Imod Lukning af Irak-kommissionen

læser

/ #518 Forstår godt at de ikke rigtigt kunne/ønskede at komme nogen vegne i den kommission..

2015-08-19 18:23

Alle ved at der ikke blev fundet nogen kemiske våben.
Alle ved at vi gik ind i krigen på baggrund af USA's påståede eksistens af de kemiske våben, færre ved at den anden del af beslutningsgrundlaget var fra regeringen Nyrup i 1998 (B 114), sammenholdt med FN resolution 1441. Det er naturligt nok B 114, der gav Fogh Rasmussen belæg for at tilkendegive støtte på forhånd.
....
Alle mener også at vide at det var Irak/Saddam, der stod bag massakren med kemiske våben i Halabja i 1988 
Under optrapningen har Irak haft rigelig tid til at sælge ud af deres gift - (Er det den som Syrien og IS hver for sig anvender i dag?)
.
Der er og var heller ingen tvivl om Saddams længsel efter at give USA tørt på efter den 1.golfkrig
Der er og var heller ingen tvivl om at Bush havde nøjagtig samme følelser overfor Saddam, og at 911 gav USA grund til frygten for de metoder som Saddam kunne tage i brug. 
....
Man kan spørge sig selv om det juridiske grundlag var i orden i 1998, da Nyrups regering tog beslutningen at deltagelse i magtanvendelse var i orden. Men at diskutere det efter FN resolution 1441 også, synes at være ret tåbeligt, bare min ydmyge mening.
Så selv om jeg var modstander af Danmarks deltagelse i 2003, kan jeg fuldt ud tilslutte mig at der siges stop til tåbeligt spild af penge som det lokalpolitiske drilleri med Irak kommissionen, retteligt er.

Der så heller ikke helt godt for karrieren, at være kommissionsmedlem, i en sag der, i nogen grad måtte ende med at udpege opgavestilleren som "medskyldig" ;-)