Stop nedrivningen af Grønnegade 71, Aarhus

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop nedrivningen af Grønnegade 71, Aarhus.

Lillebror.

#1 Fremtiden skal der være plads til.....

2014-06-23 13:30

Syntes det ser fedt ud..... Lad være med at hænge i fortiden og se muligheder i fremtiden......
Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#2 Re: Fremtiden skal der være plads til.....

2014-06-23 13:50

#1: Lillebror. - Fremtiden skal der være plads til.....

Selvfølgelig skal der være plads til fremtiden i Aarhus. Vi har nogle vidunderlige nye byggerier der blandt andet er med til at skabe det nye Aarhus Ø og projekter som det smukke Dokk1, der kommer til at betyde meget for byen fremover. Men vi skal ikke ødelægge vores egen historie og kulturarv. Vi har brug for både det nye og det historiske - og der er altså også plads til begge dele. Noget helt andet som det også er værd at tage højde for er at det er synd for den nye bygning at placere den i en stilmæssig fragmenteret sammenhæng hvor den slet ikke hører hjemme.

2face

#3 Re: Fremtiden skal der være plads til.....

2014-06-23 19:38

#1: Lillebror. - Fremtiden skal der være plads til.....

Ligeledes skal der være plads til fortiden ellers forsvinder historien og så bliver Århus til noget intetsigende


Gæst

#4

2014-06-23 20:10

Synes det er så ærgerligt at byrådet leger by konger, i stedet for at lade Århus beholde sin charme. Kig dog på Berlin og andre steder.

Bevar Århus' charme.

Gæst

#5

2014-06-24 12:36

jeg er selv gammel Århus pige og bryder mig ikke om de nye huse de laver, hvorfor fjerne noget der er pænt, hellere renovere, også billigere

Gæst

#6

2014-06-24 15:30

Gerne en mere omfattende debat om hele midtbyenś fremtid. Alt fra ringgaden og ind i midtbyen. Skal Vi have en ny midtby aĺa Gellerup planen? Eller noget der er værre? Eller kan Vi udbygge godsbane terræn, m.m. som en ny bydel. Og nænsomt renover den eksisterende bygningsmasse i midtbyen?

Gæst

#7 Re:

2014-06-24 15:54

#6: -

Ja, jeg synes det ville være rigtig fint. Synes der mangler en form for "byplan" hvor man tager aktivt stilling til hvad det er man egentlig vil og dette resulterer i stilforvirring og uæstetiske projekter, der ikke gavner og noget andet er, at jeg synes at den høje og sammenklemte nyere bygningsmasse i midtbyen begynder at lukke luften ude og medfører er klaustrofobisk rum. Synes det sidste du beskriver lyder som en god ide.


Gæst

#8 Re: Re: Fremtiden skal der være plads til.....

2014-06-24 15:55

#3: 2face - Re: Fremtiden skal der være plads til.....

Helt enig, der skal være plads til begge dele.


Gæst

#9

2014-06-25 18:46

Kan ikke passe, at de gamle, bevaringsværdige bygninger skal "slagtes" - bare fordi "vi" skal være kultur - et eller andet !!
Hvad skal jeg vise mine børnebørn fra tidligere tider, hvis alt bare rives ned - eller alternativt ender i Den Gamle By ( hvilket i så fald ville være godt )

Gæst

#10

2014-06-25 20:21

Vi får ikke bedre byer af at rive værdige, bevaringsværdige bygninger.
Vi får ikke smukkere byer af det heller.
Og vi kan aldrig genskabe den tids bygninger, da ingen vil bekoste de mandtimer det kræver.

Historie, og genius loci, tager tid for at opstå.
Men ingen tid at ødelægge.
Kriges bombardementer har vi haft få af i DK - hvorfor så blive selvdestruktive nu!?

Gæst

#11

2014-06-26 04:45

Der er en udbredt opfattelse blandt vore kommunalpolitikere, at vi skal rive alt det gamle, som har bestået i flere år, ned. Hvorfor? Og de nye store "klumper" som bygges er absolut ikke nogen skønhedsåbenbaringer. Måske er de praktiske i forhold til de gamle, men de pynter bestemt ikke i "landskabet". Derfor min protest, da min søster bor i netop det berørte område.
Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#12 Re:

2014-06-26 10:13

#4: -

Ja, meget enig. Vi fattiggør os selv hvis ikke vi værner om vores historie.

Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#13 Re:

2014-06-26 10:20

#9: -

Ja, det er sørgeligt hvis vi skal ende med at gå på museum for at være istand til at se noget af vores egen historie. Måske kun på billeder. For mig at se er der netop tale om kultur-drab når man fjerner bevaringsværdige bygninger. En af grundene til at jeg har startet denne underskriftsindsamling er netop at jeg tidligere har boet i Aarhus og gerne evt. vil flytte tilbage efter endt uddannelse for at slå mig ned og starte familie. Jeg ønsker at mine børn og børnebørn kan få lov til at nyde deres kulturrelle og historiske arv - det burde være en menneskeret. Og jeg ønsker et byråd der ikke smider ting overbord som retteligt ikke er deres at skalte og valte med, men vores allesammens.

Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#14 Re:

2014-06-26 10:22

#10: -

Har gjort mig de samme tanker som du. Tror man ville give meget i bombede byer som feks Dresden for at have kunnet bevare de ting der gik tabt for evigt den gang  - men vi fattiggør os selv frivilligt og det giver ingen mening.

Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#15 Re:

2014-06-26 10:30

#11: -

Jeg synes også det er meget forkert at lave en form for "etnisk udrensning" af bevaringsværdige bygninger og miljøer og jeg er bekymret for den udvikling som jeg synes at kunne spore der foregår i Aarhus. Det er meget vigtigt at vi siger fra og får skabt en debat og protest overfor det nu. Også derfor jeg har lavet underskriftsindsamlingen.

Jeg synes det er udmærket at bygge nye bygninger hvor de får lov til at være dem selv og få liv uden at skulle ødelægge noget andet. Feks. synes jeg at Aarhus Ø ser ud til at blive et helt fantastisk projekt, med megen nytænkning og kvalitet (jeg anser "klumperne", betonblokkene og funktionalismen for endelig at være på vej væk, det har huseret i henved 70 år og folk er meget træt af den kedelige og stringente stil)

Pedro da Palma

#16 Pengene taler sit eget sprog.

2014-06-26 10:33

Det er trist når byrådets beslutninger vægtes for tungt på økonomiske overvejelser og ikke politiske og æstetiske ditto.
Desværre er det ikke helt rigtigt at det ofte er billigere at renovere. I mange tilfælde er det langt mere profitabelt med en bulldozer, og så opfører man et nyt byggeri i de billigste materialer og med max byggeprocent. Og lige her taber de gamle bygninger til økonomien. For lykkes det at renovere en ældre bolig indenfor et fornuftigt budget er den fremtidige indtægt også mindre i forhold til når man kan bygge i højden og være ligeglad med om det passer ind i det omkringliggende byggeri. Byrådets krav til hvad der skal erstatte de ældre bygninger er ganske enkelt ikek til at få øje på. Se bare på den fantastisk grimme hjørnebygning der huser REMA 1000 over for Ridehuset. Her lå før den smukke Kellers Gaard, som blev revet ned i nyrenoveret tilstand - blot for at man kunne bygge noget højere. Den "økonomi" vi mister ved at fjerne "det gamle" Århus kan ikke købes tilbage. Prøv at tjekke billeder fra før åen blev lukket, og så hvordan den fremstår idag. Bevares - det er langt bedre med fritlægningen af åen, end den parkeringsplads Åboulevarden reelt var. Men det er intet til sammenligning med det miljø som var før man dækkede åen over og rev de gamle huse ned. Det kan dyre arkitekt-konkurrencer og smart café miljø ikke rette op på!
Et brugbart alternativ til den totale nedrivning har været de eksempler, hvor den eksisterende bygning godt nok er blevet revet ned, men man har dog beholdt facaden, så gaden fremstår intakt - so mdet er tilfældet med Clemensborg og "pandekagehusene" ved passagen "rykind" i Studsgade.
Elisabet Hau
Underskriftindsamleren

#17 Re: Pengene taler sit eget sprog.

2014-06-26 10:59

#16: Pedro da Palma - Pengene taler sit eget sprog.

Godt skrevet - og dejligt at se at folk skriver her forresten - tak for det! Der er ting der ikke kan købes for penge. Jeg er godt klar over de økonomiske incitamenter til nedrivninger og opførelser af billigt byggeri på samme sted, men man glemmer at det man smider overbord er værdifuldt på andre måder, så er helt enig i hvad du skriver. Synes også det er fuldstændigt forfærdeligt med den smukke Kellers Gaard - og faktisk også med hvad der skete i Studsgade, havde heldigvis den store oplevelse at komme indenfor i det ene hus før det røg. De huse var meget gamle(fra 1600-1700 tallet, man fandt elementer fra 1500 tallet i bygningerne, som dermed var Aarhus' ældste) og burde have været reelt set fredede.

Som regel er det sådan at bevaringsværdige bygninger vurderes udfra deres historiske arkitektoniske værdi i det ydre, synes det var en fin ide med Clemensborg hvor man bevarede facaden, men skiftede "indmaden" ud. mener de har gjort noget lignende (håber jeg) blandt andet med Kvægtorvet i Aalborg. Aalborg er forresten en anden by hvor der virkelig er gået meget tabt.

Det er på tide at sige stop overfor byrådets spillen plat med vores historie. Hvad der foregår i Aarhus lige nu minder mig om 60'erne hvor man i flere større byer fræsede alting væk over en kam - det er simpelthen kulturdrab efter min mening. Og vi går en langt fattigere fremtid i møde i Aarhus hvis vi tillader dette at ske.


Gæst

#18

2014-06-26 15:56

Jeg boede som barn i den anden ende af grønnegade. Der er meget få af de huse fra dengang tilbage, Århus har - påtrdsaf at åen er åbnet osv - mistet meget af den mangfoldighed, der prægede den tidligere. Så lad huset stå

Gæst

#19 Re:

2014-06-26 21:14

#5: -

Ja, hvis det så bare havde været pænt...

Men den totalt "knuste underkæbe" med butikken i stueetagen i værste gasbeton-stil gør, at den bygning har mistet sin charme. Det var da, dét blev lavet, at man skulle have grebet ind.

 

Karen, Grønnegade

#20 Grønnegade 71

2014-06-26 21:15

Jeg er meget enig i, at hjørneejendommen Grønnegade/Nørreallé er bevaringsværdig og at det nye forslag er en øjenbæ = meget grimt.
Så hvis det kan forhindres så har I min tilslutning.

Gæst

#21

2014-06-27 08:24

Selvfølgelig skal bygningen bevares, det er jo vores allesammens kulturarv - uanset om man stammer fra Århus eller ej!

Gæst

#22

2014-06-27 11:15

Der ødelægges i det hele taget meget i vores smukke by for øjeblikket. Der bygges højhuse rundt omkring nære vandet, som tager udsigtet.Netop udsigten til vandet har været en stor værdi i vores by. Hvem finder på, at Århus skal være tættere og bygget helt ned til vandet? Alle dem jeg kender begræder det. At bytte en smuk bygnign ud med en høj betonbygning er en skændsel for byen. Kan vi da ikke tænke på andet end penge? Når nu erhvervslivet skal have lov at bestemme så meget, så må de jo også til lommerne for at redde vores dejlige by. Inge Marcuslund

Gæst

#23

2014-06-27 14:08

Tilsyneladende er byrådets højeste ambition at få byen til at se ud som Herning. Sjælløs. Danish for regress.

Gæst

#24

2014-06-30 08:31

Jeg skiver selvfølgelig under. Men undrer mig over at vi uden for byrådet først får meldingen, når løbet faktisk er kørt! Hvorfor er den ikke sendt i udvalg, med mulighed for foretræde? Lige skråt over for ligger Kentucky-huset(hj Lollandsg-Nørrealle), som var i samme situation for ca 1 år siden, og hvor vi var mange der kunne nå breve og protester.

Gæst

#25

2014-07-14 15:04

Som projektleder for foreningen Skjulte Steder havde jeg i juni fornøjelsen af at guide Programme Coordinator, Jelle Burggraaff og Program & Communication Director, Oeds Westerhof fra Europæisk Kulturhovedstad Leuwarden 2018, Holland, rundt i Aarhus. Noget af det første de bemærkede var, at man ikke kan fornemme det historiske vingesus i Danmarks næstældste by. De bemærkede, at det virker som om, at de fleste huse er af nyere dato, og at der ikke er blevet gjort noget for at sætte fokus på byens historiske værdi i Aarhus bymidte. Det er meget sigende, at når to hollændere, der tilhører den yngre generation og må sidestilles med turistens øjne, som det første kommer med denne betragtning.