Neger er ikke et neutralt udtryk!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Neger er ikke et neutralt udtryk!.


Gæst

#1

2014-02-03 11:36

Det er på tide, at dette gammeldags og grimme ord bliver lagt i graven. "Sort er smukt!"
Clavilla

#2

2014-02-03 12:27

Har 3 Bonus børnebørn som er Mulatter ,hvad skal jeg kalde dem ? NB. da jeg var barn og vi sagde de små negerbørn der sulter i Afrika,syntes jeg ikke det var forkert. (Vidste ikke andet) Tror det er tiden af idag ,der har gjort det til et fy ord.Jeg ved en af mine piger ikke syntes om ordet neger. Har aldrig set ned på farvede eller andre med anden farve.I min familie er der bla. nogen fra: Filippinerne,Korea og Jamaica :-) <3
++++

Gæst

#3

2014-02-03 13:16

I sincerely wish that all Danes would sign this petition because it deals
With respect for people and to create an inclusive society.

Gæst

#4

2014-02-03 15:32

Its terrible there are politicians and others who would call people of African descent Neger, argue the right to as a freedom of speach and then not even count these people in statistics. Denmark seems to have forgotten a few important human rights while being confused about what is and is not culture!


Gæst

#5

2014-02-03 16:23

Måske folk af afrikansk oprindelse så selv skulle starte med ikke at kalde hinanden neger, hvis de mener, at det er negativt. Jeg har haft flere afrikanske venner der tit selv brugte neger og er sågar selv blevet kaldt hvid neger. Jeg bruger ikke selv ordet neger når jeg omtaler dem, men jeg tror det afhænger meget af sammenhængen om det bliver opfattet negativt.

Gæst

#6

2014-02-03 20:27

Tja vel ikke meget anderledes jeg blive kaldt whitety på philippiner de kalder sig selv for brovn people skal jeg så også løbe rund og sagsøge dem for rasisme hele tiden? Hvis jeg ikke kan lide det kan jeg jo altid tá hjem ikke igen ikke sandt....neger kommer fra latin og betyder simpelt sort mand har ikke noget med rasisme at gøre har jeg ret? Sort svin er noget man drikker negerboller må man ikke sige Harboe ingen skipper mix mere og nu Kims nødder....nu spør jeg bare hvem er det der er rasistisk?

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2014-02-04 01:36



Gæst

#8

2014-02-04 14:19

Jeg har lige delt det på min facebook side og så er der i hvert fald nogen der ser det og de der vil kan så deltage eller give deres mening til kende enten ved at deltage eller hvad de nu synes.
Intelligent Man!

#9

2014-02-04 15:49

Its very important for people who have minds to understand that people of African descent commonly called Black, Sort, and even Neger in Denmark are different from other minorities because they are one group who although have many names including derogatory ones like Neger, are not counted in statistics which is a violation of human rights laws and EU laws!

Jebus

#10 Re:

2014-02-04 18:49

#5: -

2 homoseksuelle der kalder hinanden bøsserøve gør forhåbenligt ikke så du også får lyst til at kalde dem det :)


Gæst

#11

2014-02-04 19:46

It just a simple fact that "neger er ikke et neutralt udtryk" People have the right to reject what they don't like to be called.
It is ignorance and uncivilize to insist on calling people discriminatory names just because they live in a country where your type happens to be majority.
Forvirret

#12 Hvad er denne underskriftsindsamlings formål?

2014-02-06 13:16

Ordet Neger er allerede officelt mærket som et negativt ord, eller ihvertfald så meget mærket som det kan lade sig gøre ifølge dansk lovgivning or dansk sprogtradition. Det bruges ikke længere på nogen officel måde.

Dansk sprognævn har gentagende gange mærket ordet som negativt.
Sidst var i 2008: http://www.dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2008-3.pdf/view?searchterm=neger

Som de også skriver i dette nyhedsbrev kan Dansk Sprognævn eller nogen anden myndighed for den skyld forbyde et bestemt ord. De kan faktisk ikke engang bestemme eller påbyde at man ikke bruger ordet mere. Alligevel har ordet Neger ikke været brugt i officielle sammenhænge i Danmark meget længe. Hvad privatpersoner eller aviser gør kan ingen bestemme for dem.

Dansk Sprognævn anbefaler kun. Den sidste anbefaling jeg kunne finde på deres hjemmeside siger:

------------------
Vi anbefaler at man er lidt tilbageholdende med at anvende ordet neger fordi mange vil opfatte det som nedsættende.
------------------

Er denne underskriftsindsamlings formål at fjerne ordene LIDT og MANGE fra Dansk Sprognævns anbefaling. For det er det eneste de kan gøre under gældende lovgiving. Så ville ordene lyde:

------------------
Vi anbefaler at man er tilbageholdende med at anvende ordet neger fordi det opfattes som nedsættende.
------------------

Eller er formålet med denne underskriftindsamling snarere at ændre dansk sprog love så de mere kommer til at ligne kinesiske hvor bestemte ord ikke er korrekte at udtale og derfor forbudte. Eller som Norge og Island hvor sproget bliver beskyttet af et meget aktivt sprognævn der kan komme med påbud istedet for høflige anbefalinger?

Jeg forstår simpelt hen ikke hvad min eventuelle underskrift vil gå til.


Gæst

#13 Re: Hvad er denne underskriftsindsamlings formål?

2014-02-09 13:14

#12: Forvirret - Hvad er denne underskriftsindsamlings formål?

Yes, we plan on taking it further as other nations in the region have done for many specific reasons as listed in the UN and EU articles pertaining to protecting the human rights of specific minority groups. We can not speak for other organizations and there particular aims in removing the term from particular uses as you state "recomemdations", but we find more work needed to complete the journey in Denmark as the term is widely used regularly in media and childrens books, public and private institutions.

If you would like more information on the petitions goals please review some of our published articles listed on our website www.africanempowermentcenter.org or contact our board at board@africanempowermentcenter.org

Thanks for your enquiry,

AEC

African Empowerment Center
Underskriftindsamleren

#14 Re: Hvad er denne underskriftsindsamlings formål?

2014-02-10 21:13

#12: Forvirret - Hvad er denne underskriftsindsamlings formål?

Kære forvirrede stemme. 

Hermed har du svar fra African Empowerment Center for baggrund for og videre brug af underskriftsindsamlingen: 
http://www.kommunikationsforum.dk/Profiler/ProfileFolders/Roger-Matthisen/Forklaringforunderskriftindsamlingennegererikkeetneutraltudtryk.pdf

Bedste hilsner
AEC


Gæst

#15 Neger burde være ulovligt

2014-02-24 14:30

"Neger" burde forbydes, det er ikke et neutral ord! Jeg er ligeglad med om sorte bruger ordet, det gør det ikke tilladt at bruge sådan et negativt ladende betegnelse. typisk Danmark og dansker, de er så bagud med alt i forhold til USA, det er derfor Danmark mister os ressourcestærke sorte borger, der vælger at tag vores "gratis" uddannelse her i DK og bosæt os i lande, hvor vi ikke blive associeret med negativ ladede ord og associationer!
Nicole J.O.V.E. Frederiksen
Gæst

#16 A learning process

2014-04-11 10:33

After prolonged heated discussions, both on the AEC's facebook page as well as in groups for the black minority, I finally reached a conclusion:

I have always been conscious about the word 'neger' and its negative connotation, its origin and its use during the time of slavery. I have and will never deny just that.
I was convinced that my individual approach to combat the use of the word belongs only to people like me, who both are seen as part of the black minority, but are also resourceful and can stand among the white majority. I am privileged enough to be able to represent both sides of the case, as I happen to be born as mixed. However, I have always felt at home with the black minority, it has always felt most natural for me to see myself as a black individual and to care for my West African culture.

I have earlier today had an online conversation with the chairman of the AEC, who greatly influenced me. He spoke with the thought of the black community rather than the black individual and spoke about those who will always be labeled as part of the black minority in Denmark. I've even experienced some Danish residents' ignorance in relation to being black. I myself have also experienced the fear of foreigners that many Danes unconsciously have.

My signature is my way of showing towards the AEC as well as the Danish Government that I agree that the word 'neger' should not belong in the public as it, due to its negative connotation, will make politicians seem unsympathetic and without major historical knowledge when speaking to the world community. By signing this petition, I think of the many people who unfortunately do not have the resources to define themselves. However, I do still believe that there is a need for further evaluation of the communicative approach of AEC, if we are ever going to have any hopes of reaching out to the Danish majority as the minority group we are. We need to communicate by focusing on the target audience rather than to communicate while focusing on those we represent.

Damien L. Peterson

#17 Glad to see change finally from someone!

2014-04-27 07:18

Very happy to sign the petition and it has been long overdue. What took so long? Glad to have one organization in Denmark thinking and doing, not just debating. Great job and keep it up, you deserve our support!