Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs


Gæst

/ #8780 Corydon skifter kurs

2014-01-27 19:32

Både DF og Enhedslisten har presset på for at få indsigt i de konkurrencefølsomme oplysninger, som aftalen om at lade investeringsbanken Goldman Sachs investere i Dong Energy bygger på. Og nu melder også Folketingets formand, Mogens Lykketoft, (S) sig i diskussionen.

Med henvisning til en sag fra 1978 ”af nogenlunde samme karakter” taler han for, at Finansudvalget kan få indsigt i de hemmelige papirer bag Dong-aftalen, på samme måde som Udenrigspolitisk Nævn har fået forelagt hemmelige oplysninger i militære spørgsmål.

I kølvandet af formandens opråb besluttede finansminister Bjarne Corydon (S) her til aften at efterkomme kravet om en orientering, som han ellers tidligere på dage afviste blankt.

»Jeg ser ikke grund til en sådan briefing. Jeg har grundlæggende meget svært ved at se, hvilket motiv jeg dog skulle have til ikke at vælge det bedste bud for staten og for skatteyderne,« lød det i et skriftligt svar til Jyllands-Posten fra finansministeren kl 15.58.

Men kl 19.22 udgik der et nyt svar, hvor ministeren pludselig havde ændret holdning:

»Jeg vil afsøge muligheden for at Finansudvalgets medlemmer snarest kan læse aftalen med Goldman Sachs, ATP og PFA,« lød det nu fra Corydon, der tirsdag skal forsvare beslutningen på et åbent samråd i Folketinget.

Finansministeren understreger fortsat, at orienteringen skal ske på et grundlag, der ikke sætter hensynet til forretningshemmeligheder over styr:

»Det er klart, at det er helt afgørende, at det sker under former, der sikrer, at aftalens indhold forbliver fortroligt, og virksomhedsfølsomme oplysninger beskyttes.«

DF: Ja, tak

Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, hilser kursskiftet velkommen:

»Det kan jeg kun sige ja tak til. Det har jeg jo bedt om for over en uge siden,« siger han.

»Vi anerkender fuldt ud behovet for fortrolighed,« fortsætter Rene Christensen, som ikke forventer, at der vil blive problemer med at holde fortroligheden hos de i alt 17 medlemmer af Finansudvalget.

»Vi har før fået orienteringer i fortrolighed, og vi behandler løbende fortrolige aktstykker uden at fortroligheden bliver brudt.«

Også Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, er glad for udsigten til en orientering og henviser til, at der tidligere er blevet fremlagt fortrolige oplysninger for Finansudvalget, ligesom at Folketingets Udenrigspolitiske Nævn i flere sager får fortrolige oplysninger.

Mistillidserklæring

»Jeg kan ikke huske en sag, hvor oplysninger er blevet lækket til pressen, og det er en mistillidserklæring til Folketinget, hvis man ikke kan fremlægge den slags oplysninger,« siger Frank Aaen, som siden slutningen af sidste år har været overordentlig skeptisk over for aftalen med det amerikanske selskab.

Men orienteringen skal ske meget hurtigt og som minimum inden torsdag, hvor finansudvalget skal tage stilling til aktstykket, som er grundlag for hele milliardaftalen, lyder kravet fra Frank Aaen nu:

»Det er fint med mere åbenhed. Men så kan vi under ingen omstændigheder afgøre sagen, før vi har set aftalen. Så enten skal det ske inden torsdag, eller også må vi udskyde afstemningen i Finansudvalget. Der er jo ikke noget hastværk,« siger Aaen.

Debatten om salget til Goldman Sachs har vakt uro i både det socialdemokratiske bagland og folketingsgruppen, hvor Corydon i morgen skal forklare sig for sin egen folketingsgruppe.



ERHVERV & ØKONOMI
De hårdeste kritikere sov tornerosesøvn i fire måneder
I fire måneder har aftalen om at lade Goldman Sachs investere milliarder i Dong Energy ligget åbent fremme.