Tag ikke hormonerne fra transpersonerne

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Tag ikke hormonerne fra transpersonerne.

Jette Kimmi

#1

2012-11-08 15:13

Hvor er det trist, Danmark gør modsat mange af vores nabolande. Lande som vi kalder: 'Lande, som vi normalt sammenligner os med med'.
Victoria

#2 Husk nu

2012-11-08 15:26

Husk at dele og spred budskabet...

Gæst

#3

2012-11-08 17:04

Det er tid, at vi lærer at have respekt for seksualitets- og kønsformer, der ikke har nogen ofre. For nuværende er ofrene de mennesker, som tænker eller lever anderledes, fordi de påføres et kulturelt stigma. Men hvorfor skaber vi ofre, hvor der ingen ofre behøver at være? Der lang vej til ligeværdighed - denne underskriftsindsamling er et lille skridt i den rigtige retning
Vibe Grevsen

#4

2012-11-08 17:23

Det fremgår af tal fra Sundhedsstyrelsen at 97% af transkvinderne og 80% transmændene, der opsøger Rigshospitalets Sexologiske Klinik ikke ender med tilladelse til kønskorrigerende operation.
Til sammenligning viser store undersøgelser at 80% af de transkønnede, der tager hormoner oplever bedre livskvalitet og 70% oplever bedre psykisk trivsel i forbindelse med behandlingen.

At fratage transpersoner muligheden for at modtage hormoner igennem privatpraktiserende gynækologer vil med al sandsynlighed koste menneskeliv.
Tony

#5 Grotesk

2012-11-08 17:28

Danmark burde lære snart indse at det ikke er farligt at være transkønnet men det er farligt at foringe forholdene til en måde der tvinger folk til dårlige alternativer og giver dårligre helbred fysisk eller psykisk.

det burde sige sig selv at man ikke bare kan forbyde medicin som nogle har brug for til over 50% af alle dem der tager det uden det vil ha en negativ effekt.
Betina

#6 Mere information.

2012-11-08 18:04

Hvor stammer denne information fra? Der er ingen kildeangivelse.
Tony

#7 Emne

2012-11-08 19:28

Betina:
jeg kan ikke give dig dirikte kilder men en talsmand for TGEU - Transgender Euroupa har fornyligt udtalt bekymring om at loven skulle træde i kreft i Danmark og Norge. Siden da har den først læge der havde mange transkønnet patienter allerede trukket sig tilbage på grund af frygt overfor sundhedstyrelsen.

som det er nu er det ikke blevet en lov men selvom det ikke er lov burde man tage højde for at ændre systemmet så folk der har med transkønnet at gøre ikke bliver truet af systemmet. Det er også sket før og det er også grunden til der mangle læger der frygter at behandle transkønnet.


Betina

#8 Re: Emne

2012-11-08 19:44

#7: Tony - Emne

Jeg ved at Erik Holk Poulsen i Randers lukker d. 1. januar. Men det er fordi han lader sig pensionere. Men ellers har jeg intet hørt om det, og jeg får da stadig selv mine hormoner fra min egen læge. Jeg har intet hørt eller læst om dette, og har intet kunne finde på nettet. Så jeg er bare lidt bekymret for at det kunne være en "and" der kunne ende med at give "os" dårligere omdømme i andres øjne.

 

Tony

#9 Re: Re: Emne

2012-11-08 19:51

#8: Betina - Re: Emne

Min læge her i københavn der har udskrevet homoner til en del transkønnet har lige offengjort på hans hjemmeside samt at informere hans patienter om at han ikke tager transexuelle patienter mere.

Det er temligt nyt det hele og klargørelsen om at han ikke tager patienter er kommet inde for den her uge. Måske er det derfor du ikke har hørt noget og har svært hved at finde information.

Folk er også stadigvæk forvirret om hvordan og hvorledes så der går nok noget tid før informationen er helt på plads.

Må jeg eventuelt få kontakt med din læge så kan jeg eller nogle af mine venner der nu har mistet vores læge få homoner hos ham?

Jeg kunne få din facebook eller du kunne få min, også sende info i en privat besked.

 

Betina

#10 Re: Re: Re: Emne

2012-11-08 19:55

#9: Tony - Re: Re: Emne

Det er en læge i en lille vestjysk by... Så det er nok ikke en god idé. Men kort fortalt bad jeg ham bare om at overtage behandlingen fra min gynækolog.

Betina

#11 Lidt dokumentation - eller..?

2012-11-08 21:08

Det eneste jeg har kunnet finde, og som sikkert danner grundlag for dette er her: http://www.pbagger.dk/ - Men kunne det ikke blot være "en venlig henstilling" - eller har sundhedsstyrelsen, pludselig valgt at gøre det endnu sværere for transseksuelle i Danmark? Jeg har været i hormonbehandling i mere end 5 år, og kan ikke længere bare stoppe. Det ville ødelægge mig både psykisk og fysisk. Jeg er ret sikker på at min egen læge ikke vil tillade dette.
Karen M. Larsen

#12 Re: Lidt dokumentation - eller..?

2012-11-08 21:32

#11: Betina - Lidt dokumentation - eller..? 

 

Betina: Bagger er en ud af de to læger der udskriver hormoner til transmænd. 100-200 af dem har været tilknyttet ham, han havde vist også en hel del transkvinder som klienter. Alle er nu blevet henvist til Sexologisk Klinik. Det er nok en slagkraftig "venlig henstilling" der får en læge til at opgive så mange klienter... Kan ske at Sundhedsstyrelsen nu trækker følehornene tilbage efter at der er kommet politisk pres på dem, men havde vi ikke råbt op er det ret oplagt at de ville havde kommet med "venlige henstilinger" til de andre læger. Måske har de fået en lærestreg nu - men jo flere underskrifter her desto mere sikrer vi os mod at de stille og roligt tager hormonerne fra transpersonerne. Og så må vi finde ud af hvad vi kan gøre for dem, der ar mistet deres hormoner...
Björk

#13

2012-11-08 21:35

Det er også slemt nok at det er på Baggers hjemmeside det står.
Jeg er sikker på at det her er SKs krig mod os. Sk har tydeligvis fået Sundhedsstyrelsen til at statuere et eksempel over for Bagger.
Det her kræver mere end bare en underskriftindsamling. Det kræver at vi går til sundhedsministeren at vi demonstrerer mod sundhedsstyrelsen.
SIB

#14 Facebook gruppe Transkønnet og behandling

2012-11-08 21:44

Der er en facebook gruppe hvor flere foreninger og transpersoner er ved at samle sig..
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/groups/336869369744689/
Tony

#15 Re: Lidt dokumentation - eller..?

2012-11-08 21:59

#11: Betina - Lidt dokumentation - eller..?

en lille vestjysk by er også fint, Jeg søger generalt hvad bare viden hvad der er rundt omkring i landet og nabolandene og selvom jeg er fra københavn er der jo også folk der kommer fra vestjylland der kunne gøre det samme.

--

af personlige kilder har vi været nogle stykker der lang tid før det her skete godt vidste bagger var i strid med sundhedstyrelsen, de har været ude efter ham længe, eneste der kommer bag på mig er om de vil bruge det general til at gøre alt homonbehandling ulovligt, jeg regnede ikke med det ville ske så hurtigt men jens pillgård er lige gået ned og kort tid efter bagger.

 

 

Lizethe

#16

2012-11-08 22:02

What is happening in Denmark...
is a complete abuse!!! It is the violation of the rights of all citizens
Trans* People suffer many humiliations and are not free to choose, their process by private health :-(
This in Denmark,IS NOT DEMOCRACY!!! ACTION!!!

Gæst

#17

2012-11-08 22:46

Nu er der da snart ikke flere befolkningsgrupper det her samfund kan pisse på! Lad dem da ha deres hormoner i fred:-)
Aslak

#18

2012-11-09 00:14

Der er to emner i det her, det ene er om det er rimeligt at sende folk til sexologisk institut, det kan jeg faktisk ikke overskue og så det meget enkle og klare: jeg synes ikke om regler med tilbagevirkende kraft, hvis folks læger har ordineret inden for deres ret til et skøn synes jeg ikke om at man fjerner den ordination uden at foretage et lægeligt skøn, der er som jeg ser det deromkring det bliver enkelt.

Gæst

#19

2012-11-09 03:04

hvad sker der kan de skide narrøve inde i folketinget ikke bare lukke røven og lade folk have lov til at være som de er. folk skal sku selv have lov til selv at bestemme hvad der føles rigtigt i deres liv

Gæst

#20 Re:

2012-11-09 13:04

#4: Vibe Grevsen -  

 Som altid et velforumleret indlæg Vibe, har du nogen siden overvejet at gå ind i politik

Kh Lonnie

Anne Alexandra

#21

2012-11-09 13:17

For mit vedkommende har Rigspolitiet længe og ulovligt forhindret mig i at rejse ud af Danmark.

Jeg har brug for at komme til Thailand for at få ordnet den lille ting mellem benene, og jeg har ikke tænkt mig at komme tilbage til det transfobiske Danmark.

Jeg ser derfor meget anderledes på tingene end i andre - jeg er 65 år og har kun få år tilbage at leve i, og de få år vil Rigshospitalets sindssygeafdeling - og tag ikke fejl af det, hvad de end kalder det, så er det i bund og grund en sindssygeafdeling - bruge til at gøre mit liv endnu mere miserabelt og håbløst. Østrogen og Antiandrogen udskiftes nu med farlige psykofarmaka. Dette kommer til at gælde for mange.

Som juridisk kvinde - en status jeg har kæmpet hårdt for at få - har jeg ret til et kvindenavn og ret til et X som kønsangivelse i passet.

Skrev jeg har - der skulle have stået havde. Det har jeg nemlig ikke mere.

Som forudsætning for at give mig X i passet forlanger Rigspolitiet, at jeg skal give dem tilladelse til at indhente en nyvurdering af mit køn hos sindssygeafdelingens sexologiske klinik. Det betyder, at alt sættes i stå, indtil sindssygeafdelingen om en 5 års tid, hvad ved jeg og hvis jeg stadig er i live indkalder mig på det tidspunkt 70 årige, til en nyvurdering af mit køn. En nyvurdering efter 5 år uden hormoner og antiandrogener og fyldt med psykofarmaka - bommelum - man behøver ikke at være synsk.

Hvis jeg alligevel vil have pas, uden X, bliver jeg betegnet som mand. Og så har vi det næste problem. Det er nemlig forbudt i Danmark, for mænd, at have et kvindenavn. Ergo skal jeg først bruge et års tid på, eller hvad ved jeg, på at få mit kvindenavn udskiftet med et mandenavn, selvom jeg aldrig nogensinde kan gøres til mand igen.

Hvis tiden nogensinde er inde til at glemme småligt fnidder til fordel for alle at stå last og brast så er det nu - vi har ikke råd til at vi selv holder nogen af vores egne udenfor. Vi har brug for store og personstærke demonstrationer, igen og igen for at stoppe dette.

Politikerne stikker hovedet i busken. De ved godt hvad der er gang, men Rigspolitiet er nødt til at bede os om tilladelse til at de indhenter nyvurderinger af vores køn. Det betyder, at politikerne vil kunne fralægge sig ansvaret. Lad det ikke ske.

 

Anne Alexandra

#22 Re:

2012-11-09 14:14

#13: Björk -

Ja, vi skal tage den her situation alvorligt, men den har jo været under opsejling længe, og ingen af ministrene svarer på henvendelser. Det handler om meget mere end hormoner. Mange af os får et stort chok, fordi de vurderinger RHSK har lavet på os skal nu laves om.  Tilladelser til at bære kvindenavne falder væk, X i passet forudsætter en helt ny vurdering af kønnet.  Folk som jeg der skak til Thailand nægtes nu pas.  osv.

charnette

#23

2012-11-09 21:23

Det er naturligvis den rendyrkede diskriminering af det trejde køn og det er utåleligt som "regeringen" blander sig i folks intime privatliv. Med hvad ret ??? Længe leve friheden. Den er snart historisk og illusorisk og ligner mere og mere "friheden" i det tidligere DDR - super, hvad pønser denne gruppe magtliderlige galninge på yderligere? -Der kommer garanteret flere udskejelser af samme art. Det er mere end sandsynligt, at vi er blevet en del af Kinas Kommunistiske Centralkommites kongres, hvilket er logisk nok, de laver i forvejen alt det vi bruger.
"Her går det godt Fru Kammerherreinde.... o.s.v."
Måske vi kan få røde hormoner "made in China."?

Gæst

#24

2012-11-09 23:31

Vi har rettigheder!
Marie-Louise Holm

#25

2012-11-10 10:07

Som kønsforsker, der arbejder med transpersoners historie og samfundsforhold, må jeg tage stærkt afstand fra ideen om at forbyde transpersoner adgang til kønshormonbehandling, hvis de ønsker den, uanset om de allerede har taget kønshormoner eller ej. De eksisterende undersøgelser om konsekvenserne ved at gøre dette peger meget entydigt på, at dette forringer transpersoners livskvalitet og forøger risikoen for selvmord drastisk. Samtidig forøges antallet af personer, der ender med at forsøge en yderst risikabel selvmedicinering. Politikken om, at transpersoner skal godkendes af Sexologisk Klinik ved Rigshospitalet kan ikke anbefales med klinikkens nuværende procedurer, der kun yderst sjældent tildeler transpersoner adgang til at modtage kønshormonbehandling - langt sjældnere end i f.eks. Sverige, hvor jeg arbejder.