Nej til udlevering af dine helbredsdata uden samtykke

Nej til udlevering af dine helbredsdata uden samtykke / Beskeder / På Onsdag 8. april afgør Folketinget om DAMD med de ulovlige data skal i Rigsarkivet! / Kommentarer


Gæst

#1

2015-04-06 09:25

Kære alle. Denne sag er ganske rigtigt vigtig, blot er der en anden og endnu større skandale, idet DAMD-oplysningerne trods alt er forseglet i over 100 år, hvis det kommer i Rigsarkivet. Den endnu større skandale er, at Statens Seruminstitut i årevis har videregivet danskeres helbredsdata til blandt andet private virksomheder uden vores samtykke.


Gæst

#2

2015-04-06 09:30

Ang. min kommentar før: Har nogen lyst og overskud til at kaste kræfter ind i den sag? Læs mere på nyhederne.tv2.dk (artiklen 'SSI om sundhedsdata: Vi godkender ikke alle ansøgninger' 31. marts 2015). Af uransagelige tekniske grunde kan jeg ikke oploade selve linket, derfor må man selv lige søge det via søgemaskine eller tv2-sitet - V.h. Magnus Falko


Gæst

#3

2015-04-06 11:56

Jeg har modtaget diverse svar, hvoraf især det fra Enhedslisten kommer bag på mig. Kort fortalt mener de, at ved at bevare data i Rigsarkivet, skaber man dokumentation for at staten har begået en ulovlighed. På linje med eksvis registreringen af jøderne og af kommunisterne.

Hvordan deres logik mener, at der derudover også skal tillades at give forskere adgang efter 120 år og for offentligheden efter yderligere 110 år forstår jeg ikke.

Faktisk så i min logik er det vel nok at tilføje et notat at der er begået en ulovlighed ala xxx og derfor har man valgt at slette samtlige data. Hvorfor der skal være data og hvorfor de skal være tilgængelig, uanset tidshorisonten, kan jeg ikke se nogle grund til.

Gæst

#4

2016-07-18 12:18

Folks medicinforbrug fortæller ikke nødvendigvis noget om deres sundhedstilstand og evt sygdomme. Alle de børn, unge og voksne, som er påtvunget medicin, mod deres ønske, behov og vilje, har endnu ingen rettigheder. Det er et meget alvorligere problem. Tager du medicin, frivilligt, er der ingen grund til at skamme sig, eller forsøge at skjule det for andre mennesker. Wå gør du det jo fordi du tror eller håber eller ved at det hjælper dig.
shs

#5 Re:

2016-07-18 12:29

#1: -  

 Ja det er dybt forkasteligt at der ikke længere findes fortrolighed mellem sundhedsansatte og borgere.

Tillid er det aller vigtigste issue, hvis en klient har behov for en fortrolig. Og alene det at sætte ord på sine tanker og bekymringer, kan være helbredende.....det er psykologi for begyndere !

Men der er majoriteten af statsforvaltere ikke idag. For da ville vi ikke have så meget begrænsende lovgivning i Dk.

For 20 år siden havde vi en masse alternative behandlere, som var med til at skabe absolut fortrolighed, og en tilstand hvor heling kan ske, uden at bringe folk ud på kanten, helbredsmæssigt eller økonomisk og socialt.

Idag slæbes ikke- psykisk syge og andre gennem et sundhedssystem, og oplever sig mere sygeliggjorte end det er muligt at være for de pågældende. Almindelig sund fornuft er erstattet at dyr uvirksom medicin og lange ufrivillige hospitalsophold. Og tid og kærlig interesse erstattet af magtmisbrug og hastværk.....men nogle tjener mange penge på den form for behandlingstilbud\tvang, andre nok til at leve og forsørge familien.

Problemet er at flertallet ikke kan finde andre måpder at tjene penge på til livets opretholdelse, og derfor ikke har motivationen til personlig udvikling, til glæde og gavn for dem selv og borgerne........det gælder for så vidt også politikerne, som efterhånden virker som en stor skoleklasse på teltlejr.....