Stop nedrivningen af Grønnegade 71, Aarhus

Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

/ #17 Re: Pengene taler sit eget sprog.

2014-06-26 10:59

#16: Pedro da Palma - Pengene taler sit eget sprog.

Godt skrevet - og dejligt at se at folk skriver her forresten - tak for det! Der er ting der ikke kan købes for penge. Jeg er godt klar over de økonomiske incitamenter til nedrivninger og opførelser af billigt byggeri på samme sted, men man glemmer at det man smider overbord er værdifuldt på andre måder, så er helt enig i hvad du skriver. Synes også det er fuldstændigt forfærdeligt med den smukke Kellers Gaard - og faktisk også med hvad der skete i Studsgade, havde heldigvis den store oplevelse at komme indenfor i det ene hus før det røg. De huse var meget gamle(fra 1600-1700 tallet, man fandt elementer fra 1500 tallet i bygningerne, som dermed var Aarhus' ældste) og burde have været reelt set fredede.

Som regel er det sådan at bevaringsværdige bygninger vurderes udfra deres historiske arkitektoniske værdi i det ydre, synes det var en fin ide med Clemensborg hvor man bevarede facaden, men skiftede "indmaden" ud. mener de har gjort noget lignende (håber jeg) blandt andet med Kvægtorvet i Aalborg. Aalborg er forresten en anden by hvor der virkelig er gået meget tabt.

Det er på tide at sige stop overfor byrådets spillen plat med vores historie. Hvad der foregår i Aarhus lige nu minder mig om 60'erne hvor man i flere større byer fræsede alting væk over en kam - det er simpelthen kulturdrab efter min mening. Og vi går en langt fattigere fremtid i møde i Aarhus hvis vi tillader dette at ske.