Afskaf 4års reglen for læger

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Afskaf 4års reglen for læger.


Gæst

#26 Re:

2013-04-15 15:29

#25: -  

 

"synes måske man burde se hvor mange seniore læger der støtter jer" vil du uddybe nærmere hvad du mener med dette?

Gæst

#27

2013-04-15 15:53

Der skal være mere "plads" til at finde sin plads
Moden Q

#28 Plads

2013-04-15 15:53

Der skal være mere "plads" til at finde sin plads

Gæst

#29

2013-04-15 16:17

Godt skrevet. Jeg er en af de studerende, der tager vikariat under uddannelsen. Så kan jeg nå at bygge erfaring op inden 4 års ræset. Og det kender jeg mange andre der gør; på min afdeling er vi 7 studerende ud af 9 personer i forvagtslaget... Bare for at give et eksempel.
Cand.med09

#30 Glem nu den 4 års regel!!!!!

2013-04-15 16:48

Glem nu den 4 års regel!
Det virkelige problem bliver den voldsomme merproduktion af læger fra universiteterne, der inden for ganske få år vil bevirke at der kommer en større arbejdsløshed blandt læger. Ingen synes for alvor at være opmærksom på den problematik.
Til den tid vil uddannelsesstillinger inden for psykiatri være en mangelvare og en diskussion om 4 års regel være obsolet. Stakkelse den stud.med, der er på 1. del pt - se det bliver svært videre frem.
Var det ikke på tide at den kære lægeforening/FADL begyndte at fokusere lidt på denne problematik?

Gæst

#31

2013-04-15 17:09

Det gør mig SÅ vred og ked af det, at 4-års reglen stadig eksistere!!!
Vred fordi jeg allerede inden 4-års reglen har knoklet r.... Ud af bukserne og givet afkald på bl.a. kostbar tid med familie og venner og "vores" sundhedsminister forstå slet ikke omfanget af det ekstra arbejde vi må lægge oveni med 4-års reglen!!!!
Jeg står endvidere til at miste kostbare, dygtig og kompetente venner og kollegaer som flygter/ forvises til udlandet for at bliver værdsat for det de er....Det gør mig rigtig ked af det!!!!

Kom nu Astrid vær lidt menneskelig!
Jesper Helbo Vinther
Underskriftindsamleren

#32 Re: Tal-magi

2013-04-15 17:40

#18: Paul Peterslund - Tal-magi

Kære Paul, jeg søgte langt og længe, for at være sikker i min sag. Det laveste tal jeg fandt, var 9 mio. I debatten har været nævnt 20 mio. kr. Jeg valgte derfor ikke at sætte beløb på, da jeg ikke kunne sige det ene var mere sandt end det andet. Beregningerne er foretaget af arbejderbevægelsens erhvervsråd, og viser at læger har en af de højeste merværdier for samfundet.

Her er dokumentation http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/02/20/095714.htm

Vil ikke gå mere ind i udrejsen, den er vist vendt nok :)

Jesper Helbo Vinther
Underskriftindsamleren

#33 Medier

2013-04-15 17:55

Jeg er blevet kontaktet af Ugeskrift for læger, som gerne vil bringe en artikel om underskriftsindsamlingen. Det skulle meget gerne kunne nås, inden deadline torsdag; de var meget imponerede over den fart, der har været på underskrifterne :)

Jeg arbejder også på en pressemeddelelse til udsendelse, som forhåbentlig kan sparke liv i debatten rundt om i landet.

Gæst

#34 Re: Medier

2013-04-15 18:11

#33: Jesper Helbo Vinther - Medier

Det er enormt flot med de mange underskrifter, og mon ikke der er flere på vej. I virkeligheden, kan en bred masse der virkelig tror på en sag, jo flytte rigtig mange stemmer. Astrid Krag og hendes parti ville sikkert være ked af at miste størstedelen af 3181 (i skrivende stund) stemmer og ikke mindst 3181 vrede meningsdannere. Det kan jo hurtig skabe en kedelig(ere) bølge for hendes parti.


Gæst

#35

2013-04-15 18:36

Jeg er selv flyttet til Sverige og startet hoveduddannelse her. Følger dog aktivt med i debatten og bliver virkelig harm når jeg hører Astrid Krags kommentar og ignorante holdning. Tak for et godt initiativ. Håber reglen bliver afskaffet. Så kan det være vi udlandsdanskere også har lyst til at komme hjem igen.
Paul Peterslund

#36 Re: Re: Tal-magi

2013-04-15 20:21

#32: Jesper Helbo Vinther - Re: Tal-magi

Kære Jesper,

Det var skam ikke de tal jeg betvivlede. Ønskede blot lidt tal der understøttede vores argumenter....derfor synes jeg da at indlæg #24 er interessant... men ja, tak alligevel for ulejligheden.

mvh
Paul Peterslund

 


Gæst

#37

2013-04-15 21:15

Det er set før, at en sags bevågenhed kan forstærkes ved, at kommunikationen borger - politiker ikke står alene, men at sagen også kulegraves af en journalist.
Dorte

#38 Tak Jesper.

2013-04-16 04:50

Hvor er det dog et godt initiativ.
Tak..!!!

Gæst

#39

2013-04-16 07:12

Der bør gives dispensation til alle der rammes helt automatisk i min. 2 år. Det er spild af samfundet penge hvis man pludselig ikke vil færdiguddanne en læge til speciallæge, flere er taget til Sverige i stedet. Det er samfundsspild.

Gæst

#40

2013-04-16 09:46

Gør i stedet udkants Danmark og de "upopulære" specialer mere attraktive og drop alt den tvang på hårdtarbejdende mennesker! Inden vi allesammen flytter til Sverige. Her er dit alternativ Astrid Krag...

Gæst

#41 Re: Glem nu den 4 års regel!!!!!

2013-04-16 09:51

#30: Cand.med09 - Glem nu den 4 års regel!!!!!

Det kæmper Fadl allerede med...


Gæst

#42

2013-04-16 10:44

Idioti skal bekæmpes

Gæst

#43

2013-04-16 13:08

Vi vil have dygtige og engagerede læger - hvor de har tid til fordybelse, og tid til at vælge det rette speciale.

Gæst

#44 Re: Re:

2013-04-16 15:54

#10: Jesper Helbo Vinther - Re:

Hvad med diskrimination af kvinder i forbindelse med barsel, er det nogen der har undersøgt hvad ligebehandlingsnævnet mener om dette? Det er da nødt til at stride mod ligestillingsloven??

 

Mvh En der allerede har taget til Norge, men som gerne vil tilbage til Danmark

 


Gæst

#45

2013-04-16 17:40

Bliv ved og bliv ved
Dorthe Furstrand

#46 Re: Re: Re:

2013-04-16 17:54

#44: - Re: Re:  

 

Der gives fuld dispensation til barsel. Den med at sige 6 mdr, måtte de temmelig hurtigt æde. Men ja, selv det foreslog de til at starte med. Man må jo også bemærke at det er med barsel som med Ph. D - tidsforbruget står sjældent mål med hvad man rent faktisk får dispensation for. Jeg kan da godt mærke at det er sværere at følge med, med alt det der ekstracurriculære vi også skal forventes at klare, med to børn. Så det er nok mere "dem med børn" der diskrimineres overfor "dem uden". Og den er sværere at kompensere for.
Jesper Helbo Vinther
Underskriftindsamleren

#47 Medier - igen

2013-04-16 18:11

Nu begynder der at ske lidt på mediefronten.
I dag er jeg blevet interviewet af DR Nordjylland, som var meget imponeret af antal underskrifter, og jeg har en aftale med Ugeskrift for læger i morgen.

Forhåbentlig kan det give genlyd i andre medier :)
4-års-regelramt

#48 Re:

2013-04-16 18:49

#7: Gæst -

Skriver dette med fare for at blive bestormet af repræsentanter for DADL og YL, der forsøger at bevare en knivspids af legitimitet i forhold til de 4-årsregel-ramte læger:

Vores fagforening underskrev denne forkætrede regel. De godkendte og blåstemplede den. Siden dette træk blev daværende formand for YL, Mette Worsøe, afsat, men selv den dag i dag sidder daværende næstformand L. Lintz som formand for Yngre Læger. Man undres?  Samtidig har vi i tiden siden den skæbnessvangre underskrivelse set mange forsøg på at brande Lægeforeningen og især Yngre Læger som indædte modstanderen af denne regel, men jeg tror ikke, jeg er den eneste, der synes, at deres mange ord lyder meget hule. Tomme tønder er der som bekendt ikke noget i!

4-årsreglen og YLs underskrivelse af aftalen er i sandhed et sort kapitel i vores fagforenings historie. En skamplet, som det vil tage generationer at vaske væk.

Lad os håbe at denne underskrift indsamling gør en forskel!!

 


Gæst

#49

2013-04-16 19:20

Hvorfor i alverden skal man opgive sin emailadresse for at kunne skrive under?

Gæst

#50 Du har så evig ret!

2013-04-16 20:59

#48: 4-års-regelramt - Re:

Jeg er så stødt over at dem vi betaler for at passe på os i bund og grund har forrådt os! Det er så rigtigt det du skriver- og jeg aner ikke, hvad man skal gøre ved det.