Ja til ægteskabet - nej til kønsneutrale ægteskaber

Bareslehm

/ #132 Re: Re: Re: Re:

2012-02-16 22:11

#125: Søren Munk - Re: Re: Re:

Hej Søren

Jeg synes du lægger mig ord i munden. Jeg ved godt selv hvad min holdning er: Jeg mener at det er en synd at leve i et seksuelt aktivt homoseksuelt forhold, men jeg forsøger at holde en åben og saglig debat ud fra de forudsætninger som nu gælder i Danmark. Jeg accepterer at mennesker som ikke er kristne, eller som tolker bibelen anderledes end jeg har deres fulde frie ret til at leve som de vil.

På samme måde mener jeg altså også at polygami, søskendeforhold osv er forkert, men mener igen at hvis et flertal i Danmark ønsker at det skal være lovligt, så må vi acceptere dette. Sådan har du det forhåbentlig også, eller gælder din tolerance kun for dem du allerede er enige med. Min tolerance er bredere end det. Jeg bakker 100% op om retten til at være uenig, og retten til at udtrykke sin uenighed, og pligten til at kæmpe for andres ret til at ytre sig frit.

Jeg synes derfor dette er en spændende samtale, omend du har ret i vi nok er kommet ud på et sidespor.

Så hvis vi derfor skal spore os ind igen, så vil jeg gerne høre dit argument for at et ægteskab ikke længere skal være forbeholdt for en mand og en kvinde. Min forståelse af ægteskabet er at det har været beskyttet af samfundet, fordi det er gennem ægteskabet af samfundet traditionelt har reproduceret sig. Og derfor har samfundet værnet om dette. Et samfund som ikke reproducerer sig er jo et samfund i store problemer. Særligt da i et samfund som vores velfærdssamfund.

Det kunne også være spændende at anskue denne debat fra et nytte-etisk aspekt. Kan det rent økonomisk betale sig. En amerikansk undersøgelse har påvist at gifte amerikanske par bruger flere penge end ugifte. Gad vide om det samme gør sig gældende i Danmark