NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Charlotte Bratbøl

/ #240

2015-05-08 12:04

Jeg har en datter på 5. årgang. I min datters klasse er der et par enkelte der fravælger bad. Min datter går gerne i bad efter idræt, idet det har været en mærkesag herhjemmefra, at lære hende at have en positiv og åben forhold til sin krop. Også i forhold til de forskelligheder enhver krop har fra en anden. Jeg syntes det er op til forældrene og barnet selv at vurderer, hvorvidt de skal bade eller ej. For mig er det en god ting at gå i bad efter idræt, idet det både lærer dem at nøgne kroppe er helt okay - uanset forskelligheder og sociale idealer, og mener desuden at det er vigtigt i forhold til renlighed og barnets velvære efter fysisk udfoldelse. Men vi er som familie heller ikke blufærdige, så det har hun hjemmefra.

Men jeg ville være utrolig ked af det, hvis jeg havde et barn, som syntes det var grænseoverskridende og ubehageligt at gå i bad efter idræt. Men heldigvis har vi en skole, hvor børnene ikke bliver presset til at gå i bad hvis det er dem meget imod. Det syntes jeg skulle gælde for alle folkeskoler i landet. Men jeg er samtidig også af den mening, at jeg syntes det er sundt for barnet at lære at vise sin nøgne krop og at lære at se på andres nøgne kroppe. Dette har ikke nogen seksuel karakter, men derimod en læring for barnet at kunne stå ved deres krop og respekterer andres.