Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs


Gæst

/ #5703 Kopi

2014-01-26 11:47

Hele den her DONG problematik - er jo et stort signal om, at dansk energipolitik har fejlet.

DONG historikken - hele forløbet gennem de seneste par år, fra Eldrups fratræden - alt det der er kommet frem - DONGs ageren som statslig selskab .....

.... er jo ikke anderledes end nøjagtig samme missere som med DSB - DSB Øresund - DSB First og alt andet DSB.

DONG er bare op til 10x større fejldisponeringer end DSB.

For både DONG og DSB er forløbet, at embedsmandsværket er blevet forfremmet, har fået lov til at lege på erhvervs-motorvejen - og er blevet "kørt over".

Og nu bliver DANSKERNE kørt over endnu en gang, af Corydon og Goldman Sachs.

Problematikkerne med DSB har vel ligget i størrelsesordenen 2-3+ mia. - og er blev tørret af på skatteyderne, på besparelser internt, på forringelser i "den offentlige trafik" d.v.s. dårlige såkaldt service til samme pris (ikke noget nyt for dansk offentlig drift) - samtidig med af S SF R EL fortsat siger, det er nødvendigt at investerer i offentlig trafik - gennemfører det "store togrøveri".

Problematikken med DONG nærmer sig bare, at være 10x større - d.v.s. omkring 20+ mia. - set over seneste års underskud, plus den kapital som Goldman Sachs, ATP m.fl. skal ligge i DONGs kasse - for at DONG kan overleve.

Overleve - omformet politisk til, at "DONGs investeringspolitik kan bære".

For - hvis ikke DONG fik sine penge ....

- så ville regeringen være nødt til at lade skatteyderne betale, statskassen dækkede tabet

- så ville regeringen være nødt til, at skulle forklare sig detaljeret, stå til ansvar (ikke noget for S SF R)

- så ville regeringen være nødt til at forklare sammenhænget i dansk energipolitik, fra slut 1990erne, hvor den tidligere Nyrup Jelved S R regering satte "alt det her i søen"

- så ville regeringen være nødt til at forklare, hvorfor danskerne får tudet ørerne fulde om "grøn omstilling" og "miljø" og "bæredygtighed"

- når danskerne samtidig skal betale verdens (Europas) højeste energiafgifter, hvor næsten 80% af hver KW time er "afgifter og miljø"

- OG ALLIGEVEL - har DONG banket et økonomisk hul i jorden på 20+ mia.

Så hænger hele det økonomiske regnskab om "miljø grønne investeringer" jo ikke sammen - der er ikke balance - heller ikke økonomisk.

For selv om danskerne betaler verdens (Europas) højeste energiafgifter - ER DET JO IKKE NOK - for det "erhvervsmotorvejs eventyr" som DONG har givet sig i kast med.

Hvor DONG formentlig har forpligtet sig (d.v.s. statskassen = danskerne) til at fortsætte de eventyrer, de har påbegyndt - og, ikke bare kan lukke ned - og reducerer forpligtelserne.

Og formentlig er DONG nødt til at hænge danske "miljø afgift indtægter" i enden af hver eneste KW der produceres, for at kan sælge den på elmarkedet. Som sker med vindmøllerne.

Det vil sige ....

- danskerne betaler afgifter, for at el kan sælges billigt til resten af Europa

- på samme måde som vi med CO2 afgifterne, skal betale for at rense luften for hele Europa

Danske energi- og miljø politik her sejret "af helved til" .... og nu skal alle fantasierne tørres af på danskerne .... under diverse politiske røverhistorier .... som sædvanligt.

Endnu engang har politikkerne spillet hasard med Danmark og danskerne.

Ikke langt en stategi, der tilgodeser Danmark, arbejdspladser, udvikling, overlevelse, fremtid.

Men, lagt en strategi der tilgodeser egne, snæversynede politiske interesser.

Og ender med, alligevel, at må "sælge ud af guldet og arvesølvet", fordi fantasierne hænger ikke sammen med virkeligheden ... endnu engang tørre tabet af på skatteyderne = danskerne .... med fantasifulde "røverhistorier"

Heldigvis har S SF R jo fået vedtaget en "mørklægningslov", så sandheden - hele vælgerbedraget - kan gemmes som "ministerbetjening".

Danmark er i sandhed blevet en politisk bananrepublik - et socialistisk statsdiktatur - under dække af "folkestyre" "demokrati" "vælgernes dom" "indflydelse" ....

Skrevet af Peter, Fredag den 24. januar 2014, 07:46
Klag over indlæg