Mod gigantiske havvindmøller i Jammerland Bugt
Kontakt forfatteren af dette andragende
Jeg er for vindenergi, men mener at vindmøller hører til langt ude på havet uden for synsvidde, eller på land. Det er beskæmmende at man ved at placere vindmøller kystnært ødelægger den unikke natur der er langs Danmarks kyststrækninger. Danmark er et at de efterhånden få lande, som har en (nogenlunde) uberørt kystlinie qua vores kystbeskyttelseslovgivning. Politikerne bør have mere opmærksomhed på den værdi, der ligger i at kunne lade øjet skue ud i horisonten uden forstyrrelser - selv om det er svært at sætte kroner og øre på den.
Det bør ikke ske.
Hav vindmølle park
Vi købte hus her ved Svallerup for snart 13 år siden, vi havde da ledt i 1,5 år efter en naturskøn beliggenhed og har nu nydt godt af det i de 13 år. Vi har i årenes løb brugt en del penge på vores hus, og skønner at en hel del vil være tabt hvis dette vanvittige projekt bliver gennemført, synes faktisk det er fuldstændig grotesk at staten/Kalundborg kommune kan skalte og valte med andres ejendom og udsigt, men det kommer vel ikke til at betyde noget for udsigten fra det fine nye rådhus i kommunen !!!
Pga de kommer til at ødelægge udsigten fra mit sommerhus
At være nabo til en Havvindmøllepark? NEJ TAK!
Det er pt. meget ”in” at tale ”vindmøller” og vi er sikkert mange der kan se fornuften i at producere grøn energi, men vi er derimod ikke mange der har lyst til at være nabo med udsigt til en vindmølle eller som trenden er nu – hele ”Parker” med kæmpe vindmøller. Hvem der har fået den idé, at kalde det for ”parker” ved jeg ikke, men tro mig, det er ikke parker af den slags, som man ønsker at være nærmeste nabo til. For en del år siden, opførte man disse ”parker” langt ude i havet, så langt ude, at man var sikret mod offentlig opstandelse mod projekterne. Nu er tiden en anden og det er politisk bestemt, at disse parker derfor kan opsættes i den beskedne afstand af kun 4 km fra strandkanten. Så kan projekterne nemlig realiseres rationelt og økonomisk attraktivt. Vi mennesker er blevet rigtig dygtige til at realiserer storslåede og komplekse byggerier – desværre er vi tilsyneladende samtidig blevet ludfattige på sund fornuft og almindelig dømmekraft.
4 km - Det er da laaaangt borte??
Nej - ikke i denne sammenhæng - På dag med almindelig sigtbarhed kan fra strandkanten i Bjerge Strand se Romsø der ligger 24 km borte - Højeste punkt på Romsø stikker 17 meter op over havets overflade.
Havvindmøller skal ud på havet og ikke placeres ud for en bugt i Storebælt (Jammerlandbugt). Møllerne kommer skæmmende tæt på kysten. Støjen vil kunne høres, selvom alle støjregler overholdes. Lyset vil genere nattemørket, da de er planlagt til at stå mod vest vil de fantastiske solnedgange blive spoleret.
Kysten ud til Jammerlandbugten er et sommerhusområde, hvor stranden, vandet, solnedgangene er de vigtigste attraktioner. Når jeg ellers ser væk fra fuglelivet. Stranden ligger nemlig tæt på et fuglebeskyttelsesområde. I øvrigt er stranden en af de bedste på Sjælland. Hvad sker der med badevandet, hvis vindmøllerne, som det er planen, spærrer hele bugten? Skal vi bade i alge/tangsuppe?
Alt dette bare fordi byggeriet skal gøres så billigt som muligt. Det er også slemt, at Jammerland bugt slet ikke hører til de 6 områder, der af Energistyrelsen er udpeget til havvindmølleparker. Planen stammer fra et privat firma, der mener, at det har fået en god idé. Hermed hører borgernes retssikkerhed også op. Jeg har netop købt sommerhus ved Bjerge Strand (febr), men dette projekt fremgik ikke af de offentlige planer.
Havvindmøller
"vindmøller" /energi
Har nogle store miljø mæssige problematiker, der burde være en større forsknings/politisk interesse i at forfølge.
Tror personligt at vi er langt bedre tjent med sol energi.
Marianne
Udsigt til en så stor samling vindmøller fra et stort landområde
er ikke til at leve med. Havvindmøller bør ikke kunne skæmme
det danske landskab. Projektet lugter af profit da det ligger tæt ved Asnæsværket hvorved prisen for el bliver billigere.
Vil givetvis give støj på kysten ved den fremherskende vestenvind.
Her må naturfredningsforeningen komme på banen.
Stor værdiforringelse for ejendomme langs hele kysten.
De store møller på Asnæs er allerede en skændsel for landskabet.
M. Erhald
2. Støtter gerne op om havvindmøller, men netop på HAVET. De hedder jo ikke kyst- eller strandvindmøller.
3. Alt for mange vindmøller.
Re: dit indlæg
# 19 Virkelig god kommentar. Jeg vil blive glad hvis du også vil lægge den på www.jammerlandbugt.dk
Tak
Hvem ville tage på ferie til et sted, hvor udsigten er oversået med kæmpestor vindmøller. Svaret er INGEN. Det er indlysende forkert at sætte vindmøller i den mængde, så tæt på land.
Re: Re: dit indlæg
vi oplever også støj fra vindmøllerne på Asnæs...selvom at det blev vurderet at vi var uden for støjområdet til erstatning
| This discussion has been closed. |
This comment has been removed by the author of the petition.