosenåen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.