Nej tak til vingeklip

I Foreningen Fuglelivet har vi længe været oprørte over den tendens som synes at vinde gehør - nemlig at vingeklip af eksotiske fugle er i orden. Det er det på ingen måde.

At flyve er en stor del af fuglens kendetegn og identitet, og at fjerne netop dette særkende er yderst uheldigt. Man kunne også spørge: Hvorfor i det hele taget anskaffe sig en fugl, hvis ikke den må flyve? Der er så mange dyr som ville egne sig langt bedre som kæledyr, hvis præmissen er, at den ikke må kunne fjerne sig af egen fri vilje.

Nu tror vi jo ikke på, at alle der vingeklipper deres fugl er dårlige mennesker – på ingen måde. Hvordan skulle man kunne vide at vingeklip er dårligt for fuglen, når mange opdrættere vingeklipper deres fugle inden de sælges, og når vingeklip desværre er lovligt i Danmark? Den lov vil vi søge at lave om.

Der er mange grunde til at mennesker vingeklipper fugle. Langt de fleste vil helt sikkert være baseret på misinformation. Men i virkeligheden er der kun én god grund til at gøre det, og det er i de situationer, hvor en han, pga ynglelyst, “driver” sin hun så hårdt, at han stresser hende. En sådan situation kan ende med døden for hunnen, og derfor studses hannens vingefjer lidt. Han kan stadig flyve, men han vil være langsommere, og det giver hunnen en chance for at slippe fra ham. En sådan form for vingeklip er på fuglens præmisser – alle andre er på menneskets.

Sig NEJ til vingeklip af fugle i Danmark – skriv under på vores indsamling. Så vil Foreningen Fuglelivet sørge for at din underskrift bliver bragt til landbrug og fødevareministeren, og vi vil søge hele tiden at følge op på sagen, indtil loven bliver ændret.

Foreningen Fuglelivet    Kontakt forfatteren af dette andragende