Nej tak til tvungen fjernvarme i Horsens

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til tvungen fjernvarme i Horsens.

Hanne L H
Gæst

#76 Tvungen fjernvarme?

2015-11-10 12:30

Udbygning af fjernvarme- det forlyder at der nu er for lidt affald i fyringssæsonen-så må det se sort ud ift affaldssorteringen- der skal så fyres m "biomasse"= træ,som skal fældes og køres/sejles hertil---hvordan rimer det, i en tid hvor man taler om stort behov for skovrejsning? Dårligt for co2 regnskabet må det være---og dertil uambitiøst og dyrt- tror man kan få en del varmepumper for de penge.  H L Heitmann


Gæst

#77 Re:

2015-11-11 07:18

#22: -  

 Jeg er fuldstændig enig!


Gæst

#78

2015-11-11 12:43

Skrev under fordi, jeg har anskaffet nyt gasfyr i 2014 og er imod den form for tvang. Det bør være frivilligt, hvilken for for opvarmning af boligen, man ønsker at benytte sig af! Det ender vel også med vi alle skal tage tog og bus, i stedet vores biler.
Troels

#79

2015-11-11 13:36

Jeg har næsten ny gasfyr og går ikke ind for tvang. Fjernvarmen i Horsens kan jo bare sætte den pris de vil når alle har det. Vi skal væk fra det monopol. Vi vil selv bestemme
Mvh Troels

Gæst

#80

2015-11-11 18:36

Vi bor i et land, der bryster sig med at være et demokrati!
Hvor meget demokrati er der lige i at påtvinge sin kommunes borger en varmekilde, der sætter den enkelte borger helt ufrivilligt i store udgifter?!
Måske skal vi, mens tid er, og hvis det overhovedet er muligt at sælge sit hus, flytte ud af kommunen?!

Gæst

#81

2015-11-12 06:40

vi har lige fået nyt naturgasfyr

Gæst

#82

2015-11-12 07:19

Jeg står over for at skifte mit 16 år gamle gasfyr ud til en pris mellem 35.000 og 40.000,-.
Yder mere har man ofret enorme summer på ned gravning af gasledninger og dyre tilslutninger.
Vi skulle tilslutte os naturgas med begrundelsen, at det var bedre for miljøet.
Med så store beslutninger burde man på demokratisk vi spørge De berørte borger, da det er for mange er en stor økonomisk belastning.

Gæst

#83

2015-11-12 13:31

Jeg fik nyt naturgasfyr for 5 år siden, så det vil være forkert, at skulle tvinges til en ny stor udgift.

Særlig svært som pensionist og enlig!!


Gæst

#84

2015-11-12 16:03

Opvarmer i dag vores hus med naturgas for i alt 8500 kr. Så et skift til fjernvarme kan ikke forrente tilslutnings omkostningerne og de oplyste besparelser er urealistiske.

Gæst

#85

2015-11-12 18:41

Jeg går ikke ind for tvang.

Gæst

#86

2015-11-13 09:13

Diktatorisk !

Gæst

#87

2015-11-13 12:47

Hvis vi i Danmark seriøst mener at vi er innovative og kloge, så giver dette projekt ingen mening...!!

Den teknologiske udvikling er allerede kommet så langt, at vi slet ikke burde overveje denne form for fjernvarme.

Meget tyder på at EL og biogas er fremtiden, så hvad er mere oplagt end at benytte dette i fremtiden?

Lad os se på hvad vi allerede ved:

Gasfyr - De fleste husstade har i dag gasfyr, kunne disse evt. omstilles til biogas?

Vindmøller - Vi har i dag etableret store vindmølle parker, disse producerer til tider så meget strøm at de enten lukkes ned eller strømmen sælges til vores nabolande til foræringspris, nogle gange betaler vi endda for at komme af med strømmen. Kunne vi i stedet bruge denne overskudsproduktion til opvarmning af vores huse? 

Infrastruktur - Vi har allerede et etableret EL- og GAS forsyningsnet.

Computer/INET - Computere koblet på internettet kan bruges til intelligente løsninger.

Biogas - Der etableres i disse tider flere og flere anlæg over hele landet.

Løsningsforslag:

Vi beholder gasfyrene, der over tid evt. skal om justeres til biogas. Gasfyret/varmtvandsbeholderen udstyres med en EL-varmer og computerstyringer der er koblet til EL-nettet, når der så registreres en overproduktion af EL fra vindmøller, solceller etc. skifter styringen over fra gas- til el varme.

Fordele:

- Størstedelen af infrastrukturen er allerede etableret - Hele byen skal ikke graves op.

- Langt bedre udnyttelse af vores vindmøller - Strømmen foræres ikke væk.

- Billig løsning for husstanden - Indkørsel, have & osv. skal ikke graves op. Eksisterende varme installationer skal blot have monteret en ny styring.

Hvorfor Horsens kommune har så travlt med at gennemtvinge deres fjernvarmeplan, kan jeg simpelthen ikke begribe. Ja, regeringen har sagt at vi skal være uafhængige af fossilebrændstoffer, men der er altså årti til denne deadline, mon ikke der er udviklet løsninger der er grønnere inden da.

At bruge knap 1 milliard kroner på projektet, vil jeg ligefrem kalde økonomisk uforsvarligt, det kommer aldrig til at betale sig hjem. Dertil skal hver husstand bruge ca. kr. 50.000,- på konverteringen til fjernvarme. Med 10.000 hustande løber dette beløb op i kr. 500.000.000,- Total kommer fjernvarme brugerne til at stå med en udgift på ca. kr. 1.500.000.000,-

 

 

 

 

 

 


Gæst

#88

2015-11-13 14:11

Vi blev tvunget til at gå over til gas eller ligger en ny olietank ned i 2012, da den var forældet i 2012, de burde havde fortalt os at der ville komme fjervarme i 2018 så vi ikke skulle investerer 60.000,00 kr. i ny gasfyr. Men de kunne have forlænget vores olietank til 2018 , så vi ikke havde behøvet at skule installeret noget som helst , men var så tvunget til at tage fjernvarme år 2018.

Gæst

#89

2015-11-13 15:37

Det er tåbeligt at blive tvunget til at få fjernvarme i nyt hus. Med meget lavt forbrug. Det er tvungen ekstra skat

Gæst

#90

2015-11-14 08:44

For det første har jeg et nyt gasanlæg, og for det andet er jeg sikker på at det bliver meget dyrere end det jeg bruger nu. Desuden er jeg modstander af at få trukket sådanne beslutninger ned over hovedet.

Gæst

#91

2015-11-14 08:46

For det første kommer kommunens prissætning ikke til at holde, det bliver betydeligt dyrere. Og hvorfor skal et godt og velfungerende gasfyr kasseres, spild af resurser bare fordi kommunen skal have økonomi i forbrændingsanlægget. En anden måde at trække penge ud af folks lommer (skjult beskatning).

Gæst

#92

2015-11-14 11:34

Det er fordi at jeg har et næsten nyt gasfyr, som virker fint og den opvarmer 150 m2 for ca 10.000 kr pr år. Hvis vi skal have fjernvarme kommer der en ny en-gangs udgift på ca 50.000 for tilslutning + nyt fyr, og indkørsel på ca samme udgift 50.000 kr til fliser som også næsten er lagt ialt en ekstra udgift på ca 100.000 kr. Derudover frygter jeg også at selve opvarmnings udgiften stiger, så vi skal betale mere end 10.000 kr pr år for varme.

Gæst

#93

2015-11-14 11:35

I stedet for tvang burde pris være så attraktiv at ingen kunne sige nej.

Gæst

#94

2015-11-14 22:59

har meget imod at det er tvungen, da jeg ikke er interesseret.

Gæst

#95

2015-11-15 10:15

Er imod tvang


Gæst

#96

2015-11-15 11:34

Har for tre år siden konverteret fra oliefyr til gasfyr.
Et skift af fyringsform bør være frivilligt.
Kim Ginnerup

#97

2015-11-15 11:34

Jeg har intet i mod man vedtager nye planer.
Men det er måden, det bliver eksekveret på, som minder om diktatur. Jeg ikke bryder mig om.
At vi så sidste år indkøbte nyt gasfyr gør nok ikke sagen bedre.
Jeg tror simpelthen ikke på at det resourcemæssigt er bedre, at smide nye og meget effektive gasfyr ud til fordel for en fjernvarme løsning. Med de tal der er blevet oplyst, vil det blive dobbelt så dyrt at få vand og varme i vores hus.
Der er en indkøringsperiode, men man skal stadig betale til driften af varmeværket selv om man ikke er med.
Jeg har dem lidt mistænkt for at de ikke kan få det til at rende rundt, hvis man ikke tvangstilmelder alle.
I min optik betyder det blot at planen er en ommer.
Man får ikke en indkøringsrabat, hvis man ikke melder sig til med det samme. Med de tal som er fremme, så ser det ud til, det er totalt set er billigere at vente end at gå med fra starten. Det i sig selv er jo paradoksalt.
Hvad med varmepumper i følge min vvs mand, så vil det være billigere end det man foreslår nu.
Skal vi have fjernvarme, så lad det ske efterhånden som de eksisterende løsninger skal skiftes. Lav en plan for området, som siger at ved udskiftning og nybyggeri er den eneste mulige opvarmingskilde fjernvarme.

og helt ærligt 50.000 for at få fjernvarme. Det er da helt ude i hegnet. Hvem er er det som skal have penge under bordet, siden man kan komme op med så absurde priser. Vi taler om udskiftning i tusindvis af hustande. Så burde man da kunne forhandle en noget skarpere pris. Det kan selvfølgelig være man har fået en skarp pris, men at der er andre som skummer rabatterne. 

Hvis man lige har købt nyt fyr og så skal betale 50.000 oven plus en renovering at af det rum som anlægget står i!
Regn det om i beskattede kroner, så taler vi om en investering for nogle mennesker på over en halv årsløn.

Var der nogle som snakkede om diktatur, dummebøder og rockermentalitet.

PDV9

#98 ENEVÆLDET ER GENOPSTÅET I HORSENS

2015-11-15 13:07

Lars Goldschmidt er formand for Horsens Kraftvarmenværk (HKV). Bestyrelsen består desuden af Thorkild Steen Sørensen, Jørgen Pommerencke, Niels Karl Grønlund, Jens Glavind, Jannik Haahr Antonsen samt BORGMESTER PETER SØRENSEN.

Og FØJ HVOR DET STINKER AF EGEN INTERESSE OG PAMPERI, når borgmester Peter Sørensen sidder i bestyrelsen for et foretagne som i den grad vil trække fordyrende fjernvarme ned over borgerne... Jeg håber i den grad at Horsens kommunes borger snart vågner op, inden det er for sent...

Borgmesteren sidder med 2 kasketter på i den her sag og trækker i magthaverens tråde....

Vi borger er aldrig blevet hørt i den beslutning. Man har ikke informeret os om projektet på en forståelig måde. Har - tror jeg - bevist valgt at ligge uoverskuelige og svært forståelige rapporter frem, som de (politikkerne) viste at borgerne ikke kunne forstå alligevel, som den eneste info i procesen frem tll deres beslutning om tvungen tilslutningspligt i byrådet.  

Men det skal IKKE lykkedes for dem.... Det er vores penge der alene kommer til at betale "gildet" og det galmatias. 

Og når deres tal tilmeld er FYLDT med fejl og misinformation, så gør det  det ikke bedre. 


Gæst

#99

2015-11-15 16:19

Fordi jeg synes det skal være frivillig om man vil have fjernvarme, har selv købt en varmepumpe.


Gæst

#100

2015-11-15 16:27

Fordi,at alternetiv energi vinder mere og mere frem,og det er meget dyrt at fravælge fjernvarme på et senere tidspunk.Jeg kan ikke lide at det er påtvungen,og jeg tror ikke på priserne på fjernvarme. Franf Pedersen.