maagernebliver

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen maagernebliver.

Mågerne ud af Aarhus

#1 Hvad hander det egentligt om?

2013-08-29 12:22

Det er bestemt en rigtig fin sag, og grundlæggende har vi samme værdier i vores sager. Du skriver "Nogle af os finder det charmerende, at man i gadebilledet møder alliker, duer, måger og krager". Det er jeg overbevist om at de fleste i denne gruppe også synes. Dertil vil jeg tilføje. Vi er alle skyld i, at have skabt et gunstigt og unaturligt miljø, hvor sølvmågen ingen fjender har. Hverken ræve, høge eller lign. som de har ude i naturen. Så nu vokser og vokser bestanden. Det er først inden for de sidste 3 år, det er blevet et stort problem for mange borgere og patienter på hospitalerne. Vi kan ikke lade den bestand vokse og vokse, så flere og flere patienter og borgere i Aarhus bliver generet. Jeg opfordrer på ingen måde til selvtægt og har desværre modtaget mange kedelige kreative idéer med rottegift og alt muligt andet. Konsekvensen kan desværre være, at hvis ikke der bliver gjort lidt for at nedbringe betanden på en human måde, så bliver folk desperate og griber desværre til grimme metoder, for manglende søvn, er noget af det der folk mest bimse i hovederne. At du personligt ikke har problemer med mågerne og er i mod denne gruppe respekteres fuldt ud. Men, hvis du vitterligt ligesom rigtig mange borgere i Aarhus, ikke kan sove fra kl. 03 om natten, eller om du lå som syg patient på et af hospitalerne (som der er fint fagligt grundlag for at sige), så tror jeg også du vil have en anden opfattelse af den udfordring der er med mågerne.

Mvh. Hilsen Mågerne ud af Aarhus

Gæst

#2 Re: Hvad hander det egentligt om?

2013-08-29 12:26

#1: Mågerne ud af Aarhus - Hvad hander det egentligt om?

Det fagligt begrundede, belæg stammer fra flere sygeplejersker i facebookgruppen, der har udtalt sig om deres egne og patienters oplevelser. Og ydermere understøttet af følgende artikel. http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE5792282/patienter-tilbydes-oerepropper-mod-mageskrig?ref=lokalavisen

lad nu naturen være, der hvor den kan være - og vent til havnen er bygget færdig, med at konkludere

#3 Re: Hvad hander det egentligt om?

2013-08-29 12:58

#1: Mågerne ud af Aarhus - Hvad hander det egentligt om?

Hvis det er et problem ved Skejby, tjae så kunne man jo nok gøre noget ved det problem.
-men problemet ved havne områderne (byen ned mod havnen) deres naturlige tilholds sted - der er det er anden sag. 

PS: hvade man nu undladet at fjerne Kirstines minde flyveplads (eller flyttet den bare en anelse, lå på grunde hvor hosp ligger nu), så var noget at problemmet væk - måger er ikke glade for de helt store fugle (der flyver langsomt nok)

Per Dommergaard
Underskriftindsamleren

#4 Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

2013-08-30 10:40

Ikke alle i Aarhus opfatter mågerne som et problem.


Jeg synes ikke, at det er det offentliges problem, at finansiere en kamp imod måger.
At det offentlige bruger ressourcer på bekæmpelse af skadedyr er én ting, men at bruge midler på at bekæmpe et dyr, der ikke gør nogen materiel skade, synes jeg er en forkert prioritering.


Andre dyr, som fx hvepse og myrer, må folk selv betale for at få bekæmpet, så at nogle mennesker har problemer med måger på deres private ejendom, må være deres egen hovedpine.
Lad det offentlige tage sig af problemerne på deres egne arialer, så som hospitalet, og lad boligejerne, hoteller og andre private hyre firmaer til at tage sig af problemet.
I en tid med økonomisk smalhals så jeg hellere, at pengene gik til at løse større problemer.

Desuden ser jeg det problematisk at ændre på fredningen af sølvmågen, da jeg frygter, at man med en udvidet jagtsæson på dyret vil kunne komme til at dræbe mågeungernes forældre og dermed efterlade dem til en sultedød.

Sidst men ikke mindst, er jeg selv bosat i Aarhus midtby og oplever ikke det mindste problem ved tilstedeværelsen af måger. Det sker at et mågeskrig (og en solsort for den sags skyld) vækker mig, men jeg kan slet ikke genkende at det ender ud i søvnmangel.

 

Jeg tror I har hørt argumenterne før :) så 'hvad det her handler om' kan vist ikke være en overraskelse.

Mågerne ud af Aarhus

#5 Re: Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

2013-08-30 12:08

#4: Per Dommergaard - Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

Hej Per.

 

Tak for dine fine besvarelser.

Hvis hunde forstyrrer din nattesøvn, kan du klage til politiet. Hvis du generes af hanegal kan du klage til Teknisk Forvaltning. Hvis du generes af omstrejfende katte på din grund, har du ret til at aflive dem. Hvis skrigende måger konstant saboterer din nattesøvn - ja så er det bare ærgerligt og du står magtesløs.”

Problemet er, at de borgere der er generet intet kan stille op. Om det er et spørgsmål om det er kommunen der betaler eller hvad, er intet problem. rigtig mange borgere incl. mig selv, personen bag gruppen, vil glædeligt gerne punge ud, hvis jeg en sommer kunne undgå, at der sidder 37 måger uden for mit vindue og larmer med voldsomt mange db. Ved mødet med rådmanden diskuterede vi også muligheden for, at borgerne kunne biddrage til at få problemet afhjulpet. Enten økonomisk eller på anden vis. Desværre, er der bare intet at stille op som borger. Om der bliver økonomisk opbakning eller ej fra det offentlige, så vil det kommunen under alle omstændigheder kontakte naturstyrelsen med henblik på en løsning. Jeg har i min rapport/klage lagt op til forskellige scenarier, hvor jeg også udtrykker forståelse for det økonomiske aspekt. Et af scenarierne er den samme model, som ma bruger omkring regulering af råger i bla. Risskov. Kommunen skal tage kontakten til naturstyelsen, naturstyrelsen kontakter Danmarks jægerforbund og så bliver der koordineret en indsats blandt frivillige skytter. Det koster ikke de 300.000 kr. som de eks. bruger i Aalborg med en fastansat jæger der regulerer.
Sygehusene kan pt. heller ikke gøre noget ved reguleringen, så længe kommunen ikke har instillet problemet til naturstyrelsen. Så de er også magtesløse.

Alt i alt er problemet, at de mange lejere i Aarhus der er plaget intet kan gøre, når man desperat ligger fra kl. 03 til 06 om morgenen med ørepropper, for at forsøge at sove, så man kan arbejde produktivt dagen igennem, og dermed være en effektiv medarbejder, der kan spytte nogle kroner i kassen til vores fælles velfærd.

Af hensyn til skraldeproblemet, så har jeg fået mange henvendelser, der minder om mine egne observationer. Hermed min egen observation af 3 måger der rev alt dette skidt op, så dine skattepenge, og dermed de offentliges resurser skal bruges til at rydde op efter  3 måger. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=607563915950770&set=a.607563912617437.1073741830.568635206510308&type=1&theater Vi er nogle svin og det altid er sidemanden der har smidt det. Det vil klart hjælpe, hvis folk lod være med at smide alt det affald. For det er et tag-selvbord for mågerne. Aarhus kommune gør faktisk en rigtig flot indsats, ved at de igennem de seneste par år, har øget antallet af affaldssamlinger til to gange om dagen, frem for, som tidligere 1 gang til stor glæde for tursister og os borgere.
Får vi noget regulering på, kan der måske være god forretning i, at en affaldsspandene ikke ligger spredt i en radius af 25 meter. Jeg har belyst problemet i min rapport/klage med billeder og forskellige borgeres udtalelser.

Der er heldigvis rigtig mange borgere i Aarhus, der ikke er generet af problemerne, da det er meget lokalt de steder hvor folk oplever det. Der SKAL være måger i en havneby, men ikke i den ekstremt stigende vækst nogle af borgerne har oplevet gennem de sidste 3 år. Jeg er desværre bange for, at hvis vi ikke gør mågen den tjeneste, at regulere bestanden bare lidt, så vil den vokse og vokse til et kæmpe omfang, så vi desværre måske står med 50.000 likes og 25.000 underskrifter fra utilfredse borgere og skal igang med en kæææmpe regulering, der kræver langt flere mågeliv end hvis vi starter en regulering nu.

Per Dommergaard
Underskriftindsamleren

#6 Re: Re: Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

2013-08-30 13:49

#5: Mågerne ud af Aarhus - Re: Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

Det er fint at du gerne vil diskutere det lidt.

Uden at jeg skal gøre mig klog på det, så er der uden tvivl en fin grund til, at man ikke jager mågerne fra september til slut januar. Og også en fin grund til, at man ikke driver jagt med geværer i en bykerne.

 

Problemet med affaldet kunne måske også løses ved at anvende lukkede affaldsspande, uden at kan skød 'mågerne ud af aarhus'. Dette ville i øvrigt også være mere hensigtsmæssigt i forhold til affaldsspredende dyr som rotter, krager, katte ect. - Dette kombineret med en kampagne for korrekt bortskaffelse af affald, ville jeg mene var en mere langsigtet plan.

Måske argumentet lyder fladt og utilfredsstillende for dig, og det har jeg alt mulig forståelse for, men Aarhus er en havneby og mågerne vil blive ved med at komme så længe vi ikke afhjælper årsagen.

For mig at se kan nedskydningen sammenlignes med, at man forsøger at medicinere sig ud af fedmerelaterede sygdomme frem for at gribe fast ved roden og smide de ekstra kilo.

ak47

#7 Re: Re: Kære 'Mågerne ud af Aarhus'

2017-08-09 13:41

#5: Mågerne ud af Aarhus - Re: Kære 'Mågerne ud af Aarhus' 

 Efter min opfattelse er det bedst at bekæmpe Naturstyrelsen, i stedet for lorte flyvenderotter. Der findes ikke et grimmere væsen på kloden end en måge.