Ja til ægteskabet - nej til kønsneutrale ægteskaber

Quoted post

May-Britt Neumann

#25 Re: Re: Re: Guds ord og tidens tegn

2012-02-01 00:50

#23: - Re: Re: Guds ord og tidens tegn

Det synes jeg er helt urelevant her? Hvor vil du hen med præcis den sammenligning?

Svar

Jacob

#27 Re: Re: Re: Re: Guds ord og tidens tegn

2012-02-01 01:05:51

#25: May-Britt Neumann - Re: Re: Re: Guds ord og tidens tegn 

 Spørgsmålet om homovielser må vel ses i teologisk, sociologisk og personal ramme. 

Teologi: Det er jo Folkekirken det handler om - jeg er ikke protestant, men det forekommer mig åbenlyst, at der ikke eksisterer et læreembede som egentlig kan forklare med hvilken autoritet man enten vil acceptere eller forkaste homovielser.  Udover at man foretager sig noget på demokratisk grundlag.  Det være hvad det være vil, men teologi er det ikke.

Sociologi: Her må opgaven vel være at tolke fænomenet homovielser ind i større ramme.  Det har jeg forsøgt (rimeligvis ret amatøragtigt).  Men hvordan retfærdiggøres homovielser da sociologisk?  Det er i det perspektiv jeg stillet mine retoriske spørgsmål.  Personligt mener jeg ikke homovielser er befordrende jf. de betragtninger jeg har fremlagt.

Personalt: Homovielser - en menneskelig frihedsgrad?  Her savner jeg solid argumentation.  Der er ikke noget i den menneskelige person - fysisk såvel åndeligt - som peger i retning af, at en kirkelig homovielse ligger til højrebenet.  Tværtimod synes argumentet at være, at det skal gøres fordi vi kan.  Den argumentation er ikke principielt anderledes end vittigheden, som stiller spørgsmålet om hvorfor en hund slikker sig mellem benene? Det gør den fordi den kan.

Jan P. Jensen

#28 Re: Re: Re: Re: Guds ord og tidens tegn

2012-02-01 01:06:17

#25: May-Britt Neumann - Re: Re: Re: Guds ord og tidens tegn 

 I Bibelen definerer Jesus hvad et ægteskab er, og Jesus peger på at vi fra begyndelsen er skabt forskelligt, som mand og som kvinde og derfor forlader en mand sin mor og far og binder sig til sin hustru (offentligt troskabsløfte =ægteskab) og de to skal blive ét kød. (den seksuelle forening).

Derfor kan et ægteskab aldrig blive for to af samme køn og derfor er der ikke tale om diskrimination. Man kan jo ikke give de homofile noget, som de aldrig kan blive. De homofile kan ikke blive ægtefæller, for ægteskabet er ifølge sin natur og egenart kun for én mand og én kvinde. Samfundet har givet de homofile mulighed for registreret partnerskab.