Nej tak til tvungen fjernvarme i Horsens

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til tvungen fjernvarme i Horsens.


Gæst

#26

2015-11-02 21:33

Fordi vi reelt ikke har et valg. Fordi kommunen/regeringen nu også vil bestemme hvad vi skal bruge vores penge til...efter vi har betalt skatter og afgifter.

Gæst

#27

2015-11-03 07:27

Dette er ikke andet et stort beskæftigelses projekt - der kun kommer entreprenører, VVSer og ansatte ved Horsens fjernvarme til gavn. Vi borgere skal så døje med urimelige høje tilslutningsafgifter, der ovenikøbet bliver beregnet ud fra antal kvadratmeter bolig, det er da helt uhørt. Hvorfor skal et 200 m2 hus betale ca. kr. 5000,- om året i tilslutningsafgift når et 100 m2 kun skal betale kr. 2500,-
Dette projekt giver simpelthen ingen mening.
Mikael Bjerremand

#28

2015-11-03 10:13

Jeg har for mange år siden haft fjernvarme fra Dagnæs bækkelund varmeværk, det var det dyreste varme i hele danmark på det tidspunkt. jeg har i dag naturgas og er mere end tilfreds med det, ( nyt fyr December 2014 )

Jeg syntes det er noget forbandet svineri at man vil prøve at trække extra udgifter ned over ørene på borgerne i Horsens kommune. Jeg vil æde min gamle hat på at det bliver dobbelt så dyr at fyre med , end naturgas,


Gæst

#29 Re: ++++

2015-11-03 11:54

#24: Heinrich Hussmann -  

 Super fedt detaljeret indslag !! Er vvs og energimontør og min totale regning nu årligt er ca 12 -13.000 for gas for 226 m2. . Havde planer om at bringe den yderligere ned med varmepumpe til udelukkende varme kredsen hvor gas kedlen kun skulle varme min v.v beholder op. Ud over det har jeg installere nilan comfort på mit loft til passiv varmegenvending gennem min brændeovn ... så den er da helt hen i vejret denne plan !!! Og mange mennesker kan simpelhen heller ikke bære indnu et økonomisk tab som dette ville indføre!! Mvh henrik


Gæst

#30

2015-11-03 13:08

Er lige flyttet i nyt hus med gasfyr.

Gæst

#31

2015-11-03 17:52

Fordi jeg er imod tvang.

Gæst

#32

2015-11-03 22:24

Fordi vi byggede hus for ni mdr siden, og ifølge lokalplan skulle vi ha naturgas, så, gasfyret er kun ni mdr gammelt! Kommunen burde have informeret/rådgivet os dengang, at der skulle være fjernvarme!!!

Gæst

#33

2015-11-04 11:21

1: Det er miljømæssigt ikke den bedste løsning både pga. varmespild i rørene og affaldsafbrænding med importeret affald.
2: Gasnettet er klar til brug af biogas der miljømæssigt er meget bedre
3: Det er væsentlig dyrere løsning for mig
4: Tvang og monopol afskaffede vi for mange år siden i Danmark.

Gæst

#34

2015-11-04 13:01

Jeg er imod at tvinge borgerne til fjernvarme

Gæst

#35

2015-11-04 14:34

Jeg tror ikke på de økonomiske beregninger, det bliver garanteret meget dyrere.
Vanvittigt at det skal ud i alle omegnsbyerne, hele Horsens kommune skal jo mere eller mindre graves op.

Gæst

#36

2015-11-04 15:35

Det er fulkommen galematias, at det skal dække så stort et område.
Svend Erik Mortensen
Gæst

#37

2015-11-04 15:55

Vi har et 2 år gammelt naturgasfyr samt luft til luft varmepumpe. Sidste år brugte vi ca. 850 m3 naturgas. Huset er 122 m2. Fast afgift til Dong er kr. 525,-/år. Fast afgift/målerleje til fjernvarme ca. kr.3.500-4.000/år, hvilket omregnet (med et lille forbrug) vil give en meget høj MWh-pris. ALTSÅ dyrere varme. Mht. byttebørs af nyere gasfyr er det varm luft, da der jo vil komme rigtigt mange gasfyr til salg. Fjernvarmen kommer i Torsted i 2018, 17 år før udfasning af naturgas, HVIS det bliver udfaset i 2035. Hvorfor kun rabat på indskud til fjernvarme i etableringsåret. Helt urimeligt med den korte frist især set i vores område (Torsted). Mon ikke købet af Horsens Kraftvarmeværk spiller ind, da der nok er brug for flere forbruger for at forrente denne investering også set i sammenhæng med den noget turbulente sammenlægning af Horsens Varmeværk og Dagnæs Varmeværk. Men det er åbenbart blevet helt normalt for byrådet at tromle beslutninger igennem. Se bare på den korte høringsfasen (hen over sommerferien).


Gæst

#38

2015-11-04 16:41

Fordi er fuldstændig urimeligt - at man tvinges til at betale for fjernvarme, selvom man stadig er gasbruger. Dvs at man tvinger borgerne i Horsens til at betale for en vare- som man ikke får og hvem siger - at fjernvarmen er den rigtige energiklide - når man kommer frem til 2035 - inden det finder man helt sikkert ud af - at fjernvarme ikke er sagen - så har man brugt 1 mia for at grave 250 km af byens gader op - de ser skrækkeligt nok ud allerede.
Vi burde jo oprette et kommunalt parti - Der siger Nej tak til tvungen fjernvarme og tvang til vilde renovationsplaner

Gæst

#39

2015-11-04 17:26

Fordi jeg i juni 2015, har været nød til at skifte mit gasfyr, så ville da være rigtig ked af, at skulle betale for at få fjernvarme, inden jeg har fået noget ud af mit nye fyr.
Per Jeppesen
Gæst

#40

2015-11-04 18:20

De økonomiske beregninger der dannet grundlaget for byrådets beslutning, er ikke realistiske, byrådet burde have gennemgået beregningerne med mere kritiske øjne og have afventet de alternative løsninger på opvarmning fremtiden vil byde på.
Naturgassen skal først være udfaset inden 2035, men der kunne jo i mellem nemt komme andre opvarmnings former i spil, der kunne være mere rentable. Horsens byråd har med deres beslutning udelukket, at byen kan deltage i denne proces.

Husodde

#41

2015-11-04 18:25

Jeg tror ikke en døjt på beregningerne - og har forøvrigt lige købt nyt gasfyr i 2015. Ser intet behov for at ændre på det. Er Per Løkken virkelig den eneste der har modet til at gå imod? Har ikke stemt på ham tidligere, men det huskes til næste kommunalvalg.


Gæst

#42

2015-11-04 18:52

Husk at hvis i køber en varmepumpe eller Pillefyr er i automatisk fritagert for at få fjermvarmen! Det kan godt betale sig!

Gæst

#43

2015-11-04 18:56

Fordi ting som dette burde være eget valg!

Gæst

#44 Re:

2015-11-04 18:57

#20: Anders Franck -  

 I er automatisk fritaget for at få fjernvarmen, da i har en varmepumpe :)


Gæst

#45

2015-11-04 20:38

Flyttede i nyopført rækkehus for to år siden. Nyt gasfyr og lavenergi bolig - jeg kan ikke se nogen fordel i at få fjernvarme.

Gæst

#46

2015-11-04 21:37

Fordi jeg er godt tilfreds med gas og har et næsten nyt fyr så en ændring vil betyde en ekstraudgift for mig

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-11-04 21:47



Gæst

#48

2015-11-05 08:53

Forestiller mig ikke, at jeg kan fyre billigere med fjernvarme end med gas.

Det skulle absolut være gas i 80'erne, og så lader det til, at det bliver dyrt at få fjernvarme, både tilslutning samt ændringer i eget hus fra nyere naturgasfyr til tilslutning til fjernvarmesystemet.

Inkluderer tilslutnings bidraget så også fjernvarmerør ude fra vejen ind til boligen, hvor gasfyret har været tidligere?

VVS pris på ca. 20.000 kr omfatter vel kun det, der skal ændres inde i boligen?

Hvad så med at få hugget hul i sokkel samt genetablering af områder/alt, hvor fjernvarmerørene bliver ført fra vej ind til bygningen, skal vi betale ekstra for dette?

Når man nu har installeret et nyere naturgasfyr, er der så andre, der eventuelt kan genanvende dette tidligere gode naturgasfyr?

Og vil man ikke også komme til at tabe en del penge på denne tidligere gode installation?

Skal der fortsat hentes skrald fra England?
Det koster vel både unødvendig energi samt forurening at få det transporteret til Horsens fra UK!

Skal fjernvarmen så kun være i Horsens?

I Vejle, Kolding, Fredericia og Middelfart blev der da udført et fælles fjernvarmesystem - TVIS - ultimo 1980, men nu er det under TRE-FOR i Kolding.

Ville det være en god ide, om der kom andre byer i nærheden af Horsens med i et fælles fjernvarme system?

Tror fortsat ikke, at jeg kan fyre billigere end ca 9.000 kr/år i et "gammelt" hus fra 1986.

Morten H

#49 Nej tak!

2015-11-05 11:23

Da jeg undersøgte om de havde planer om fjernvarme for 3 år siden kunne jeg ikke få et ordentligt svar og jeg investerede derfor i et splinternyt Geminox fyr. Hvis jeg skulle investere anderledes, blev det solceller og luft til vand varmepumpe. Aldrig fjernvarme. Det er en forfærdelig idé.

 


Gæst

#50

2015-11-05 13:15

Er tilhænger af det frie valg