OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne


Gæst

#101

2016-08-29 13:02

Fordi børn i dag får rigelig lejlighed til at bruge iPads og computere, når de kommer i skole.
Derimod rører de sig for lidt - også helt ned i vuggestue-alderen. It-brug hos små børn vil ikke medvirke til at vende denne udvikling.
Fredrik Forss
Gæst

#102

2016-08-29 16:50

Because reality should be preferred as long as possible. Then the children will be able to use technology their way, not being used by it.


Gæst

#103

2016-08-30 07:28

Jeg tror på demokratiet

Gæst

#104

2016-08-30 10:58

Vi har netop valgt institution blandt andet ud fra fraværet af IT, det skal børnene nok lære tids nok, jeg sender ikke mine unger i børnehave (eller vuggestue!) for at de skal sidde med næsen i en tablet...

Gæst

#105

2016-08-30 15:05

Fordi jeg er modstander af elektroniske medier til små børn....der er nogle naturlige kompetencer som børn skal have på plads først....interaktion med andre mennesker, konflikthåndtering og udvikling af modenhed gennem leg og medmenneskeligt samvær

Gæst

#106

2016-08-31 07:05

Der er rigeligt tid til og mulighed for at børn kan lære at bruge ipad m.m. derhjemme eller i de første år i skolen. Jeg mener ikke, børnehaven skal være et sted med en læringspligt ud over den almene sociale dannelse. Børn skal have rum til fri leg, hvor de kan udvikle deres fantasi. Det er den som genererer kreative og innovative voksne mennesker, der er i stand til at tænke ud af boksen, og det er det Danmark har brug for. Lad børn være børn så længe som muligt!

Gæst

#107

2016-08-31 11:30

Føler at børn skal have retten til at sige nej, selvfølgelig er det op til forældrene men bare at det ikke er institutionerne der bestemmer over forældres børn.

Gæst

#108

2016-08-31 14:46

For at beskytte børnene mod den kraftige og skadelige stråling.

Gæst

#109

2016-08-31 15:30

Jeg er enig i bekymringen om ensretning og ligeledes modstander af, at instutionerne får stækket deres frihed til at skabe en unik og anderledes profil, som også giver samfundet et mangfoldigt grundlag til at indsamle empiri og sammenligne udviklingsveje for børn og unge. Det er trods alt når vi er nysgerrige og kan låne af hinanden, at vi styrker vores kultur.
Desuden har jeg undervist i gymnasiet gennem flere år og den negative (skadelige) effekt af overdrevet og malplaceret brug af digitale platforme er meget tydelig. Derfor netop den megen debat for tiden om hvordan vi kan reducere den forstyrrende virkning af disse digitale platforme i skolen (for ikke at medregne derhjemme). Jeg er også forælder til to drenge og kan se hvordan de også, på trods at min modstand, suges ind i denne overfladiske digitale kultur.

Har lige nu læst kommentaren i indlægget umiddelbart før mit i gæstebogen, om at strålingen som følger med kan være skadelig. Det er jeg også bekymret for og jeg har flere familiemedlemmer som har fundet videnskabelige artikler om dette - ingen tvivl længere, det er ikke uden omkostninger at vi lever i et gennemstrålet miljø og især de trådløse signaler er problematiske.


Gæst

#110

2016-09-01 07:46

For meget skærmtid får børn og folk til at være introvert og til at distancere sig fra andre mennesker og det sociale liv. Det reducer også folks kreativitet.
Jeg kan klart anbefale så lidt skærmtid som muligt og så meget social tid, frisk luft, leg etc. for børn samt god gamledags blyanter, papir, kreativitet og snak med lærern/pædergogerne og de andre børn i intitutioner.

Gæst

#111

2016-09-02 07:23

Hvid man gerne vil accelerere fedmeepedimien er det afgjort en god ide at få små børn til at sidde stille med en vanedannede tabletcomputer. Det skal mine skattekroner IKKE bruges til. Endnu værre bliver det hvis man påtænker at købe Apples hundedyre modetablets. Inkompetente ledere kan finde på hvadsomhelst. De løber aldrig tør for vores penge.

Gæst

#112

2016-09-02 08:05

Jeg synes det er fuldstændigt vanvittigt hvis der ikke er mulighed for at fravælge IT i en daginstitution! Børn i daginstitutioner har brug for at klatre i træer og lege i sandkasse og med hinanden, ikke med IT gadgets, sorry! Mvh, Lars.

Gæst

#113

2016-09-03 06:49

Af etiske årsager

Gæst

#114

2016-09-05 18:02

Som fodboldfans ofte siger.. Det er så vigtigt!!
:-) det er vigtig at forældre kan vælge de her ting fra.

Gæst

#115

2016-09-06 16:07

Børn bliver i forvejen bombarderet med it i den digitale tidsalder. Derfor ser jeg ingen grund til bekymring for at tabe terræn til børn, der sidder foran skærmen dagen lang. Derimod ser jeg rigtig mange fordele ved at lade hjernen "hvile for skærminterferens". Hvis nogle skulle have glemt det, så indeholder kroppen stadig et legeme, der skal bruges.

Gæst

#116

2016-09-08 17:02

Jeg synes, det er vigtigt, at forældre selv kan træffe valg for deres børn, deres familie, i stedet for andre har valgt på deres vegne.

Gæst

#117

2016-09-12 13:20

Børn har brug for bevægelse. Vi lever i en tid hvor overvægt er slemt. Det kæmper i for men nu vil i have digitalisering ind. Er det ikke en modsætning til hinanden??

Gæst

#118

2016-09-13 16:31

Fordi jeg ved det er skadeligt for barnets motoriske udvikling at bruge tid på skærm

Gæst

#119

2016-09-13 19:13

Jeg tror ikke på at det er nødvendigt at starte med at undervise i IT i vuggestue og børnehave. Jeg er overbevist om at børnene sagtens kan nå at blive kompetente med IT i deres skoletid.

Det er min personlige holdning, og jeg mener det bør være muligt som forælder selv at kunne vælge hvorvidt ens børn skal "undervises" i IT mens de går i institution.


Gæst

#120

2016-09-13 20:44

Lad børnene være frie i deres leg og udvikle deres kreativitet gennem leg! Kun børnene kan lege og kender hemmeligheden ved legens dybde, vi voksnes ansvar er at skabe de bedste rammer for barndommen!

Gæst

#121

2016-09-14 06:03

Der er noget galt, når helt små børn heller vil lege med IPad end deres kammerater. Små børn skal udfordres socialt og motorisk. De skal ikke pacifiseres med iPads. De skal nok få lært at bruge IT uden at der behøves at undervises i det i institutioner. Der skal de lege.

Gæst

#122

2016-09-14 15:26

Lad børn lege i vuggestue og børnehave. IT er der resten af livet.

Gæst

#123

2016-09-14 15:59

Min personlige mening:
-Vil den måde vi bruger IT på i dag være aktuel om bare 10 år?

-Er det relevant at bruge den skrabede økonomi på at finansiere tablet’s til op til flere ansatte i samtlige institutioner?

-Hvilke helbredsmæssige konsekvenser udsætter vi vores børn for når de omgiver sig med stråling osv?

Lad daginstitutionerne være et fristed for børn. Lad den frie leg, de sociale relationer, naturoplevelser og den lærerige efterligning opstå og lad oplæringen i brugen af IT og digitale platforme hører til uden for børnehavelivet hvor hver familie har mulighed for selv at sætte rammen om deres børns brug af IT.
Brug i stedet pengene på at forske i 'god brug af IT og medier, i børnehøjde' og del den opnåede viden på forældremøder, foredrag osv ....

Gæst

#124

2016-09-15 10:12

Jeg vil have ret til selv at bestemme hvad der er bedst for mit barn. IT bør ikke være en del af en daginstitution - der skal sanses og læres med kroppen og motorikken skal udvikles!

Gæst

#125

2016-09-15 17:51

iPad hører på ingen måde hjemme i institutioner