SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN PÅ AU ("Fremdriftsreformen")

Kirstine Friis Sørensen

#1 Hvad med de studerendes faglige interesse?

2013-11-18 09:50

Dette semester ønskede jeg 3 fag (30 ECTS) - jeg fik tilbudt min 3. og 9. prioritet + et fag, som lå uden for mine prioriteringer. Skal hensynet til de studerendes faglige interesse virkelig vige for at Aarhus Universitet kan få en pengebonus?

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-18 11:27



Gæst

#3

2013-11-18 11:30

Reformen er jo helt hen i hegnet. Hvis man f.eks. bliver syg et semester, kan man jo sjældent tage fagene om det følgende, og er nød til at vente et år, og bum, så er man et år bagude. Med mindre man kan få lgen til at erklære at man var syg i minimum seks måneder. Og i så fald må man ikke dumpe en eneste prøve....
gæst

#4

2013-11-18 17:09

Hvordan vil de have, at man skal tage 2 kandidatfag samtidig med en evt. praktik på 37 timer eksl. evt. transporttid(jura)?
Praktikken er for at få en praktisk vinkel og et synspunkt på ens studie (jura), som man kan bruge til at vælge retning og senere arbejdsområde, og vil man gerne benytte sig af den mulighed, bør man vel ikke "straffes" ved at skulle arbejde langt langt mere, end hvad fuldtid indebærer?

Det kan godt være, at politikerne gerne vil have de studerende hurtigere igennem - men tror de virkelig, at det er det værd, når folk kommer ud, helt udkørte med stress og er blevet tvunget til at have fag, som man ikke interesserer sig for? Der kommer ikke dygtigere uddannede ud af den plan.. og heller ikke glade, tilfredse og selvstændige mennesker ud af.

Jeg troede, at universitetet var noget, som man valgte frivilligt (med dog visse rammer), men med de nye regler er der da langt færre, som vil vælge universitetet og flere vil tage professionsuddannelser - det er måske heller ikke det, politikerne ønsker. De tager friheden til frit at vælge studie og sammensætte det på den ønskelige måde fra os, det giver bare en negativ udvikling..

Hvorfor kan man ikke bare få lov til at få sine 6 år med SU, og så kan man selv stykke sin egen uddannelse sammen, som man ønsker inden for den periode, som man hidtil har gjort?? Folk kommer til at skubbe eksaminer, søge dispensationer, droppe ud (selvom de er kanon dygtige), hvorfor ikke bare holde fast i det, vi har..

Gæst

#5

2013-11-18 18:17

Og på nogle studier køre nogle fag kun vær 2. år... der er man da helt sikker på at man smider folk ud.
Gæst

#6 Hvorfor kun AU?

2013-11-18 20:43

Hvordan kan det være underskriftsindsamlingen kun henvender sig til studerende på AU? Denne reform vedrører vel alle, der går ind for at alle skal have mulighed for at tage en uddannelse?
Jeannette

#7 Re: Hvorfor kun AU?

2013-11-18 21:37

#6: Gæst - Hvorfor kun AU?

Jeg er sikker på underskriftindsamlingen er for alle modstandere af reformen, jo flere jo bedre.

Jones

#8 Re:

2013-11-19 00:07

#4: gæst -

Så sandt!


Gæst

#9 to underskriftindsamlinger

2013-11-19 00:54

Denne underskriftsindsamling er kun for AU. Der er en anden, mere generel, med flere underskrifter her: http://www.skrivunder.net/hurtigereudreformen
Det er da dumt at lave to underskriftsindsamlinger og splitte underskrifterne i to
Per Dalbjerg

#10 Re: to underskriftindsamlinger

2013-11-19 08:31

#9: - to underskriftindsamlinger

Den underskriftindsamling du henviser til er ikke mere generel end denne. Den anden er en underskriftsindsamling delvist i mod den måde man implementere reformen på Københavns Universitet. Denne implementering er langt fra sikkert vil blive den samme på AU.

Det er dog korrekt at begge underskriftindsamlinger også retter sig mod regeringen og både loven og bekendtgørelserne.

Johan

#11 Alle interessenter bør skrive under

2013-11-19 11:48

Jeg kan kun opfodre jer allesammen til at dele denne underskriftsamling til jeres familie, venner og bekendte. En politisk afgørelse på sådan et plan giver skolesystemet incitiment til at spare (= tjene) penge i stedet for at producere dygtige elever som i sidste ende resulterer i en stærk arbejdskraft.

Man kan desværre ikke sige, at 'denne implementering er langt fra sikkert vil den samme på AU'. Det er velkendt fænomen at virksomheder og kommuner kopierer hinandens fremgangsmåde i så lang en strækning det kan lade sig gøre. Dvs. hvis det kommer op at køre på KU, så vil de andre universiteter skæve til deres regler og beslutte sig for at gøre lignende opstramninger hos sig selv.

Få så mange som muligt at skrive under!

Gæst

#12

2013-11-19 19:07

det er en god aktion! Det ville være fatalt hvis det kommer til at ligne københavn her i aarhus.

Gæst

#13

2013-11-19 23:17

Universiteter anerkender ikke ophold på udenlandske universiteter - man får ganske enkelt ikke de berettigede point (rent snob for egen studie) derved kommer man bagud og risikerer at skulle læse længere og nu uden SU. Altså rejser færre ud.
Kom nu ind i kampen Morten Ø - du har jo mistet din fornuft. Er det ministerkakeyten der trykker dig. Du taler imod bedre viden. Lyt til folket= de studerende der har været ude.

Gæst

#14 Re: Hvorfor kun AU?

2013-11-20 09:22

#6: Gæst - Hvorfor kun AU?

Der er også en, der er national - den her handler bare om, hvad vi ikke vil finde os i at gøre på AU:

http://www.skrivunder.net/signatures/hurtigereudreformen


Gæst

#15

2013-11-20 09:38

De studerende skal ha tid til fordybelse- læring tar den tid læring tar.

Gæst

#16

2013-11-21 11:52

Nej til hul i hovedet reformen, som gør svage/travle studerene ringere stillede

Gæst

#17

2013-11-21 19:55

Det kan ikke fremhæves nok:
MAN SKABER IKKE ELITEFORSKNING MED ET USMIDIGT, STRØMLINET SYSTEM.
Anonym

#18 Dispensations-overload

2013-11-27 01:14

Jeg har nære familiemedlemmer i administrationen hos Aarhus Universitet, og jeg kan hilse og sige at de heller ikke ligefrem er begejstrede. Her spekuleres der over, om nogen mon har overvejet det massive overarbejde, der vil komme, når dispensationsansøgningerne begynder at vælte ind? For med den nye reform - og især hvis vi får regelsæt som på KU - så kommer en massiv procentdel af de studerende til at have brug for dispensationer for at kunne gennemføre deres studier.

Gæst

#19

2013-11-28 16:10

Det er for dårligt

Gæst

#20

2013-12-04 20:34

1/7 af alle mine medstuderende ville blive ramt af denne her fremdriftsreform inkl mig selv :( Sørgeligt !

Gæst

#21

2013-12-05 20:00

De politikere er totalt udulige!