Informeret samtykke nu

Quoted post


Gæst

#17

2014-09-29 09:23

Må påpege, at selvom jeg forstår, at  man som transperson er i en meget ulykkelig situation, så findes der også mennesker, som er søgende og eksperimenterende, også i forhold til deres køn, og som derfor ikke er "rigtigt transkønnede". Det er min overbevisning, at disse mennesker ikke bør kunne opnå denne form for behandling, hvilket der er risiko for, hvis informeret samtykke er den eneste "kontrolinstans". Jeg, for min part, mangler viden om og indsigt i, hvor mange af den slags personer der findes, Hvor stor risikoen er for fejlbehandling (fordi de "blot" er søgende), før jeg vil kunne give min opbakning til, at "informeret samtykke" kan være nok. Derfor kan jeg ikke skrive under på, på nuværende tidspunkt. Men en debat og mere viden om området er helt sikkert på sin plads. Og at I har en kamp foran jer, er sikkert, og den har I min støtte til. 

Svar


Gæst

#49 Re:

2014-10-21 03:50:29

#17: -  

Hej, jeg er en af dem du muligvis ville betegne som 'søgende'. Jeg er trans i den forstand at jeg ikke er det køn jeg blev tildelt på fødestuen, og jeg er heller ikke indenfor den traditionelle forståelse af kvinde eller mand. Der er meget mere mellem himmel og jord, men rigtig mange mennesker (deriblandt læger, politikere, folk der er her for at beskytte og hjælpe os) ser på mig og andre ligesom mig og tror vi bare er forvirrede, søgende, eksperimenterende, og før eller siden vil 'bestemme os'. Vi kaldes nonbinary, da ikke engang den danske ordbog vil anerkende os, og mange af os har gavn af og behov for hormonbehandling. Tro mig når jeg siger at vi ved bedre end du gør, hvad der er bedst for os.

Undskyld mig hvis jeg er lidt hidsig, men det er utrolig stødende at se ordende "ikke rigtigt transkønnede". Det er individets ret, og ingen andres (heller ikke lægens!!), at afgøre om man er "rigtigt transkønnet".

Hormonbehandling er et stort skridt, og der er ingen der starter på det hvis de ikke kan mærke at de har brug for det, og selv hvis de gjorde, hvordan er det dit problem? Du behøver ikke bekymre dig for om vi fortryder det, man kan altid stoppe behandlingen igen. Desuden er det i forvejen ikke nemt at komme igennem systemet, så det er ikke noget folk gør for sjov. Er det dine skattepenge du tænker på? Hvorfor dog sætte andre menneskers liv og velvære i anden række?

Prøv at forestille dig, at du selv ville ændre på en del af dit eget liv, fordi det føles meget mere rigtigt, og du er ulykkelig som du er nu. Straks kommer en hel flok fremmede, folk der ikke ved det fjerneste om dig eller dit problem og ikke kan forestille sig tilnærmelsesvis hvordan du har det, løbende til for at tale for dig og bestemme om du vil det her eller ej, og om du skal have lov til det. Måske fortæller de dig endda, at dit problem ikke er virkeligt. Dette er dagligdag for folk som mig, men er det retfærdigt? Giver det mening? Ville du lade dem bestemme? Nej. Ikke-trans personer har virkelig ikke indsigten eller retten til at nægte faktiske transkønnede mennesker behandling. Vi ved bedst selv.