Nej tak til Gensidig Forsørgelsespligt!

Quoted post


Gæst

#262 Re: Re:

2013-11-23 14:02

#258: Anne Kastrup - Re:

Det handler vel om moral. Kan man klare sig selv og forsørge sine nærmeste bør man vel det og ikke lade staten forsørge sig eller sine nærmeste.

Svar

Anne Kastrup

#268 Re: Re: Re:

2013-11-23 14:47:27

#262: - Re: Re:

Det handler da overhovedet ikke om moral! Hvis man ikke har råd til at forsørge andre, men bliver tvunget til det alligevel fordi man nu en gang har sex med hinanden, så bliver det ikke pludselig magisk muligt. Hvis jeg bor sammen med en ven som jeg ikke er kæreste med, så sker der intet.- Med mindre vi har sex 2 gange om ugen. (så kommer man nærmest ud i en "noget for noget" situation; "Hvis jeg lige får et blæs i pomfritten skat, så må du gerne spise med i aften...") -Det er jo netop det blæs der gør at han skal forsørge mig, så må han vel også have ret til at kræve det tilbage fra mig.. Ja, det er langt ude! Min kæreste er ikke engang dansk statsborger, og alligevel skal han forsørge en dansk statsborger fordi denne er syg og er en udgift for systemet. Og jeg kan ikke engang kræve at han gør det. (der er INGEN lov der kan tage hans penge og give dem til mig. Kun en lov der kan tage mine penge relativt til hans indkomst.) Er du klar over hvilken umyndiggørelse det er? Og jeg kan ikke se hvordan staten sparer penge på at lave en lov, der gør det bedre økonomisk for min kæreste at lukke sit firma og søge kontanthjælp. Og jo, det er faktisk tilfældet. Vi skal leve for væsentligt mindre end denne reform lægger op til (hvilket i forvejen er meget lidt) fordi han har et enmandsfirma. De måneder hvor han tjener mere end kontanthjælpen tager de tilsvarende fra mig selvom han skal bruge de penge senere på året, og i de måneder hvor han tjener mindre (for sådan er det i et firma) får jeg jo ikke mere end kontanthjælpen. Så vi får flere penge hvis han bare drejer nøglen og tager ned og søger kontanthjælp. Fortæl mig lige hvor det giver mening?