OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne


Gæst

#1

2016-08-22 09:59

Er daglig leder af en Rudolf Steiner Institution i Odense, og vi har taget stilling. Ikke digitale tilbud til 0 - 6 årige ud over det som forældre tilbyder, når børnene kommer hjem fra institution.

Med venlig hilsen
Charlotte Schmidt
Kastanjen
Rudolf Steiner børnehave og vuggestue
Blangstedgårds Allé 108
5220 Odense SØ

Gæst

#2

2016-08-22 11:32

Fordi jeg støtter op omkring forældres ret til at vælge for deres børn, hvornår de skal præsenteres for den digitale verden

Gæst

#3

2016-08-22 11:53

Der skal være frihed til at vælge alternativer til kommunale vuggestuer. Der er forskelle på børn og deres behov. Vi kan ikke putte alle i samme form.

Gæst

#4

2016-08-22 12:23

Fordi jeg er enig i synspunktet!!

 

Annette Foltmann

Direktør

SPIA - selvejende og private institutioners administrationsselskab

Vanløse 


Gæst

#5

2016-08-22 12:38

Jeg er leder af en privat daginstitution. Vi har allerede i vores læreplaner beskrevet at vi ikke anvender it i vores pædagogiske arbejde (et princip fra Forældrebestyrelsen også) og det er vigtigt for os at det er et valg vi har mulighed for at tage. Vi mener at der er mere nærvær i vores nuværende metoder i arbejdet med børnene og jeg ser personligt at der er en større risiko for at børnene overlades i en digital verden, især børn med særlige behov, ved nedskæringer i kommunerne, hvis der er indført IT
Morten Hedelund

#6

2016-08-22 12:39

It skal og kan bruges hvis det iver mening i den enkelte institution og i det enkelte tilfælde. At tror at det gælder om at komme i gang så tidlig som muligt er en noget primitiv tilgang. Det er jo også tankevækkende at man falder på halen over at små vuggebørn på under 5 minutter kan finde ud af at styre en tablet. Hvorfor så påtvinge at det skal starte så tidligt. Det tager garanteret et skole barn omkring 10 sekunder at forstå logikken i en tablet. Jeg vil dog opfordre alle pædagoger til at forholde sig til it. Lær at bruge dem kreative og oplysende bagefter kan du frit præsentere det for børnene og drage dem med i it`s forunderlige verden. Jeg nyder it og de mange muligheder det åbne f.eks. geocashing hvor natur, mennesker og teknik - pokemon go er et andet program der på samme måde "større" børn ud fra værelserne og ud i naturn.

Børn har brug for autentiske og engageret voksne.


Gæst

#7

2016-08-22 12:56

Jeg vil bevare min frihed til selv at vælge hvad jeg mener er bedst for mit barn.
Casper Larsen

#8

2016-08-22 13:01

Den IT der er til rådighed i dag, er dybt forældet om 15 år. Der er derfor ingen grund til at introducere denne IT for børn i hverken vuggestue eller børnehave. Lad forældrene bestemme - det er derfor vi vælge den ene eller anden institution for vores børn - far til to børn i Steinerbørnehave og Steinerskole.


Gæst

#9

2016-08-22 13:42

Kære alle, dette er en vigtig ting at forholde sig til. Vil vi have medindflydelse på vores børns liv i daginstitutioner og sikre en barndom hvor sociale kompetancer er i fokus må vi være med til at udsætte IT indflydelsen indtil barnet selv kan forholde sig til det. Det er vigtigt at du forholder dig til det ellers bliver det bare trukket ned over dit barns hoved uden din indflydelse.
venligst Helle Heckmann

Gæst

#10

2016-08-22 14:20

Den giver mening alene i relation til børns fornuftige udvikling.

Gæst

#11

2016-08-22 14:49

En anden vigtig pointe er, at det endnu ikke er bevist, at mobilstråling IKKE skader de smås hjerner. Tvært i mod er der efterhånden masser af evidens for, at det skader os alle og særligt hjerner i voksealderen. Det er hasard med vores fremtid at udstyre alle børn med tablets!

Gæst

#12

2016-08-22 15:13

Jeg ser forskellige bekymringsvækkende symptomer hos mange børn: afhængighed af elektronik, agressivitet, hvis de bliver nægtet/begrænset i at spille, træthed, manglende initiativkraft. Jeg undrer mig over, at myndighederne ikke tager undersøgelser alvorligt, der viser, at indlæring er dårligere når den sker via elektroniske medier.

Gæst

#13

2016-08-22 15:26

Vil Løkke og sine neocons gerne skabe et land af zombies ?

Gæst

#14

2016-08-22 16:18

fordi jeg er enig

Gæst

#15

2016-08-22 17:37

Jeg finder det meget vigtigt, at vi ikke overtager samfundets IT ens besnærende bånd, at mennesket kan have sin fulde frihed.

Gæst

#16

2016-08-22 18:10

Hvorfor er denne underskrift ikke kommet ud før??? Så man har mulighed for at sprede den og sende den rundt til alle man kender!

Gæst

#17

2016-08-22 18:33

Fordi digitalisering også er overvågning (ind/ud check osv) af os familier.
It er absolut ikke en nødvendighed for vuggestue og børnehavebørn -tvært om er det hæmmende i alle kontekster, for et almindeligt fungerende barn, at pacificeres bag en skærm.
Berith Zenia Fagergaard

#18 Godt initiativ

2016-08-22 19:28

Hej alle

Super godt tiltag


Vi er 2 forældre der har taget initiativ til at lave en facebook gruppe, der hedder:
Brug af skadelig trådløs teknologi på skoler og i institutioner.. Interessen vokser og er stærkt stigende.

Lige nu er vi over 800 medlemmer.

Vi har defor lavet en "ikke samtykke-erklæring, der omhandler at vi ikke tillader at vores børn gør brug af trådløs teknologi, men at der skal være kabel tilsluttet.

I denne gruppe prøver vi endvidere at mobiliserer os,  skabe dialog,-så vi kan gøre brug af hiannden.

Det er vores opfattelse at det er op ad bakke når vi står alene.

Det er muligt at melde sig ind i gruppen, og frit kunne downloade både "ikke samtykke er klæring" samt andet relevant materiale.

På vegne af gruppen.

Briug af skadelig trådløs teknologi på skoler og i institutioner

Mads Wedel-Ibsen

og

Berith Zenia Fagergaard

mbp

#19

2016-08-22 21:05

"Månens forbindelse med de første 7 år kan ses i sammenhæng med barnets totale afhængighed af moderen, for det første hvad angår det fysiske legemes fødsel overhovedet, men dernæst den æteriske.

Det er afhængigt af moderen for alle dets vitale funktioner, og det viser Månens spejlende bevidstheds egenskab. Allerede her viser Saturn sig med sine forhærdende kræfter i det skellettet må dannes for at støtte den oprejsende bevægelse. 

Her er det jo vigtigt at Saturn, som signifikator for faderen, sætter de grænser som barnet ikke selv kender. En forudsætning for den selvansvarlighed der igen forudsætter Jeg’ets senere vækst igennem bevidsthedssjælen, der netop viser sig gennem Saturn og  Månen. 

Merkurs periode mellem 7 og 14 år, viser sig ved tandskiftet omkring de syv, barnet står på en måde færdigt fysisk, i den forstand at der er en art ballance eller harmoni  mellem hoved og lemmer, men her frigøres så det æteriske legeme, og vækstkræfterne tager ved barnet der snart har for store fødder, mangler tænder, får nye, vokser ud af tøjet med en hast der kan være svær at følge, spiser som et tærskeværk og hvis man skal henføre en livsperiode på stofskifte-lemmesystemet, så må det være denne.

Børnene dyrker deres krops vækst som den verdensskabelses visdom den er. De kan ikke sidde stille ret længe ad gangen. Bevægelse og sport af enhver art, alt efter gemyttet, men på Merkurs bevægeligheds præmisser selvom den voldsomme vækst er udpræget Jupiteragtig.

Jupiters tankebevægelse er helt eller forholdsvis subjektiv, ligesom Jupiters pionerånd er særdeles barnlig. Merkurs traditionelt opfattede bevægelighed, barnlighed og uskyld, går i hånd med Jupiters verdensvisdoms formdannende kræfter.

 Barnligheden, der også er så tydelig i denne periode, hvor æterlegemets formkræfter udfolder sig, skal helst ikke forstyrres af for meget bevidstansvarligt saturnsk hjernearbejde, da de tørre forstandskræfter virker som en dræbende dødsproces der kan hæmme organdannelsen. 

Mange har oplevet når noget absolut guddommeligt pludselig forlader barnet ved 9 år og 4 mdr. R Steiner kalder det udrivelsen fra paradiset. 

Det er når det angeloi eller englevæsen der er tilknyttet hvert enkelt menneske, som en beskyttende ånd, forlader barnet. Det sker ved den første Måneknudepassage.

I tiden op til denne kan man hvis man ellers er opmærksom, opleve englevæsenet i barnet. 

For at illustrere dette vil jeg kort fortælle om en egen oplevelse med en af mine døtre, fra tiden før den første måneknude. Jeg sad en aften efter barnets sengetid fordybet og indspundet i tanker, ja sådan rigtig dræbende tørre abstrakte forstandskræfter, vel vidende at den lille pige forventede min deltagelse i hendes indsovning. Jeg kæmpede for at slippe ud af mine tankers kvælende tag, uden held, da det pludselig lød fra soveværelset: Skal du ikke snart have fejet det spindelvæv ned fra loftet? Hvilket spind fra hvilket loft ? Jeg kluk lo, og var ikke i tvivl om hentydningen. "

 

ovenstående er skrevet af Svend Metling http://www.astrosofi.dk/hvordan_kan_vi_2.html

 

mvh

mbp


Gæst

#20

2016-08-22 21:12

De færreste er klar over de tusindevis af forskningsresultater, som viser skadelige effekter ved RF/EMF. Enhver, med ansvar for børn ift indføring af it, bør læse Europarådets Resolution fra 2011, der er baseret på netop den omfattende forskning. Som Sundhedsstyrelsen afviser!
Her dansk udgave: http://ehsf.dk/dokumenter/Resolution-1815-og-rapport-dansk.pdf

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-08-22 21:23



Gæst

#22

2016-08-23 02:08

Jeg underskrev dette fordi skærme ændrer børnenes adfærd og gør dem "afhængige" så at sige. De burde have et sted hvor de slet ikke er tilgængelige siden de højst sandsynligt har det i hjemmet.

Gæst

#23

2016-08-23 06:03

Fordi det er tåbelighed ud over alle grænserat indføre it i daginstitutioner. Endnu et eksempel på at landets ledere lader sig påvirke af merkantile interesser med deres lobbyvirksomhed. Som det netop er nævnt; dem som har udviklet elektronikken har været dem som har kunnet lege i det fri, klatre i træer, været "innovative" med hensyn til selv at opfinde lege og lave legetøj osv. osv. Selv er jeg årgang 1947, 7 års skolegang, er fuld fortrolig med min pc. internet, diverse programmer osv.
Med venlig hilsen Steen Bo Jensen
IT-Professionel ;-)

#24

2016-08-23 06:20

Der er mange gode velmenende argumenter for ikke at lade børn bruge iPads i instutionerne.
Jeg mener den væsentligste er at iPad er et produkt og ikke en teknologi.
Hvis man skal tale om at introducere en teknologi skulle det være tabletpc'er (iPads, Android, Windows etc)

Nederst vil jeg argumentere for hvofor vi skal droppe invisteringerne i IT teknologi til børnehaver og vuggestuer, først lige lidt historie.

Teknologiens udvikling over tid.
ca 1975 skabte MITS computeren Altair 8800 - den første Personlige computer.
ca 1980 introducerede IBM masseproduceret Personlig computer.
ca 1990'erne kom Internette i en version hvor man kunne tilgå det fra PC'en
ca 1990 kom Apple med deres første reelle bærbare pc
ca 1993 kom Apple med deres første tablet
ca 2010 kom ipads på markedet

Hele computer teknologien er altså ca 40 år gammel og har kun været hver mands eje i ca 20 år
Ipads er i dag ret udbredt hvilket er fint men det er et marked der er ganske får år gammelt.

Der kommer med al sandsynlighed nye smarter og mere integrerede løsninger til og om få år vil vi trække på smilebåndet over den store plade til vildt mange penge som alle gik så meget op i at have.
Lige som vi i dag tænker tilbage på VHS, Compact Disk og trådløse fastnet telefoner. alle ting der er opstået og forsvindet indenfor en generation.


Hvorfor skal vi ikke introducere IT Teknologi i instutionerne?
Det er ganske unødvendigt - de teknologier vi ser idag er totalt forandrede om 10 år.De ting vi skal lære i børnehaver og vuggestuer er grundlæggende færdigheder som at gå, tale, omgåes hinanden og andre, modtage og give kærligehed. udforske verden naturen og finde ud af at sand smager mærkeligt og at sne kun smager godt når det er hvidt etc etc.
Alt det skal vi lære vores små børn. Hvis de så også hjemme lærer lidt om hvad en telefon er og hvad en computer er så er det fint nok - men det er ikke et behov barnet har - det er et behov vi som voksne skaber.

Brug i stedet de store summer af penge fra IT til at øge de pædagogiske resourcer så børnene kan komme på tur, blive trøstet, hoppe og danse med en voksen der faktisk gider dem og har tid og overskud til dem.

Data-sikkerheds professionel :-)

#25 Re:

2016-08-23 07:26

#24: IT-Professionel ;-) -  

Der er vel også en god grund til at mange af toplederne i de største IT-virksomheder (Apple, Google, m.fl.) i Silicon Valley sender deres børn i institutioner, der er IT-fri, hvor børnene får næret deres kreativitet, fantasi og sociale egenskaber gennem leg, natur og sammenvær med andre børn - og ikke fra skærme.

Disse topledere er, ligesom os andre over 40 år, vokset op uden IT og har erkendt at deres egen kreativitet og iværksætterevner ikke er blevet skabt gennem tidlig brug af computere / tablets / smartphones, m.v., men netop gennem fri leg og tillidsfyldt opdragelse, med nærvær fra voksne.