Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs


Gæst

/ #7771 EB:

2014-01-27 10:39

Respekt for underskrifter
Antallet af underskrifter er steget voldsomt i løbet af kort tid. Torsdag i sidste uge havde knap 19.000 skrevet under og lørdag aften var tallet allerede oppe på knap 97.000. Dermed skrev mere end 50.000 under fredag alene og mandag er tallet nu steget til 150.000.

Underskrifterne kommer fra over 107.000 forskellige IP adresser, og det er et rekordstort antal for hjemmesiden.

Se også: Cevea: Sæt Dong-diskussion på pause

Underskrifterne er ikke noget, som politikerne kan ignorere, mener Frank Aaen.

- Med den hast, det vokser, har det allerede sat sit præg på debatten, og hvis der er noget, som politikerne har respekt for, så er det, når folkets holdning begynder at flytte sig i en retning. Derfor skal man ikke underkende betydningen af sådan en underskriftsindsamling.

- Der er ingen tvivl om, at sådan som det ser ud nu, så kan de sagtens få den betydning, at sagen bliver udskudt. Men desværre er der også fare for, at flertallet bare siger, nu har vi lavet den aftale, siger Frank Aaen.

Urokkelig
Det er mandag morgen ikke lykkedes Ekstra Bladet at få en kommentar til antallet af underskrifter fra Socialdemokraternes finansordfører, Jesper Petersen. Men både finansordføreren og finansminister Bjarne Corydon (S) gav søndag udtryk for, at regeringen ikke ville rokke ved deres beslutning om at sælge 19 procent af aktierne i DONG.

Se også: Corydons salg sender Dong-aktier i skattely

Også selv om over 100.000 danskere protesterer.

- Selvfølgelig er jeg og andre opmærksomme på både underskriftsindsamlingen og den diskussion, der foregår. Og jeg kan ikke fortænke folk i at være kritiske over for Goldman Sachs med alle de ting, de har i bagagen. Det er jeg også selv. Men vi har taget det tilbud, der er bedst for Dong og i sidste ende også for skatteyderne, sagde Jesper Petersen til Politiken søndag.

Sprang SKAT over
Aftalen om DONG-salget skal behandles endeligt i Finansudvalget torsdag, men først skal finansministeren i samråd tirsdag. Enhedslisten, der står bag samrådet, kræver svar på, hvorfor andre købere ikke er lige så interessante som DONG og vil have forklaret, hvorfor beslutningen om salget til Goldman Sachs er foretaget uden at få en vurdering fra SKAT.