NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Quoted post


Gæst

#248

2015-05-08 23:12

Har selv lige haft samme diskutioner med skolen og fik at vide jeg ikke skulle tage det op til forældremøde for der havde kun været 3 i 13 år der havde problemer med det, men hvis vi ikke må tale om det kommer det jo ikke på banen om der er andre med samme problem, min datter er over 8 år inden fælles bad med drenge ophøre. Min datter på i dag 13 år kan stadig huske hvor diskriminerende det var og hun nægter at deltage pga det fælles pigebad der er i dag, de udvikler sig meget forskelligt og det er ikke rart at skulle udstille sig selv. Forstår ikke der stadig er denne gammeldags regel, de kan jo bade hjemme.

Svar


Gæst

#249 Re:

2015-05-09 08:38:37

#248: -  

 

Du har fuldstændig ret. Mange skoler ønsker slet ikke dialogen. “For det er ikke et problem, de kender til”. Utroligt, når undersøgelser har vist, at op til 30 % har problemer med badet. Hvordan kan man som forældre have tillid til en skole, der ikke vil anerkende et problem, der i høj grad påvirker elevernes trivsel? Hvilke andre problemer lukker den så også øjnene for?

Mange forældre tør slet ikke tage problematikken op, selv om deres børn har problemet. I stedet opfordrer de deres børn til at glemme håndklæder og måske endda gymnastik tøjet. (Forældre vil jo nødig beskyldes for at være hæmmet eller en snæverfisse. Eller at de opdrager deres barn forkert bare, fordi de respekterer deres barns ret til at bestemme over egen krop.)

Men det hjælper desværre ikke, hvis deres skoleleder er fanatisk tilhænger af badet og blottelse af den nøgne krop, for så sørger han selvfølgelig bare for, at skolen bruger penge på håndklæder og ekstra gymnastik tøj, som eleverne så kan blive tvunget til at benytte. 

Uhyrligt, når vi ustandselig hører, at folkeskolerne mangler penge. Hvorfor i alverden vælger de så at bruge ressourcer på sådan noget latterligt pjat? Alle har i dag mulighed for bad der hjemme. (Tilfør i stedet de ekstra ressourcer til ældreplejen, så vi som minimum kunne tilbyde alle ældre hjælp til et ugentligt bad) 

Folkeskolerne burde støtte op omkring de elever, der takker NEJ til badet. Folkeskolen burde vise og lære eleverne, at de selvfølgelig bestemmer over deres egen krop og har reelt indflydelse i skolen. For underligt nok har eleverne indflydelse og medbestemmelse på alt. Undtagen lige badet efter idræt!!!! 

Lad mig lige pointere, at der kan være rigtigt mange grunde til, at eleverne ønsker at fravælge badet efter idræt. Både blufærdighed, dårlig trivsel i klassen (ville du vise dig nøgen, sammen med mennesker du ikke bryder dig om?) gamle og uhygiejniske baderum. 

Gør badet frivilligt nu. Tvang hører ikke hjemme i folkeskolen.