Restaurant Vejlegården

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Restaurant Vejlegården.

ikke underskrift fra mig

#76 Re: Nu må galskaben snart stoppe

2012-09-06 23:13

#67: A.H.H - Nu må galskaben snart stoppe

betaler Amin tillæg for aften og weekend?

MetteRas

#77

2012-09-07 11:24

Jeg syntes og håber inderligt at der er rigtig mange som støtter op om denne gode sag, som Amin føre!! For det er så grotesk at det kan finde sted i dags Danmark!!
Kaj

#78 Fjern skattefradrag for faglige kontingenter

2012-09-09 10:40

3F mener, at en (tiltrængt) modernisering af den danske model vil medføre, at vi alle vil komme til at arbejde til 30 kroner i timen.

FINT, så lader vi være med at modernisere den.

Så lad os til gengæld modernisere vores skattesystem. Fjern skattefradrag for faglige kontingenter. Det har ingen indflydelse på timelønnen. Vi kommer ikke til at arbejde for 30 kroner i timen fordi skattefradrag for faglige kontingenter fjernes.

Ved at fjerne skattefradrag for faglige kontingenter slipper vi alle lidt billigere i skat, men (nogle) skal så til gengæld betale fuld pris for at være medlem af en faglig organisation (rød såvel som gul).

Så slipper alle skatteydere også for at være med til at betale (indirekte) til partiorganisationerne. Reelt er alle skatteydere jo med til at betale for LO's tilskud til S og SF fordi alle medlemmer trækker deres kontingent fra i skat !

Gæst

#79

2012-09-15 15:00

Det er utroligt, at det skal være nødvendigt at kæmpe for reel fagforeningsfrihed, efter at Menneskeretsdomstolen har fastslået, at fagforeningsfrihed er en menneskeret!
Hvis 3F-erne var reflekterende mennesker ville de skamme sig!

Gæst

#80 Re: LO MAFIAN

2012-09-15 15:42

#12: bo - LO MAFIAN

Det undrer mig at man kører sådan frem, manden ar købt en forretning og det må jo være på den måde forretningen er, med den overenskomst der er. At manden er tilhænger af at blokade retten og strejke retten skal bortfalde for at hans venner kan komme hertil fra de øvrige euro lande for at vi skal arbejde til 30 kroner i timen er da så meget mangel på respekt for os danske.


Gæst

#81

2012-09-15 18:30

syntes det er forkert at fagforening blokerer bare fordi det er andre der har tegnet overenskomst end dem selv.

Gæst

#82 Re: Hvad?

2012-09-15 19:03

#5: BB35 - Hvad?

Det var den tidligere ejer der ikke gav medarbejderne det de havde krav på.


Gæst

#83

2012-09-16 00:07

Min fulde støtte til VG
Amin

#84 Re: Flæsk.

2012-09-16 19:32

#1: -

Flæskefans valfartede til Vejlegården, for at spise fedt i sympati for restauranten.
Højreorienterede politikere, med Venstres gruppeformand Kristian Jensen, som havde mødtes med Amin Skov et par måndere før, det hele for alvor gik i krig, hvor han fortalte ham hvad de borgerlige politikeres ide var, med at bruge ham og Vejlegården som et eks på at skade fagbevægelsen og den danske model, og ja og Liberal Alliances chefopkaster Joachim B. Olsen i spidsen, udså sig Vejlegården som en kampplads, hvor de kunne angribe fagbevægelsen med ejeren Amin Skov som talerør, da han jo havde fået en masse medietræning igennem Liberal Alliances spindoktor i Århus ugerne inden de gik i krig. Formålet er åbenlyst for alle, der har deres interresse i politik og fagbevægelsen; De ønsker fagbevægelsen nedbrudt og danskernes lønniveau ned.

Dertil kommer to andre grupper af gæster. Den første består af reelt højreorienterede, menige danskere og den anden af velmenende mennesker, der – med fare for at komme til at lyde som en arrogant og bedrevidende Socialdemokrat – åbenlyst har misforstået konflikten. De højreorienterede mener, som f.eks. Liberal Alliance, der havde henlagt deres sommergruppemøde på restauranten, pudsigt nok, at fagbevægelsen er skyld i at almindelige lønmodtagere har et for højt lønniveau og at konkurrenceevnen lider skade. Desuden bryder de sig ikke om fagbevægelsens mangeårige bånd til den røde fløj.

De velmenende derimod – her i blandt alt for mange journalister – havde åbenlyst ikke forstået, hvad konflikten handler om, og måske orkede de ikke at sætte sig ind i det. Én ting er sikkert: Man skulle ikke gøre sig forhåbninger om at blive klogere ved at se nyheder i tv.. Medie billedet har vendt, og når jeg personligt har snakket med div mediefolk, fortæller de alle udenfor citat, at de synes at 3F gøre en et fantastisk stykke arbejde, og de roser alle de andre bag 3F, for at kæmpe en masse hårde kampe mod de borgerlige.. Så dette er også en ros til jer herinde, for at gøre et godt stykke arbejde. Stort tak herfra, og hvor har i min respekt.

Tilbage til det med nyhederne, DR’s Kåre Quist ( har skam min respekt, for det gode arbejder, han laver på programmet KONTANT ), ja han insisterede fx i den sene tv-avis (24/7) på at spørge 3F’s Jan Villadsen, hvorfor folk ikke selv må vælge, hvilken fagforening de vil være medlem af? Villadsen svarede, at det måtte de såmænd også gerne, men at det ikke er kernen i denne sag. Han afbrydes af Quist, der siger: ”Nej Jan Villadsen, jeg bliver nødt til lige at sige her, vi hører jo netop at restauratøren går rigtig meget op i, om han er medlem af den ene eller den anden fagforening – det er jo dét, det hele handler om!”. Villadsen forsøger lidt ubehjælpsomt at forklare, at det ikke er det, det hele handler om, og efterfølgende siger Quist polemisk, (der fortsat ikke har forstået at 3F er gået ind i sagen, fordi overenskomsten er blevet brudt): ”Så det er altså fint for dig at folk er medlem af Krifa – det er derfor i blokerer og generer dem?”.- Et åbenlyst spørgsmål på en eller nogle, der ikke havde forstået hvad det handlede om.

De velmenende Vejlegårds-sympatisører synes det er synd for Amin Skov, at "3F prøver at gøre ham livet surt", når nu medarbejderne på Vejlegården er tilfredse. Og det er vel ikke så underligt, at de opfatter situationen på denne måde, når ikke engang tv-avisens vært er i stand til at forstå konflikten. Derfor følger blandt mange danskere, der ellers burde have samme interesse som 3F, en naturlig rygmarvsreaktion: “Har vi måske ikke frit valg i Danmark og hvorfor blander store 3F sig i hvordan man gør på lille Vejlegården?”

Spørgsmålet er, om man kan bebrejde de flæskehungrende gæster, der som sympatiske mennesker ikke bryder sig om at se "den lille blive tromlet af den store" i en konflikt, når de er ofre for journaliststandens uvidenhed og en højreorienteret framing-manøvre af de større.

Men Kampen om Vejlegården, som Morten Korch kunne have kaldt den, handler ikke om Davids kamp mod Goliat eller om, at Amin Skov er Holger Danske, der har rejst sig fra katakomberne på Kronborg. Amin Skov er ikke noget offer. Han er en grådig erhvervsdrivende, der ønsker at betale sine ansatte mindst muligt i løn for mest muligt arbejde.
Konsekvensen er tosidet. Dels kan Skovs konkurrenter føle sig tvunget til også at begynde at bryde overenskomsten og underbetale deres ansatte, da de har svært ved at konkurrere med Vejlegården, som pga. løntrykkeriet har lavere omkostninger.

Dels kan andre erhvervsdrivende lade sig inspirere – uanset hvilken type virksomhed de ejer; de vil opsige deres overenskomst med fx 3F og indgå en ny med Krifa, som accepterer langt lavere lønninger og med tiden vil danskernes lønniveau falde. Derfor er sagen ikke alene et anliggende for Vejlegården – den har principiel betydning for ALLE danske lønmodtagere, så husk på det, når du ser en blokadevagt på Vejlegården, og giv ham eller hende en anderkendelse. For der er vel ingen, der vil bombes 40 år tilbage i tiden, på deres løn og arbejdsvilkår? Hvad vil du sige til, hvis din chef kom og sagde: "Lisa, jeg har lavet en ny overenskomst med krifa, det betyder du skal holde din weekend åben, og du skal også gå ned i løn, udover det, kan jeg bruge mindst 8 timer om ugen, hvor du ikke får betaling for det slid og arbejde" Jeg vil ikke være med til det!

Konflikten handler ikke om at hverve medlemmer til 3F. Den handler heller ikke om, at man ikke må være medlem af Krifa. Derimod handler den om, hvorvidt danske lønmodtagere skal acceptere at få forringet deres løn- og arbejdsvilkår uden at gøre modstand. Det mener 3F ikke, men det gør Krifa og deres borgerlige venner på Christiansborg åbenbart.. Tak for kaffe siger jeg bare.


Gæst

#85

2012-09-17 11:02

Støt Vejlegården i deres kamp mod 3 F
Zenia

#86 Konkurrenseevne

2012-09-18 01:09

"pudsigt nok, at fagbevægelsen er skyld i at almindelige lønmodtagere har et for højt lønniveau og at konkurrenceevnen lider skade." - Det er da rigtig nok, at dansk konkurrenceevne er stærkt faldende, kan "Amin" modbevise dette, elle kan han bare spytte påstande ud? Må nok tilføje at det er ikke kun fagbevægelse, men også tårnhøje skatter, der har del i skylden.
Thomsen

#87 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvad?

2012-09-19 22:16

#24: BB35 - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvad?

inden du er færdig med at kræve er du udskiftet med en polak ! jubii

 

 


Gæst

#88

2012-09-23 21:44

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter
Jørgen

#89 Det er bare ærgeligt...

2012-09-26 13:42

...at konflikten på Vejegården, er kommet til at handle om, en diskount overenskomt , frem for det ædle princip om hvorvidt en faglig organisation uden for LO-regie skal have lov til at indgå en overenskomst, der i øvrigt lever op til det løn og aftale niveau vi har i Danmark. Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at der på denne måde er gået klamphuggeri i det hele. Det er skadeligt for princippet om at fagforeninger uden for LO-familien lovligt skal kunne have deres overenskomst i fred, hvis den i øvrigt lever op til det generelle aftaleniveau for branchen og derfor tåler et nærmere eftersyn.
I Danmarks Frie Fagforening har vi være involveret i flere lignende faglige konflikter. Den største af dem var den årelange blokade mod Natresturant La Cabana i Herning. Her blokerede LO-forbundene mod den overenskomst vi havde mod restauranten og som var bedre end det der blev krævet fra LO-fagbevægelsen.
Situationen er, som jeg forstår den på Vejlegården , at Amin ikke slavisk følger Krifa overenskomsten; men aflønner sine ansatte bedre. Så langt så godt; men hvorfor pokker så indgå en overenskomst med et fortagende der beviselig har en ringere aftale? Det får jo fokus bort fra det som sagen egentlig skulle handle om,nemlig aftalefriheden. Den ædle sag skades derved!
Elise Bjerndrup
Ribe

#91 Er det Amin Skov man skal have ondt af?

2012-09-29 15:37

Amin Skov må som minimum definere, hvad han mener med "industrisamfundets forældede klassetænkning" inden han efterfølgende fremlægger argumenterne for, at det er der vi hænger fast.

At den danske model er verdensberømt for at sikre stabilitet på arbejdsmarkedet er forståeligt.

Den danske model er en udløber af Septemberforliget fra 1899, hvor man anderkendte hinandens ret til at organisere sig og til at regulere løn- og arbejdsvilkår gennem indgåelse af kollektive (ikke individuelle) overenskomster. Retten til konflikt inkl. strejkeret og lockoutret er også en del af den danske model i form af "Hovedaftalen" mellem LO og DA. Heri anderkendes også retten til at blokader og sympatikonflikter.

Det er da ikke den danske model der fejler, blot fordi Amin Skov ikke synes, at hans ansatte skal nyde godt af de gode arbejdsforhold, som den danske model garanterer.

For at opnå en konkurrencefordel indgår Amin Skov en individuel overenskomst, som byder på nogle voldsomt forringede løn- og arbejdsvilkår i forhold til den øvrige del af restaurationsbranchen, som følger den kollektive overenskomst på området.

Derfor rammes Restaurant Vejlegården af blokader og sympatikonflikter fra bl.a. skraldemænd og postansatte, som ved, at de har den danske model at takke for de gode arbejdsforhold og de rettigheder, som eksisterer i deres job.

Der er ingen der benægter, at den dårlige individuelle overenskomst, som Amin Skov har tegnet, er lovlig, men da individuelle overenskomster ikke er en del af den danske model som aftalt mellem arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer, har Amin Skov ret beset selv iværksat den, ligeledes lovlige, konflikt, som har ramt ham.


Gæst

#92 Re:

2012-09-29 18:34

#25: SHA1448 -

aldrig i livet, hvis  vi ikke sammen kæmper for at fastholde et snart århundredes kamp for ordentlige løn- og arbejdsvilkår, havner vi i arbejdsgivernes tyranni, bodil waagensen

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2012-09-30 14:24



Gæst

#94 Re:

2012-10-15 16:08

#2: Helle -

Det er løndumping ! det er sgu ikke i orden med de amatørelementer ! Skam jer Krifa.

gæst

#95 Re: Re: Re: Re: Re: Hvad?

2012-10-15 16:22

#71: Steffen - Re: Re: Re: Re: Hvad?

Hej Stefan

Du er tydeligvis ikke jurist (håber jeg). Der er forskel på en forpagtning og en virksomhedsoverdragelse - selv hvis dette ikke var tilfældet, ville det ikke gælde hvis virksomheden havde været lukket, da den dermed ikke ville have samme juridiske identitet (du skrev selv at den har lukket 3 gange - 100% endda ^^).

 

Desuden vrøvler du rundt i lovgivning. Amin overholder den jo netop - det er derfor han lider. 3F derimod har svært ved at holde sig indenfor de arbejdsretlige spilleregler og er derfor lige pt i Arbejdsretten for deres metoder i sagen.

 

Aksel-Nordborg

#96 Giv dog Restaurant Vejlegården ro...

2012-10-15 17:38

Kan Restaurant Vejlegården ikke snart bare få ro til at fortsætte deres gode arbejde??!!!

Gæst

#97 Lige meget hvad...

2012-10-15 22:31

Kommer det her til at skade 3F langt mere end hvad de formår at se. Og ene og alene ud fra det perspektiv forstår jeg ikke 3F's dispositioner. Visse kampe er ikke værd at kæmpe.
Og til den ande side af sagen.... Amin jeg støtter dig.

Gæst

#98 Re: Re:

2012-10-15 22:42

#94: - Re:

Omkring emnet "løndompning".

Jeg vil ikke kommenterer sagen her konkret, da jeg ikke ved havd der er indgået af aftaler mellem den ene eller anden part.

Men en ting vil jeg gerne sige omkring emnet. På tusindvis af arbejdspladser rundt omkring i landet, er der lavet aftale om nedsættelse af lønafteler eller jobgoder, for at man kan bevare arbejde og stillinger. Det er noget som er accepteret, da man alternativt kan man stå uden tusindvis af stillinger rundt omkring i landet.

IGEN vil jeg sige. Jeg kender ikke dybdegående til situationen her, hvilket de fleste af os ikke gør, overnævnte er blot et eksempel, et eksempel man måske også bør tænke på her. Man kan ikke bare komme og råbe løndompning som generalt negativt.


Gæst

#99

2012-10-24 14:33

Luk 3F de og deres metoder høre ikke til i det danske samfund!
mølle

#100 Re: Re: Hvad?

2012-11-29 22:36

#6: Amin Skov Badrbeigi - Re: Hvad?

Hej Amin. Det passer jo ikke det du skriver. Der køre efterhånden en del sager imod dig. Det ved alle som læser avisen. Det eneste du arbejder for/på er inden for 2 år at sænke dine ansatte i løn. Så kan du forsvare dig med at de jo får efter overenskomsten. Men glad for nogen råber vagt i gevær. Forviret det tror jeg gerne.