Holbæk Kommune spænder ben, for spejdergruppes eksistens


Gæst

#1

2014-08-15 13:03

Hjælp dem!!

Gæst

#2

2014-08-15 14:42

jeg skriver under da jeg selv er spejder i gennem 48 år
Eva

#3 Vil du uddybe?

2014-08-15 19:27

Hej Daniel,

Vil du uddybe denne formulering: "Den tredje og vigtigste grund er samarbejdsklimaet. Det er vores vurdering, at vi vil få meget vanskeligt ved at få etableret et ligeværdigt samarbejde med Borgerforeningen. Der har gennem de seneste år været talrige episoder, der desværre bekræfter os i dette."

Som borger i Mørkøv er jeg meget interesseret i at høre hvordan samarbejdet er gået skævt. Set fra sidelinjen er der et fint samarbejde i forbindelse med blandt andet Mørkøv Kræmmermarked og Julemarkedet.

Den information jeg har er at Borgerforeningen på ingen måde har intentioner om at presse spejderne ud, faktisk tværtimod. De planer der er med bygningen vil betyde bedre faciliteter for alle i byen, det være sig både spejdere, institutioner og naturligvis Borgerforeningen. At der skal være ryddet op i dele af hytten er vel naturligt, jeg husker fra min egen tid i KFUM at orden var en del af det at være spejder.

Borgerforeningen er til for borgerne i Mørkøv og omegn, dermed også for spejderne. Borgerforeningen støtter de lokale foreninger, inkl. spejderne, så der er penge til aktiviteter. 

Jeg håber at høre hvilke episoder der har været.

 

Daniel Lindegaard
Underskriftindsamleren

#4 Re: Vil du uddybe?

2014-08-15 21:26

#3: Eva - Vil du uddybe? 

Hej Eva

Jeg personlig, kan desværre ikke besvare dit spørgsmål da det er et skriv fra Gruppen selv.

Jeg har fået fortalt om nogle stykker, af epesoderne, fra begge parter og ingen af dem passer over ens med den anden part. Jeg kan ikke kunne sige hvem der siger sandheden og hvem der pynter på historien, eller om hvordan det hænger sammen.

Det er ikke for mig, at dømme, og ser heller ikke at andre skulle gøre det.

Mit mål er blot at få opmærksomhed omkring en udfordring der er mellem en af vores spejder grupper og nogle politiker.

Jeg ønsker kun at vores spejder får sig nogle gode oplevelser, venskaber, viden og erfaring de kan tage sig med i livet. Jeg ser en gruppe der kæmper med dette, men desværre skal bruge så meget energi og krudt på poltik.

Jeg gør mit for at få dette på tale og en til nu har det lykkes mig at snakke med formanden Alex fra Borgerforeningen, Morten og Søren fra Byrådet og Pia, som er Gruppe leder, omkring denne sag.


Der har været nogle gode konstroktive samtaler og vi har kommet vider i sagen. Lige nu står den på weekend, så der sker nok ikke meget mere, før på Mandag.

Hvis du ønsker svar på dit spørbsmål, så skriv til spejderdl (snabel A) gmail.com (min mail) og jeg ville videre sende det til gruppen og Alex. Så kan du få dem fra begge parter.
Men jeg ser ikke noget godt komme ud af dette, men ville forsat tilbyde at gøre dette for dig :-)

Man skal huske, peget man på andre, er der 4 finger der peger tilbage påen.

Mvh
Daniel Lindegaard, Divisions Chef - Skjalm Hvide Division.

alex christensen formand for Borgerforeningen

#5 Re: Re: Vil du uddybe?

2014-08-16 10:32

Alex Christensen, Borgerforeningen

#6 Re: Re: Vil du uddybe?

2014-08-16 11:15

#4: Daniel Lindegaard - Re: Vil du uddybe? 

 Kære Daniel og Spejdere i Mørkøv.

For det første vil jeg godt bede Daniel om at lade være med at skrive han er i dialog med Alex for Borgerforeningen, det er direkte LØGN og jeg bliver nødt til at bede om et dementi omkring dette.

Jeg bliver altså nødt til bede jer om at lade være med at lave en smædekampagne imod os og kommunen, hvor det der bliver skrevet er direkte løgn. I skriver at kommunen vil smide jer helt ud, dette passer overhovedet ikke, da både os og spejderne har fået af vide af kommunen at lige meget hvilken løsning der kommer, så vil der blive skrevet i skødet at spejderne skal være der så længe de vil.

Dette gør at hele den underskriftindsamling er bundet op på en stor løgn som vi ikke ønsker at deltage i.

Det der gør mest ondt i jeres indlæg, er en påstand om at der er samarbejdsproblemmer med os, i de 2 år jeg har været formand, har vi tværtimod inviteret spejderne til samarbejde.

Som eksempel kan jeg fortælle at da vi afholdte REN BY sidste år, gav vi spejderne både sodavand og pølser/brød som var i overskud som tak for hjælp, og ved vores julearrangement fik de lov til at  lave æbleskiver for at tjene penge til spejderne.

Ved vores kræmmermarked betaler vi for en badevogn, spejderne får alle de penge der kommer ind ved at passe den, og de tjener penge ved at lave æbleskiver på kræmmermarkedet.

Så sent som i sidste uge ringede jeg til Pia(formanden for spejderne i Mørkøv) og inviterede dem, hun sagde at det var de helt klar til, hun nævnte intet om dårligt samarbejde eller at der vil blive lavet en smædekampagne imod os.

Til sidst vil jeg gerne slå fast, BORGERFORENINGEN VIL SAMARDEJDE MED SPEJDERNE, det må åbenbart være lederne hos spejderne der ikke ønsker dette.

Der vil ikke komme flere kommentarer fra min side, jeg mener bare at folk skal kende den rigtige historie.

Hilsen Alex Christensen, Formand for Borgerforeningen.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-08-18 13:48


Daniel Lindegaard
Underskriftindsamleren

#8 Re: Re: Re: Vil du uddybe?

2014-08-18 13:51

#6: Alex Christensen, Borgerforeningen - Re: Re: Vil du uddybe? 

 Hej Alex

 

Tak for jeres side af denne sag. Det er rart at få oplyst, så mange af siderne så muligt, selv om man ikke er den part der skal afgøre noget.

Jeg undrer mig dog lidt over nogle af de ting, de skriver.
Den føreste del, beskylder du mig for at lyve, ved at jeg har sagt eller skrevet, at jeg er i dialog med jer. Dette gør jeg ikke nogle steder, jeg skriver at jeg har talt med jer, og at jeg er i dialog med nogle fra Holbæk Byråd.
Jeg forstår heller ikke hvor de får det fra, at jeg eller Alexrandre gruppe har skrevet, at gruppen bliver smidt ud af hytten. Dette har ikke været på tale fra vores side af.

Der skrives i det skriv, gruppen har skrevet; De primære grunde til, at vi anser det som en trussel mod gruppens eksistens, hvis Borgerforeningen overtager hytten er: Der er en fundamental forskel på indstillingen til, hvad en hytte/hus skal kunne og bruges til.

 

Og; Den tredje og vigtigste grund er Samarbejdsklimaet. Det er vores vurdering, at vi vil få meget vanskeligt ved at få etableret et ligeværdigt samarbejde med Borgerforeningen. Der har gennem de seneste år været talrige episoder, der desværre bekræfter os i dette.

 

Det har ikke noget med at smide nogle ud.

 

Vi er enige i at der har været en dialog mellem jer og Alexandre gruppe omkring hytten og brug af denne. Det er også her i den senare tid, at gruppen føler sig overhørt siden mødet mellem jer og Gruppen D. 09-04-2014 kl. 15.30.

 

Som jeg skrev i en besked til Eva, kan jeg ikke sige hvis side af historien er den sande eller mest helstøbte. Som jeg har forstået det, siden jeg kom ind i sagen, så ebber alt dette ud i at der er kommet grus i kommunikationen mellem spejdergruppen og Borgerforeningen i Mørkøv.

 

Min anke er at Holbæk kommune har været for dårlig til at mæle mellem jer og spejdergruppen.

Der har også være en for ringe kommunikation, fra alle, de 2 parter og Kommune.

 

Vi skal huske på, at der mindst er 2 sider af en historie. Når vi mennesker fortæller historier, piller vi altid en eller flere dele ud af den, og fremviser den. Dette giver ikke det hele billede.


Jeg er glad for at du har kommen din siden af historien, og ønsker gerne en dialog med dem, for ville gerne høre mere…
Dog synes jeg at vi skal lade DUF og Byråd, Borgmester have deres dialog nu, da Annemette fra DUF har skrevet et åben brev om udsættelse af punktet på Onsdag.

Det åbne brev, kan findes her på siden, under beskeder. Kan findes her: http://www.skrivunder.net/a/95086