SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen")

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen").


Gæst

#51

2013-11-15 11:27

.
Sebastian

#52 Re: DET VEDRØR ALLE UNIVERSITETER!

2013-11-15 11:28

#3: - DET VEDRØR ALLE UNIVERSITETER!

Ikke for at sige du ikke har ret, men vil lige pointere at det er regeringen dette skal rettes mod. KU er blevet pålagt det af regeringen og hvis ikke de gennemfører det ryger 1/4 af deres støtte. hvilket rundt regnet er 60 mio. kr.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-15 11:59


Lone

#54

2013-11-15 12:00

Altså... Jeg er selv studerende men bliver helt flov over nogle af kommentarerne herinde! Vi har nok det system i verden med mest "gulerod" som nogen herinde efterspørger, og jeg synes heller ikke det er helt urimeligt at kræve af unge raske mennesker der får betalt deres uddannelse at den gennemføres som et fuldtidsarbejde. Hvis vi arbejdede i stedet for at gå på uni var det jo heller ikke sikkert at vi kunne gå ned i tid eller tage orlov som vi havde lyst. De her krav er altså selvfølgeligheder andre steder i verden!

Gæst

#55

2013-11-15 12:00

Reformen er urimelig.

Gæst

#56

2013-11-15 12:22

Farvel til eliteuniversitet og goddag til masseuniversitet. Det er underligt, at i et samfund hvor vi i så høj grad skal satse på uddannelse kun dyrker kvantitet frem for kvalitet
Alexander Bergeon

#57 Re:

2013-11-15 12:29

#54: Lone -

En uddannelse kan jo ikke sammenlignes med et arbejde. Universitetet er ikke en fabrik, hvor produktet er arbejdstagere. Universitet er et sted for vidensgenering. At vi får betalt vores uddannelse er jo en finte der gør, at alle i samfundet uanset baggrund kan få mulighed for at deltage i denne genering af viden, så det ikke bliver et universitet kun for eliten. Ligeledes er det derfor vigtigt at have nogenlunde fleksible krav, der gør, at folk med andet en økonomiske problemer også kan være en del af universitetet.

Overvej, at med de nye regler, så er det ikke længere muligt at foretage et karriereskifte efter du er fyldt 30. Det vil i hvert fald kræve, at man har en ordentlig opsparing i ryggen, for du ikke kan studere på halv tid, og de fleste har brugt deres SU-klip på det tidspunkt. Livslang uddannelse (i hvert fald gennem universitetet) kan du vinke farvel til.


Gæst

#58 Re:

2013-11-15 12:31

#54: Lone -

Jeg vil vove den påstand, at en generel fordybelse i det stof, du lærer på langt de fleste studier, kombineret med et studiejob kræver væsentligt mere tid end en standard arbejdsuge.

Reformen vil reelt set gøre det umuligt på flere studier at påtage sig studiejob ved siden af studiet - på trods af, at dette er altafgørende for at få job bagefter i flere brancher.

Jeg ville selv gerne betale hver en krone ekstra, det koster staten, at jeg udskyder min uddannelse et enkelt år, for til gengæld at få muligheden for at påtage mig et studiejob (som netop ville kunne betale disse udgifter) og frit kunne planlægge min uddannelse.

 

Reformen får ikke bare de studerende hurtigere igennem, den antager direkte, at samfundet er bedre stillet ved at alle studerende fratages muligheden for at have et studiejob og muligheden for selv at planlægge deres uddannelse, men i stedet blevet færdige i gns. 7,2 (for KU's vedkommende) måneder tidligere. Ganske utroligt da især ministerierne udnytter den utroligt billige arbejdskraft, som studerende er, pt.


Gæst

#59

2013-11-15 12:39

Nej tak til en forværring af danske studerendes uddannelse.
Gæst

#60 #28

2013-11-15 12:50

Ja -nemlig! Hvis man har hovedet på plads, men kommer fra vilkår som gør at man nemt bliver stresset, bliver det nu meget svært at få en chance for at komme igennem en uddannelse. Det er helt afgørende for mig at kunne udskyde fag, så min cand i matematik tager lidt længere tid end normeret (min BA tog 4 år - 3.5 års SU), uden at skulle ud og indsamle lægeerklæringer om at jeg er psykisk ustabil, og konstant håbe på KU's accept, hvilket føles uoverkommeligt når man - ja - er psykisk ustabil. Er til gengæld sikker på de er glade for mig på arbejdsmarkedet, og at jeg er en større gevinst for samfundet nu, end hvis jeg var havnet på kontanthjælp.
Alexander Bergeon

#61

2013-11-15 12:56

http://universitetsavisen.dk/debat/fremdriftsreform-odelaegger-kvaliteten

En artikel om, hvordan de konstant stigende krav til hastighed i studierne påvirker medicinstuderendes fremtid. Er det sådanne læger, vi vil behandles af i fremtiden???
celm

#62

2013-11-15 13:34

Ugh, jeg har lyst til at banke noget fornuft ind i visse politikere. Undervisningsminister: var der ikke noget med, at det tog dig 9 ÅR at færdiggøre din uddannelse i statskundskab?

Gæst

#63

2013-11-15 13:41

Godt initativ DPS - jeg opforder alle til at skrive under og sige klart nej til den katastrofale "fremdriftsreform"!

Gæst

#64 Lad praktik tælle 30 ECTS

2013-11-15 14:17

Så lad da for eksempel praktik tælle for 30 ECTS på de studier, hvor det kan være relevant at komme i praktik, eller hvor det er nødvendigt at have et netværk i branchen for at få job efterfølgende.

Som det er nu, tæller en praktikplads kun 15 ECTS på f.eks. Film- og Medievidenskab - på trods af, at praktikpladserne er på 37 timer gratis om ugen, og er nødvendige for, at man har en chance, når man kommer ud på den anden side. Det er dog virkelig svært at have et fag ved siden af, og for manges vedkommende et arbejde, der er nødvendigt for at kunne betale huslejen.

Gæst

#65

2013-11-15 14:20

Stop vanviddet inden det er for sent

Gæst

#66

2013-11-15 14:21

Hvor er det bare trættende, at monetaristiske samfunds vilkår skal dominere alt, og at vi i sidste ende bare skal gøre til arbejdere(LØNSLAVER!) der kan producere, forbruge, og vækste vækste vækste. Hvad er det egentlig vi vil have ud af den her tilværelse på denne planet, i denne eksistens. Disse værdier der blevet presset frem er uden essentielt indhold, og er på ingen måde bæredygtigt resursemæssigt, eller har menneskelig trivsel i sigte. Er der ikke længere plads til fordybelse?? Jeg væmmes....

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-15 14:35


Jo

#68 Re:

2013-11-15 14:43

#54: Lone -  

 Hej Lone.

Jeg bliver bachelor nu til sommer. Men min SU løber ud i de første par måneder af min kandidat, fordi jeg i sin tid læste et andet fag, som jeg efter nogle år fandt ud af på ingen måde var det rigtige for mig.

Kan du svare mig på, hvordan jeg skal kunne klare et - noget der ligner - fuldtidsjob og fuldtidsstudie samtidig på min to-årige kandidatuddannelse? Ville DU selv kunne gøre det? Jeg vil utrolig gerne gennemføre mit nuværende studie, helst på normeret tid, hvis det var muligt, men jeg ser nogle meget voldsomme barrierer, hvis ikke jeg kan få lov at udskyde enkelte fag, så jeg kan LEVE økonomisk også!??? Det er meget, meget arrogant nok engang at komme med den famøse "danske studerende er blandt de heldigste i Verden" - det er jeg sgu godt klar over, jeg er, men er det et argument for, at man stiltiende skal acceptere en reform, der faktisk ødelægger ens muligheder for at tage ens uddannelse færdig?


Gæst

#69

2013-11-15 15:26


Gæst

#70

2013-11-15 16:09

Hvad er det da for nogle mennesker, man vil have ud i den anden ende af uddannelsessystemet. Hjernevaskede unge, der blindt og ukritisk makker ret og retter ind eller mennesker, der har lært af livet under studierne, levet normalt, som de klienter/medmennesker, de skal ud og være ledere/terapeuter for?? Sygt, unuanceret og meget farligt eksperiment, man udsætter en hel generation for. Hvor er livets dannelse og uddannelse henne i denne udenadslære?? Godt man ikke er ung i dag; men synd for en hel generation og for os alle sammen. Lad os gøre oprør!!

Gæst

#71

2013-11-15 16:17

Vi skal have et samfund, hvor der er mulighed for tilvalg og fravalg. Vi skal ikke bevæge os mod et topstyret samfund, hvor hver individ låses fast i regler og kontroller.
Britt S.

#72 Re: En stor belastning for eks. psykisk sårbare studerende

2013-11-15 16:18

#28: Psykisk sårbar - En stor belastning for eks. psykisk sårbare studerende

Enig. Det kommer til at have store psykiske konsekvenser for de studerende. Særligt for de psykisk sårbare eller måske socialt eller økonomisk udsatte. Men også for alle andre, der fra tid til anden kan have brug for et pusterum pga. forskellige faktorer, såsom behovet for ekstra erhvervsarbejde eller en periode med sorg!
Det vil være enormt ressourcekrævende og usikkert at skulle lave dispensationsansøgninger. Helt spild af tid vil det være for dem, der rent faktisk ender med at blive smidt ud, uden at have færdiggjort deres uddannelse. De vil måske havne på kontanthjælp, som vil være en langt dyrere og dummere løsning for alle og for samfundet. Det er som om KU og Lykke Friis (og regeringen, der har startet ideen om denne reform..) handler med hovedet under armen. 
Og der er netop udsendt en stor spørgeskemaundersøgelse for at FORBEDRE studiemiljøet på KU. De intentioner kan de smide langt væk, hvis det lykkes at indføre dette, som KU tilsyneladende ønsker for ikke at gå glip af deres bonus. Det vil være en KATASTROFAL forværring af uddannelser i Danmark.


Gæst

#73

2013-11-15 16:20

Skriv under!De studerende er hårdt pressede af deres pensum i forvejen

Gæst

#74

2013-11-15 16:29

Støt de studerende imod at gøre de videregående uddannelser til en pølsefabrik!

Gæst

#75

2013-11-15 16:34

Hurtigere igennem? Sig mig, er i sindsyge? Det er ikke os alle sammen, som kan håndtere studiejob, studie, fritid & krav om flere timers læsning om dagen + hårde eksamensperioder - og nu vil i haste på os endnu mere? *AAAAAAAAAAAAAAAAAARGH*