Protestér imod Omos udvisning af Danmark!

Susanne Jespersen

/ #96 DR måske alligevel på afveje?

2013-06-29 20:06



"En afdeling i DR har her til aften afvist alle bebrejdelser mod dem i forbindelse med sagen om Omo. Det er, så vidt jeg er orienteret, ikke den endelige afgørelse, for jeg fik i eftermiddags en opringning fra Lytternes og Seernes redaktør Jacob Mollerup, der først senere vil se på sagen.

Men da jeg indirekte er nævnt i DR’s foreløbige udmelding – det er mod mig, der måske skal stævnes for injurierer og bagvaskelse – så lad mig lige kommentere et par ting:

DR skriver: ”Byrettens dom fra 2011, som Politiken henviser til og kritiserer at DR ikke har oplyst om, forholder sig ikke til, om Omo Amenagawon er handlet eller ej.”

Her er et citat fra dommen (min afskrift, forbehold for skrivefejl, STK): ”Retten frifinder på denne baggrund begge de tiltalte i forhold 1 (menneskehandel, STK), hvor anklagemyndigheden ikke har ført noget bevis for, at der er udøvet ulovlig tvang efter straffelovens paragraf 260, sket frihedsberøvelse efter straffelovens paragraf 261 eller fremsat trusler efter straffelovens paragraf 266, og hvor der ikke ud over Os forklaring er ført noget egentligt bevis for, at den ene eller begge de tiltalte ved fremkaldelse af retsstridig vildfarelse om at skulle være au pair elle ved anden utilbørlig fremgangsmåde har bragt O til Danmark med det for øje at udnytte hende ved prostitution.”

DR skriver videre: ”Byretten forholder sig til hvorvidt bevisbyrden ift. til tiltalen for menneskehandel kan løftes. Det kunne den ikke, og derfor blev en i stedet dømt for rufferi. Hvilket ifølge jurister og eksperter er normalt i den type sager.”

Så vidt jeg kan skønne, er DR’s budskab her: Ganske vist blev ægteparret frifundet, men det er bare teknik, og de er skyldige alligevel.

Hvis det er korrekt opfattet, er der nogle af de involverede i DR, denne sag kan ende rigtigt grimt for.

For så vidt angår den påtænkte stævning mod mig: Som det fremgår, er der mange detaljer i denne sag, og skulle jeg et eller andet sted have beskrevet en af dem forkert, retter jeg det naturligvis. Men det overordnede – at DR omtaler begåede forbrydelser som en kendsgerning, selv om de tiltalte udtrykkeligt er frikendt for dem – er indiskutabelt.

Jeg er i øvrigt ikke hovedkilde til den omtalte artikel i Politiken. Journalisterne er vistnok inspireret af nogle artikler, jeg har skrevet, og de har også citeret mig. Men deres grundlag er sagens juridiske dokumenter."

Sten Thorup Kristensen



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...