Bornholms Behandlingscenter FONTANA

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bornholms Behandlingscenter FONTANA.


Gæst

#1

2014-08-18 13:02

Bevar fontana

Gæst

#2

2014-08-18 14:04

Sygdommen er så kraftfuld at hjælpen skal være til rådighed når behovet er der, og Fontana er til rådighed når der er behov.

Gæst

#3

2014-08-18 16:12

Hvis ikke Fontana, hvad så?
Hvis ikke Fontana, hvem så?

Gæst

#4

2014-08-18 18:05

Jeg synes det er fint med denne underskriftindsamling, jeg skriver gerne under selvom jeg bor langt fra Bornholm, hvor jeg kender en der har fået hjælp af Fontana,
Hvis ikke han havde fået hjælp af Fontana, tror jeg både arbejde og ægteskab var røget.
Men typisk at det skal spares på de svageste, og hvor jeg virkelig mener at pengene gør en positiv forskel.
Gæst

#5 Bevar Fontana

2014-08-18 18:25

Fontana har i den grad været med til, at forandre mit liv og derfor støtter jeg denne underskriftindsamling. Uden Fontana havde jeg ikke været den jeg er i dag.


Gæst

#6

2014-08-19 01:40

Jeg har selv været i behandling på stedet, uden dem (behandlerne) havde jeg ikke siddet her i dag, for snart at kunne fejre 7 år uden alkohol, de stod bare altid klar til at rykke ud i døgnets 24 timer til dig, hvis du skulle få problemer under behandlingen, en stor tak fra mig til behandlerne, de fortjener at behandlingsstedet FONTANA får lov til at overleve, så de kan hjælpe andre alkoholikere ind på rette spor og bidrage til samfundet igen.....Birger Nexø <3

Gæst

#7

2014-08-19 12:53

Jeg har selv være i behandling, jeg havde aldrig blevet ædrug hvis Fontana ikke havde været en behandling mulighed, har snart 8år ,har prøvet andre behandling muligheder uden held, fordi der blev ikke gået i dybest med at det er en sygdom som de gør på Fontana

Gæst

#8

2014-08-20 05:35

Dagligt undres vi, folket, over politikernes økonomiske valg. Jeg er helt med på der er et budget der skal stemme i sidste ende, - men det er min klare fornemmelse, at i, (politikere), skubber de økonomiske udfordringer foran jer, for at løse et her og nu behov/problem, UDEN at ha, jeres blik stift rettet på konsekvenserne, af jeres beslutninger. Lidt som manden der forsøger at skubbe en stor kampesten, OP AF BJERGET. I så lille et samfund som jeres smukke ø, er det nødvendigt der er et kvalitets tilbud til de mange stakkels mennesker der lider af sygdommen alkoholisme. Ja i læste rigtigt: en sygdom der ikke kan helbredes, men standes i sin udvikling, inden den truer med at ødelægge hele familier, forøge og belaste sundhedsvæsnets økonomi, eller politiets, -alene pga alkohol relaterede vold, husspetakler eller anden kriminalitet. De sidste 70 års erfaringer med denne forfærdelige sygdom, der rammer alle samfundsfag, siger tydeligt hvor vigtigt det er at det er alkoholikere der hjælper alkoholikere. Det en ædru erfarings baseret alkoholiker kan gøre for at hjælpe en aktiv alkoholiker til at blive, og forblive ædru, er en kendsgerning der er baseret på mange års erfaringer, der virker!
På Fontana bliver du ikke bare ædru. Alkoholikeren, og ikke mindst de pårørende, bliver undervist i de mekanismer der ligger til grund for alkoholisme. De bliver,klogere på sygdommes mekanismer, konsekvenser og adfærd, for såvel alkoholikeren som for det at være pårørende til en aktivt udøvende alkoholiker. Fontana besidder en viden der er uvurderlig, og som aldrig kan erstattes af kommunale tilbud, der slet ikke er gearet til denne special opgave. Selv om personalet var ædru alkoholikere, er der intet kommunalt tilbud der kan sammenlignes med det kæmpe arbejde Fontana i Rønne udføre. Et kommunalt tilbud lukker, (lad os bare sige kl 16), og om fredagen er der lukket for weekenden kl 14. Du kan få en samtale, af en times varighed, hvis du er heldig 1 gang om ugen, - ingen undervisning for hverken dig eller de pårørende. Ingen kurser, ingen oplysning af denne komplekse sygdom.
Det er præcis disse konsekvenser i som politikere skal ha' jeres blik stift rettet imod, når i overvejer at spare et, i denne sammenhæng, lille beløb ifh til de beløb i kommer til at betale, når der ikke er et KVALIFICERET sted til HELE familien, i alkohol ramte familier. Hvis i vil gøre som i plejer kære politikere, nemlig at tisse i bukserne for at få varmen, bliver det rigtigt dyrt for jer meget hurtigt. Mvh en ædru borger der på 7 år, bidrager til fællesskabet til forskel fra og drive rovdrift på min familie og på vores allesammens velfærd.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-08-23 10:24



Gæst

#10

2014-08-25 07:45

Fontana hjælper så mange mennesker. Det skal være personer der selv har været i det og ikke medarbejdere fra kommunen.

Gæst

#11

2014-08-25 15:17

MInesota-modelllen bygger på et stækere fundament end Antabus.

Derfor virker det!


Gæst

#12

2014-08-25 20:56

Minnesotamodellen er den mest effektive og det vil være katastrofalt, hvis Fontana bliver lukket. En alkoholiker kan komme i kontakt med Fontana døgnet rundt og starte i behandling, når vedkommende er motiveret, hvilket er altafgørende for at komme i gang med en behandling.

Gæst

#13

2014-08-25 21:06

Hvis det kommunale system skal yde den samme service som Fontana, er jeg sikker på at det vil indebære en budgetforøgelse og ikke en besparelse.