Nej til lukning af overbygningerne på Bavne- og Møllevangskolen

Quoted post

Birgitte Rubæk Sørensen

#11 Re: Din tese holder ikke

2015-02-20 11:02

#2: -  

Hej Peter.

 

Vedtagelsen af skolestrukturen, der var inspireret af skolestrukturerne i hhv. Lolland Kommune og Bornholm Kommune, var en fejl var begyndelsen, hvilket rigtig mange forældre på tværs af by- og landsamfund også gjorde opmærksom på den gang. Men der var overhovedet ikkelydhørhed over for indsigelserne fra politisk hold, og høringen havde da også nærmest karakter af at være en pseudohøring.

 

Som forælder i Haslev er jeg HELT UENIG i din tese om "at byen Haslev og området omkring Sofiendal vil have nøjagtig samme værdi uden en overbygning som med en overbygning". Det er da noget værre vrøvl, hvori består det attraktive i at bo i kommunens største by og skulle sende sine børn med bus på landet for at gå i skole???? Det giver absolut ingen mening overhovedet!!

 

Konstruktionen af Midtskolen var en fejl fra begyndelsen - i hvert fald at den skulle inkludere Sofiendal. Sofiendal burde have været en del af Vestskolen, hvilket havde muliggjort andre muligheder for byens børn og lærere i forhold til undervisning på tværs af matrikler, og dermed også optimering af ressourcer.

 

Jeg kan udmærket forstå jeres frustrationer, og synes også at vores politikerei langt større grad end nu skal prioritere kommunens dagtilbud og folkeskoler også for, at vi bliver en attraktiv bosætningskommune, men det sker altså ikke ved at tvangsflytte elever fra Haslev by til hverken Dalby eller Rønnede!!!!

 

Hvis ikke politikerne vil finde midler til bæredygtige afdelinger, så må de kigge på skolestrukturen igen og en naturlig konsekvens vil være at sammenlægge Sofiendal med Vestskolen! 

 

Politikerne må så kigge på, hvordan udfordringerne for kommunens mindre by- og landsamfund bedst løses i dialog med de berørte områder. 

 

Bedste hilsner Birgitte Rubæk Sørensen 

 

 

 

 

Svar

Peter Bargfeldt

#12 Re: Re: Din tese holder ikke

2015-02-20 14:03:41

#11: Birgitte Rubæk Sørensen - Re: Din tese holder ikke 

 Hej Birgitte,

så r vi helt enige. Min argumentation gik på at Haslev allerede har en overbygning og at alle skoler i haslev skal deles om denne. Sofiendal skal ikke til Dalby og Rønnede men inkluderes i et Haslev set-up.

Haslev kan fint være det uddannelsemæssige centrum for min skyld. Gymnasie, Campus, fælles overbygning, you name it. Så kan tilflyttere til Faxe kommune jo vælge fra eller til ift deres uddannelsesmæssige ambitioner for ungerne, ligesom de kan vælge nærmiljøer eller ej. Ligeledes kan allerede boende i Faxe også vælge til, så hvis man syntes at ens barn skal på fælles overbygning, ja så hedder løsningen i Faxe kommune altså Haslev.

Hvis konsekvensen af ovenstående blive færre børn tilbage på de andre afdelinger skal der søges løsninger internt på afdelingerne og ikke mellem afdelingerne. Skal man undervise 8 og 9 sammen i nogle fag eller lignende tilgange.

 

det vil nok kunne tilfredsstille alle