Højhastighedsstation paa Lolland
Flemming Willum Petersen |
/ #2 Der er grundlag for en Højhastighedsstation på Lolland!2013-08-14 08:57I forbindelse med den faste Fehmarn-forbindelse, skal der anlægges en egentlig højhastighedstogforbindelse fra Tyskland over Lolland og videre til København. BaneDanmark har dog i sine analyser - som kan læses her: http://www.bane.dk/db/filarkiv/10556/ok_H1_FN_Soek_StationLolland_76-7_2.pdf - ikke beregnet med de faktorer, som vi mener er relevante for en højhastighedsstation på Lolland, og det er derfor meget tvivlsomt, at sådan en station vil blive anlagt uden massivt pres fra den lollandske befolkning. Vi mener at højhastighedsforbindelsen er betydning for en udvikling af Lolland, ligesom den kunne bremse den befolkningsflugt som finder sted pga. den nuværende lange pendlertid.... Blandt andet er analysen: "usikker i vurderingen af, hvor mange passagerer stationen vil komme til at betjene. Bolig- og erhvervsudviklingen i området omkring stationen vil således være afgørende for stationens samfundsøkonomiske rentabilitet" Vi bider især mærke i, formuleren "bolig- og erhvervsudviklingen i området omkring stationen vil være afgørende for stationens retabilitet". Det lugter for mig at se lidt af "københavneri", hvor man ikke har forstået, at sådan en station vil komme til at betjene pendlere fra hele Vest- Midt- og Sydlolland, og ikke kun fra den landsby, hvor den kommer til at ligge - for ellers ville man have iberegnet de mange pendlere og 40.000 - 50.000 mennesker i stationsgrundlaget, hvilket ikke kan være "for få" passagerer, når man påtænker en station i Nykøbing Falster. Desuden kan man ikke basere stationen på den eksisterende erhvervsudvikling, da stationen i sig selv vil være en forudsætning for erhvervsudviklingen i området - fx for en markant udvidelse af LF Airport. Iflg. denne analyse vurderes stationen at få 800 passagerer dagligt - samme som Hadsten og Skjern siger rapporten - men det er da stærkt underdrevne tal. Hvis alle pendlere på Lolland pludselig kunne få besparelser på rejsetiden, LF Airport udvides til at håndtere lavpris-rutefly, ligesom en stor del af de øvrige passagerer på Lollandsbanen som gerne vil spare rejsetid, kommer til at bruge denne station - så er tallet markant højere og stationen klart rentabel. Rapporten arbejder med at: "Antagelsen om 800 daglige af- og påstigninger på Lolland Syd vil formodentlig være for optimistisk, med mindre der sker en mærkbar bolig- og erhvervsudviklingen i området. Som det fremgår af tabel 2, er Lolland Syd ikke længere samfundsøkonomisk rentabel, hvis antallet af passagerer, der benytter stationen, reduceres til hhv. 600 og 400 passagerer dagligt. Hvis der omvendt kommer så meget som 1.000 passagerer dagligt, vil stationen give en betydelig samfundsøkonomisk nettogevinst" Det påviser, at hvis der kommer flere passagerer end beregnet - som jeg virkelig ikke kan se, hvorfor der ikke skulle gøre, da BaneDanmark arbejder med et alt for lille geografisk kundeområde til Lolland Station - så er stationen yderst rentabel. Desuden beregner analysen med: "I grundberegningen er det antaget, at der kan spares 15 minutter pr. rejse i forhold til situationen uden station" Dette er jo også helt skævt. En rejse fra Lolland Station til København vil givetvis tage 1 time og 15 min. - 1 time og 20 min. eftersom en rejse fra Nykøbing F. er beregnet at tage 57 minutter. Lad os sige at man rejser fra Nakskov. Så tager det ca. 20 min. at køre til Lolland Station ved LF Airport. Det bringer rejsetiden op på halvanden time til 1 time og 40 min. i det hele. Det er hurtigere end kan gøres i bil i myldretiden, hvilket lægger grundlag for de mange pendler-passagerer og DESUDEN ikke en besparelse på 15 min. pr. rejse, men ca. 1 TIME iflg. www.rejseplanen.dk Analysen skriver selv "En tidsbesparelse på 20 minutter pr. rejse omvendt øger forrentningen til knap 8 pct" - så forestil Jer forrentningen ved en besparelse på 1 time! Kort sagt mener vi altså, at de faktorer der regnes med i analysen er forkerte og vidner om, at dem der har lavet analysen og rapporten i det hele taget, ikke har haft lokalkendskab eller markant påvirkning af lokale personer. På vegne af NakskovNU Flemming Willum Petersen www.nakskov.nu |
|
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
STOP besparelser på vores børns skoler og SFO’er
2123 Oprettet: 2024-05-07
Bevar Palads
27417 Oprettet: 2020-05-16
Kalaallit Nunaanni nalunaaqquttap kingumut allangortinneqarnissaanut atsiortitseqattaarneq, 10.-22. april 2024 / Underskriftsindsamling i Grønland for at ændre tidszonen tilbage, 10.-22. april 2024
2688 Oprettet: 2024-04-10
Bevar pølsevogn og p-pladser på Torvet i Sorø.
1049 Oprettet: 2024-04-15
Underskriftsindsamling; Bevar læreruddannelsen i Skive
991 Oprettet: 2024-04-30
Bevar Dagplejen i Gladsaxe Kommune!!! Børne- og undervisningsudvalget skal 2. maj træffe beslutning om, hvorvidt dagplejen, som vi kender den i dag, skal nedlægges. Hjælp os med at bevare dagplejen..
698 Oprettet: 2024-04-16
Få Lidl til Lystrup
702 Oprettet: 2024-04-08
Det grønne område ved Vejen Hallen
574 Oprettet: 2024-04-15
BEVAR 4H GÅRDEN I PRÆSTØ
426 Oprettet: 2024-05-02
Akiani qimmilivik naaggaarparput / Nej til hundehold i Akia
415 Oprettet: 2024-04-27
Behold billedkunst i 1.klasse
1853 Oprettet: 2024-03-27
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
1995 Oprettet: 2024-03-26
Atsiortitsineq: Saunagus Minguik ataannarli / Underskriftindsamling: Bevar Saunagus Minguik
367 Oprettet: 2024-04-26
NEJ til solcelleørken i Naturens rige!
358 Oprettet: 2024-05-09
Bevar overfarten Kulhuse-Sølager
2942 Oprettet: 2024-03-10
Bevar Baunesletten
782 Oprettet: 2024-04-02
Bevar læreruddannelsen i Nørre Nissum og Skive
211 Oprettet: 2024-04-09
Bevar Røde Rose 2
204 Oprettet: 2024-05-11
Sløjfning af gangbro over banen i Fårup
175 Oprettet: 2024-05-08
BEVAR KUNSTHALLEN GL. HOLTEGAARD
2979 Oprettet: 2024-01-26