Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs

Peter Tigermand Schødt Dalsgaard

/ #335 Dagsaktuel kommentar fra Steen Hildebrandt

2014-01-23 13:02

Her er en dagsaktuel udtalelse fra professor Steen Hildebrandt. Ikke til denne sag - men alligevel meget rammende i den aktuelle sag:

“Alt er udvortes. Men hvor taler du om følelser? Hvor taler du om meningen med livet? Taler vi om det i folkeskolen eller på universiteterne? Svaret er nej. Vi har ikke et sprog for det. Det er ikke legitimt at sige: ’Den beslutning er ikke i overensstemmelse med meningen med mit liv. Jeg kan ikke stå inde for det, så nu trækker jeg mig ud – eller arbejder for andre beslutninger og en anden strategi’. Du vil være en død mand.”

Konsekvensen er virksomhedsledere, der kun evner at træffe kortsigtede beslutninger i jagten på profit: “De skærer ned, fyrer, slanker produktionen og skaber kortsigtet produktivitet. De redder sig igennem i en kort periode, men de risikerer også at dø af det,” mener han.

“Langsomt visner virksomhedens relationer. På et tidspunkt bliver virksomheden forladt af dem, der faktisk var hele grunden til, at de kunne drive en forretning, f.eks. forbrugerne, køberne, medarbejderne.”

”Vækst og bæredygtighed” af Steen Hildebrandt, forlaget Libris Media, 376 sider. Udkommer 22. januar.

https://www.mm.dk/hildebrandts-testamente-liberalismen-spillet-fallit