Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs

Quoted post

Jeanette Dünweber

#9426 HER EVT RELEVANT JURIDISK STOF

2014-01-28 09:24

#9395: - Jeg har ingen juridisk viden overhovedet, men der bør være nogle detaljer som bør undersøges i den

ja det tænker jeg også, men ved ikke hvor jeg skulle starte. Er der nogle som har nogle forslag, så er det lettere at gøre arbejdet.

Men jeg kan dog oplyse følgende: Såvidt jeg kan gennemskue skal handlen til GS igennem 3 behandlinger i folketinget, dvs der skal stemmes om det 3 gange. Hvis det er tilfældet forstår jeg på Grundlovens § 41 (se nedenstående fra link om folketingets forretningsorden § 13:  http://www.ft.dk/Dokumenter/Publikationer/Folketinget/Forretningsorden_for_Folketinget.aspx?page=all), at hvis 2/5 af folketingets medlemmer begærer det, skal 3. behandling af lovforslaget udsættes. Og denne mulighed har jeg forstået, at nogle af folketingsmedlemmerne har overvejet at benytte sig af.

 

§ 13
Stk. 1. 3. behandling må ikke finde sted før 30 dage efter fremsættelsen og før 2 dage efter, at 2. behandling er afsluttet (jf. i øvrigt § 8 a, stk. 2 og 3), og 2/5 af Folketingets medlemmer kan over for formanden begære, at 3. behandling tidligst finder sted 12 søgnedage efter forslagets vedtagelse ved 2. behandling. Begæringen skal være skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer. Udsættelse kan dog ikke finde sted, for så vidt angår forslag til finanslove, tillægsbevillingslove, midlertidige bevillingslove, statslånslove, love om meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation, love om indirekte skatter samt i påtrængende tilfælde forslag til love, hvis ikrafttræden ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål (grl. § 41).

 

Jeg vedhæfter et nogenlunde forståligt og læselig udgave af grundloven . Som jeg kan se det, er de væsentlige paragraffer i denne forbindelse: §41 og 42, især 41 tænker jeg kan blive aktuel.

 

http://www.ft.dk/undervisning/~/media/Pdf_materiale/Pdf_publikationer/Grundloven/Min_grundlov%20pdf.ashx

Svar

Proxy

#9429 Re: HER EVT RELEVANT JURIDISK STOF

2014-01-28 09:26:57

#9426: Jeanette Dünweber - HER EVT RELEVANT JURIDISK STOF

Hej Jeanette

Ville det ikke være en idé, at sende det ind til pressen?

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-01-28 09:31:12