STOP P-PILLERNE, FØR DE STOPPER DIG!

Quoted post

dittelind

#16 21 år- p-sprøjte/ hvad skriver jeg under på?

2012-07-30 15:20

Hvad skriver man under på? Et totalt forbud mod p-piller eller skriver man under på at man vil have der skal tjekkes før pigen/ kvinden kommer på pillen? I sidst nævntes tilfælde, ville jeg med glæde skrive under... men ikke på et totalt forbud.

Jeg er selv lige stoppet med p-sprøjte. Det er en væske det sprøjtes ind og så optager kroppen hormonet lidt efter lidt- den beskytter mod graviditet i 3 mdr. min læge har på intet tidspunkt nævnt for mig at det er et høj hormonelt prævention, men nærmere talt for alle fordelene og udeladt ulemperne. Lægen har aldrig nævnt depression som en af bivirkningerne selvom jeg lige har haft depression af svær grad! Jeg er altid kommet direkte fra apoteket med hormonvæsken op til lægen- Sygeplejersken har bare pakket væsken ud, smidt indpakning og indlægsseddel i skralderen og så har jeg fået sprøjten. Tanken om at bede om indlægningsseddelen har da aldrig strejfet mig, fordi jeg troede der ikke var nogen indlægningsseddel!... "hvis der var et stykke vigtigt papir i æsken, ville hun vel ikke bare smide det ud", tænkte jeg... men JO, det har hun og alle de andre der har givet mig denne sprøjte, gjort! Jeg har fået en masse hudorme, som kommer indefra og så vidt lægen har fortalt (efter jeg spurgte ind til det), kan det give hudproblemer! Hudormene ligger så dybt og de er virkelig generende (de sidder for det meste på kæberne)- jeg fik som behandling en creme, som "du roligt kan bruge i hele ansigtet", sagde hun! Sprugte apotekeren som næserynkende sagde, "ej det skal du ikke!". Cremen bruger jeg ikke, for den må ikke udsættes for sollys når den er kommet på huden! Nå det var lige et sidespring. Men alt i alt harjeg besluttet at holde mig fra hormonerne. Håber på at smertestillende kan hjælpe mig, men ved af bitter erfaring at pamol og panodil ikke hjælper hverken hver for sig eller sammen, så håber på en samarbejdsvillig empatisk læge når den tid kommer... sprøjten virker lidt endnu :)
Læste også i indlægningsseddelen (da jeg omsider fik den) at en af bivirkningerne er manglende sexlyst- så forstår jeg bedre den er så effektiv! Spøg til side, så føler jeg virkelig med jer der har været alt det igennem pga manglende oplysninger. Jeg er nok ikke den der har det værst, selvom det er ret slemt (kræver som regel en sygedag), men har virkelig medlidenhed med jer der har det lige som mig og værre, for er ikke rart... tvært imod!

Svar

JeanetteK

#27 Re: 21 år- p-sprøjte/ hvad skriver jeg under på?

2012-07-31 01:36:31

#16: dittelind - 21 år- p-sprøjte/ hvad skriver jeg under på?

jeg synes ikke vi skal afskaffe p-piller i Danmark. Sloganet ''stop p-pillerne, før de stopper dig'' er sådan ment, at man skal stoppe med p-pillerne før man selv bliver stoppet af dem. Så er man ikke i risiko for at blive ''stoppet'' af dem, så behøver man ikke stoppe med dem. Der står ingen steder at jeg vil have dem afskaffet! 
Jeg prøver at få folk til at åbne øjnene, og få nogle til at ændre den her måde helt unge piger og kvinder bare får p-piller på. 
Tak
//Jeanette Kirch