Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs


Gæst

/ #11271

2014-01-29 20:30

Har fulgt debatten på så mange medier som muligt- og har selvfølgelig skrevet under på protesten over salget af Dong-aktier til Goldman Sasch. Men klogere på hvorfor regeringen partout vil/insisterer på at gennemtvinge salget til GS er jeg ikke blevet klogere på. Har hørt argumenter som - "det vil svække verdens syn på Den danske regering/forhandlerne" og vil dermed "skræmme" andre investorer mod at foretage investeringer i DK? Dong-budrunden har kostet GS millioner af $. OG..... Siger jeg bare. Sådan er gamet . Nogen gange vinder man andre gange taber man! Det game er GS helt hjemme i - er jeg sikker på. Vi skal da ikke tvinge/haste et salg igennem der er så grundlæggende problematisk - fordi vi føler et særligt ansvar overfor GS. Guderne skal vide at "ansvarlighed" ikke er et begreb det firma handler efter. Lad os sælge til dem der giver det bedste tilbud - danske eller udenlandske - vi vil alligevel ikke kunne sikre de aktier på danske hænder i al evighed. Er de først handlet - kan de altid sælges igen - til hvem det måtte være. Til gengæld synes jeg denne protest med al ønskelig tydelighed sender et signal om at GS er uønskede af etiske og moralske grunde. Vi vil simpelthen ikke handle med DEM. Dermed har regeringen det, til hver en tid, bedste argument for at lade handlen falde. Er dog noget rystet over at GS overhovedet er budt velkommen i kredsen af budgivere. Det er useriøst, hovedløst, uansvarligt og stærkt problematisk, set i lyset af alle de skæbner de har efterladt i deres kølvand - helt uden at ryste på hånden. Verdenssamfundet burde ekskludere dem - eller kræve firmaet splittet op i mindre forretningsområder. Ingen investeringsselskaber bør være så toneangivende at de alene er i stand til at sætte dagsorden.